کد خبر: ۱۷۱۳۶
تعداد بازدید: ۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

داستان میرزا آقاخان نوری و اتهاماتی که به دیگران می‏زد

روابط عمومی شرکت حفاری شمال در پاسخ به مطلب درج‏شده به نقل از رییس انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران در پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز، جوابیه‏ای ارسال کرد که متن آن بدین شرح است:

احتراما پیرو درج خبری با عنوان ' داستان ناصرالدین شاه و خرید دکل های چینی ' در آن سایت ، جوابیه شرکت حفاری شمال ارسال می گردد مزید امتنان است ترتیبی اتخاذ نمایید این جوابیه در ابعاد و محل مشابه در صفحه اصلی آن سایت منتشر گردد.

در این مطلب که  درواقع  شامل اظهارنظرهای آقای ناصر فلاحی است ، وی در بخشی از اظهارات خود گفته است که مدیرعامل حفاری شمال توان ساخت داخل سکوهای دریایی را انکارکرده و در ادامه با اشاره به درآمدهای حاصل ازسكوی حفاری جك‌آپ ایران خزر وسكوی حفاری نیمه شناورامیركبیر،فعال دربخش‏های جنوبی دریای خزر،پرسیده اند که این دو واحد منبع درآمد شركت حفاری شمال ساخت كجاهستند؟ و خود ایشان هم در مقام پاسخ برآمده اند که این دستگاه ها ساخت ایران هستند و بر همین استناد نباید توان ساخت داخل دکل های حفاری دریایی را انکار کرد!!!اولا باید یادآور شویم که بر اساس مستندات و واقعیت های موجود ساخت دکل دریایی در ایران در حال حاضر امکان پذیر نیست و هیچ مرجع فنی هم نمی تواند ادعایی غیر از این بکند ، آن دسته افراد صاحب نظری که از واقعیت های ساخت و تولید مطلع هستند این واقعیت را تصدیق می کنند هرچند بوق های تبلیغاتی متصل به شبکه های دلالی  بر صدای خود بیفزایند اما در اصل واقعیت خللی ایجاد نمی شود به همین دلیل بازهم تاکید می کنیم که کارخانه ساخت دکل در ایران وجود ندارد.
در ادامه هم لازم است  به ایشان یادآور شویم که مفهوم ' ساخت ایران' و ' ساخت در ایران' اگرچه از نظر لغوی شبیه به هم هستند اما تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارند ؛ اگر آقای فلاحی واقعا تفاوت مفهومی این دو مساله را نمی دانند که اصلا حق اظهار نظر در این موارد را ندارند و اگر می دانند و خود را به گمراهی می زنند که جای تامل دارد، با این حال و برای تنویر افکار عمومی اعلام می کنیم که هیچ یک از دستگاههای حفاری ایران خزر و امیرکبیر ' ساخت ایران ' نبوده اند اگرچه در منطقه صنعتی در سواحل ایرانی دریای خزر ساخته شده اند اما شرکت سازنده و تجهیزات به کار رفته قطعا غیرایرانی بوده اند، با این وجود هم ما برخود لازم می دانیم از تلاش ها و امکاناتی که شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا) برای طراحی و تولید این دکل ها فراهم کرد یاد کنیم، چه بسا اگر همان امکانات و کوشش های شرکت صدرا نبود دستگاه های حفاری عظیم یادشده هرگز ساخته نمی شدند و کشورمان از حضور در دریای خزر بازمی ماند.
به هر روی ، به آقای رییس خودخوانده انجمن صنفی سازندگان شناور،تجهیزات وسازه‌های دریایی ایران که ظاهرا از اطلاعات کاملی برخوردار نیستند باید یادآوری شود که ساخت در داخل با ساخت ایران بسیار متفاوت است .
لازم به ذکر است که  اگرچه سکوی دریایی ایران خزر  و سکوی نیمه شناور امیر کبیر در شیب یارد شرکت صدرا در نکا ساخته شده است ولی تمام تجهیزات و قطعات این دو دستگاه همگی از کشورها و شرکت های نامدار و از سازندگان معتبر جهانی تامین شده است.
سکوی ایران خزر توسط شرکت راماراپالای فنلاند و سکوی نیمه شناور امیر کبیر توسط یک شرکت سوئدی و تنها با استفاده از شیب یارد صدرا در نکا ساخته شده و این شرکت ها تمام قطعات و تجهیزات لازم برای این دو دستگاه را نیز از طریق تامین کننده های خود از سازندگان معروف خارجی تامین کرده اند به گونه ای که حتی پیچ و مهره های به کارگرفته شده دراین دستگاه ها نیز از سازندگان خارجی تامین و به مرحله ساخت رسید.
آرزو داشتیم آقای فلاحی با این همه سخنان ناپخته دست کم اطلاعات علمی جغرافیایی مناسبی داشتند اما دریغ که در این زمینه نیز به آموختن های بسیار نیاز دارند ، آشنایی با جغرافیای اقتصادی منطقه کاسپین کار چندان سختی نیست، این دریاچه بی بدیل یک محیط آبی بسته است و برای راه اندازی دکل های حفاری دریایی در آن ، امکان واردات دکل از خارج وجود ندارد و همین خصلت خاص دریای کاسپین باعث شده است تا تمام کشورهای ساحلی این دریاچه از جمله ایران ، آذربایجان ، ترکمنستان و ... مجبور شوند تا دکل های مورد نیازشان را در شیپ یارد های محدود در سواحل خود بسازند،  تمامی کشورهای حوزه خزر شیب یاردهای دریایی ایجاد کرده و با تامین قطعات در این شیب یاردها اقدام به ساخت  دکل حفاری تحت لیسانس کشورهای مطرح دنیا می کنند ،همین اقدام در کشور ما نیز انجام شد که نتیجه آن ساخت دو دکل دریایی در شیپ یارد نکا در صدرا بود اما دریغ که برای برخی افراد این توهم به وجود آمد که گویا این دکل ها ' توسط ایران'  ساخته شده اند .
آقای  فلاحی در بخشی از اظهاراتشان ساخت سکوهای حفاری را منجر به محرومیت زدایی در مناطق محروم دانسته است ولی ظاهرا ایشان به این امر اشراف ندارند که گرچه هر نوع توسعه ممکن است تاثیر اقتصادی مثبتی در مناطق اطراف داشته باشد اما عدم النفع  توقف توسعه میادین مشترک نفتی و گازی ؛ بی شک حاصلی جز  محرومیت ایران ، و توسعه کشورهای رقیب ایران ندارد ، همان اتفاقی که درباره قطر و پارس جنوبی افتاد و اینگونه که به نظر می رسد مراد و مقصود آقای فلاحی و همفکرانشان نیز چیزی جز ادامه توسعه یافتن کشورهای رقیب و تداوم خسارت برای میهمن عزیزمان نیست!  چرا که اگر چنین نبود نباید با تامین دکل های حفاری توسط ایران با هدف شتاب بخشی به توسعه پارس جنوبی مخالفتی می کردند، البته این جوابیه مجال ذکر موضوعات دیگر نیست اما به همین کفایت می کنیم که خوب است  آقای فلاحی به حافظه شان رجوع کنند و به یاد بیاورند که دستگاه های نظارتی درباره عملکرد ایشان در اتلاف منابع مربوط به دستگاه حفاری امیرکبیر چه نظرات و دیدگاه هایی داشتند، خوب است ایشان با یادآوری مسایل آن زمان در اظهار نظرهای خود کمی با حساسیت عمل کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فرش قرمز چینی ها و اقامت در هتل های چندستاره شانگهای ودیگركشورها برای دست اندکاران خرید دکل های حفاری اشاره کرده اند که معلوم نیست مقصود و منظورشان کیست ؟ اگر حرف و حدیثی در این مورد وجود دارد احتمالا ایشان گمان دارند آنچه برای خودشان در پروژه های ناموفقشان اتفاق افتاده است برای همگان رخ می دهد!!  اما صراحتا تاکید می شود در شرکت حفاری شمال برای خرید دستگاه حفاری نه از فرش قرمز عبور شده است و نه کسی از این شرکت به شانگهای رفته است،  با اين وصف اگر قرار باشد هر نوع خرید یا ارتباط خارجی  در سیستم تجاری کشور و صنعت نفت اینگونه و با تعابیر  و ادبیات ایشان تفسیر شود و در هر مراوده تجاری و بازرگانی  از اقامت در هتل تابو ساخته شود که اصولا باید فاتحه روابط خارجی کشور و تجارت بین الملل را خواند  و درهای کشور را بست و به کنج انزوا نشست.
ایشان در بخشی  دیگری خطاب به مدیرعامل حفاری شمال مدعی شده اند که ' حدود 30 نفرازكاركنان چینی بعنوان كمك به شركت حفاری شمال دربهره‌برداری ازسكوی حفاری نیمه‏ شناورامیركبیروارد ایران شده اند' در این مورد هم آقای فلاحی  ره به خطا برده اند چرا که این افراد که نیروهای یکی از شرکت های بزرگ در حوزه حفاری در آبهای عمیق بودند همزمان با حضور هدایت الله خادمی  به عنوان مدیرعامل جدید حفاری شمال در سال 88 از کار در این پروژه کنار گذاشته شدند، با این حال جالب است بدانید هم اکنون چندین دستگاه حفاری متعلق به همان شرکت چینی که آن کارشناسان را در استخدام خود داشت در خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران مشغول به عملیات هستند .
جناب فلاحی  به موضوع عدم خرید دکل در طی 29 سال گذشته اشاره کرده است و گفته است که' تنها درچندسال اخیر و با توجه به اصرار مسؤولین ارشد کشوربر تأمین دکل و بخاطر شانه خالی کردن ازساخت داخل به سرعت خریدها آغازشد.' در این بخش هم به نظر می رسد آقای فلاحی بدون توجه به منافع ملی کشور گویا تمایل دارند مثل 29 سال گذشته تامین دکل و افزایش ناوگان حفاری متوقف شود و  علنا اجازه رشد و توسعه را به رقبا بدهیم !!!
همچنین این برادر گرامی به ذکر موضوعات تاریخی پرداخته و به دوره ناصرالدین شاه و قرارداد تامین سه فروند شناورازانگلستان،اشاره کرده است، واقعیت اینجاست که اگر قرار باشد در این بحث ها از نمونه های تاریخی مصداق و نمادهایی پیدا کنیم که فهرستی مطول را برای عبرت آموزی باید به ایشان معرفی کنیم.
در تاریخ کشورمان و به ویژه در تاریخ معاصر رویدادهای  خسارت بار زیادی هست که ریشه آنها عدم وجود نگاه کارشناسانه به مقوله توسعه است ؛در دوره ناصر الدین شاه  هم که جزو دوران های معروف تاریخ ایران در زمینه توقف توسعه ملی بوده است آنچه باعث توقف توسعه و دورماندن از نهضت جهانی پیشرفت شد وجود افراد ناآگاه نسبت به واقعیت های جهان  در مراکز تصمیم ساز و در کسوت افراد کارشناس بوده است، در دوران ناصری وقتی که امثال امیرکبیر را در تبعید رگ می زنند و به قتل می رسانند معلوم است فرصت برای ظهور امثال میرزا آقاخان نوری  باز می شود ، وقتی هرکسی به خود اجازه اظهارنظر در زمینه های تخصصی بدهد درحالی که خود به عدم اطلاعش واقف است قطعا نباید انتظار دورانی بهتر از دوره ناصری را در کشور داشت، میرزا آقاخان نوری که قدرت ملی ایران در اثر ضعف علمی او ضربه های اساسی خورده است، در حالی که حتی یک قدم برای پیشرفت ایران برنداشت دائما دیگران را به کم کاری و ارتباط با خارجی ها متهم می کرد و عجیب اینکه او تا روز قبل از صدراعظم شدنش برگه تابعیت انگلیسی خود را در جیب داشت ، او همان کسی بود که بندر عباس را به سلطان مسقط و برخی مناطق ساحلی و جزایر ایران در خلیج فارس را به شیوخ عرب واگذار کرد یا اجاره داد ، قباله شهر هرات را او به نام نماینده دولت انگلیس صادر کرد اما مخالفانش را با اتهام همدستی با روس و انگلیس خطاب می کرد.
 واقعیت این است که اگرچه کشورمان از عهد ناصری فاصله گرفته است اما هنوز امکان ظهور میرزا آقا خان هایی در حوزه اقتصاد صنایع دریایی و تجهیزات دریایی وجود دارد ، اگر در قرن های گذشته حضور امثال میرزا آقاخان نوری ، ایران را به ورطه عقب ماندگی  کشاند امروز هم هستند افرادی که با ناآگاهی از شرایط اقتصاد ملی و جهانی در زمینه دکل های حفاری، میراث دار میرزاآقاخان نوری شده اند، آقای فلاحی که به مساله قرارداد ساخت سه فروند شناور در زمان ناصرالدین شاه و ساخته نشدن حتی یکی از آنها تاکنون اشاره کرده اند خوب است به این پرسش ما جواب بدهند که از زمان مرگ ناصرالدین شاه تاکنون 118 سال گذشته ، از این مدت 100 سالش را فراموش می کنیم اما در 18 سال اخیر که شما در زمینه شناورسازی فعال بوده اید و مثلا رییس انجمن سازندگان شناور هم هستید چرا یک قدم برنداشته اید تا این آرزوی تاریخی ایران به کامیابی برسد؟؟
آقای فلاحی همچنین در بخشی از اظهارات خود به مذاکرات طولانی برای ساخت دکل در داخل اشاره کرده بودند که باید به ایشان یاد آور شد که این مذاکرات برای دکل های خشکی بوده است و نه دکل های دریایی، که  در نهایت هم به خاطر حصول اطمینان و اتقان بر عدم توان ساخت داخل شرکت های ایرانی، شرکت حفاری شمال از مذاکرات کنار رفت .
درپایان با ذکر حدیثی از امام سجاد علیه السلام از خداوند بزرگ براي آقای فلاحی که درباره موضوع دکل های حفاری این همه سخن گفته اند آرزوی هدایت به سوی خیر و راستی داریم.انشاالله كه فرصت برای ایشان باقي باشد

قال السجاد(ع) :
اِتَّقُوا الكَذِبَا لصَّغيرَمِن هُوَالكَبيرَ،فی كُلِّ جِدٍّ وَهَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذاكَذِبَ فِی الصَّغيرِاجتَرَأَ عَلَی الكَبير

ازدروغ، كوچكوبزرگش،جدّى وشوخيش بپرهيزيد،زيراانسان هرگاه درچيزكوچك دروغ بگويد،به گفتن دروغ بزرگ نيزجرئت پيدا ميكند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  اگر این متن متعلق به شرکت حفاری شمال هستش واقعا متاسفم که یک ارگان جز توهین و سفسطه چیزی از خودش نداره. یک شرکت سازنده نام ببر که همه تجهیزاتش و خودش تولید میکنه؟ شما که به بقیه ایراد میگیرد چیکار کردن تو این 18 سال شما چیکار کردین تو این مدت؟ خوب شد شرکت چینی خودش قراردادشو تمدید نکرد شما گفتین ما عذرشونو خواستیم :-)
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  ای خداوند بزرگ به تو پناه می برم از دست تمامی سنگ پاهای قزوین که به وفور در این مملکت یافت می شود. اگر امثال تو بگذارند دکل در ایران ساخته شود یواش یواش هم می توان محصولات مورد استفاده را در خود ایران ساخت. اخه چطور هنوز دکل نساخته توقع داری 100 اجزای داخل آنرا هم در داخل ایران ساخت! بابا رو هم چیز خوبیه
فضول
|
Russian Federation
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  سلام با این تفکر اولا خدا بداد صنایع دریایی برسد دوما معلوم شد با این تفکر چرا صدرا این دست و اون دست می شه. در ضمن از شرکت فوق سوالی دارم: لطفا شما که در توجیه کردن استادید بفرمائید خرید از خارج با خرید خارجی چه فرقی داره؟ بفرمائید آیا با همین تفکر نبود که قبلا همه مستشاران خارجی در صنعت تجاری و دفاعی ما بودند؟ آیا بهتر نیست جای شما هم مدیریت خارجی بیاید؟ ما که پول نفت داریم یه جوری با هم کنار بیاییم و صنعت را تعطیل کنیم
کارشناس ساخت
|
Russian Federation
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  بنده به عنوان کسی که 15 سال در زمینه ساخت کشتی و سازه های دریایی که 5 سال آن در خارج از کشور بوده خدمت آقای خادمی عرض کنم که هیچ شیپ یارد ی در دنیا سازنده تجهیزات نیست بلکه فقط خریدار و اسمبل کننده آن هست. مثلا" همین دکل هایی که دوستان زحمت کشیده و خریداری کرده اند قطعا" قطعات مربوط به top drive, rotary table , control system, BOP system, mud pump و ... از خارج چین تهیه شده است ... ( در واقع خوشبختانه چین توان تولید این قطعات را ندارد ... ) در کل به عنوان یکی از علاقمندان این صنعت به نظرم هر دو طرف خلط مبحث کرده اند. انجمن سازندگان شناور باید بداند که پرونده ساخت شناور چندان درخشان نیست مخصوصا" مخصوصا" اگر بحث زمان و قیمت در نظر گرفته شود ... نگویید فرصت داده نشده است . چرا فرصت و پروژه تعریف شده است ولی با مدیریت بد فرصت سوزی شده است ... آقای حفاری شمال هم بداند کسی به دنبال محدود کردن شما نبوده و حق با شما که نباید از همسایه های کوچک جنوبی در زمینه برداشت نفت و گاز عقب ماند ولی آیا نمیشه اگه 20 تا دکل به چین سفارش می دهید یکی - دو تا هم به داخل سفارش دهید ؟ آیا نمیشه به نحوی موضوع انتقال تکنولوژی را در نظر داشت و شیپ یاردهای داخل را هم درگیر کرد ؟ آیا نمی شود قرارداد را طوری بست که طرف خارجی ملزم به ارایه مدارک فنی کامل شود ؟ شما که ادعای فنی و کارشناس بودن می کنید ایا زمان طراحی تیمی به کارخانه سازنده فرستادید ؟ آیا در قرارداد نوشتید تمام مدل 3 بعدی شناور و نقشه ها به شما تحویل گردد شاید به درد کارخانه های داخل بخورد ؟ آیا فقط پول دادید و خریدید یا در کنار خرید و از امتیاز خرید برای انتقال تکنولوژی استفاده کردید ؟
تهیه کننده پاسخ چینی است
|
Russian Federation
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  من متوجه نمی شوم به نظرم داستان آقا خان نوری بیشتر به داستان عملکرد حفاری شمال شبیه و انجمن هم از این موضوع گلایه نموده است. از طرفی این طرز برخورد با انجمن بیشتر اعتبار انجمن را بالا می برد. نمی دانم اگر انجمنی تخصصی اشراف ندارد پس چه کسی اشراف به موضوع دارد. از مارین نیوز که بدون دخل و تصرف اطلاع رسانی می کند ممنونیم به امید روزی که دولتیها به خود اجاره چنین توهینهایی به نمایندگان جامعه دریایی ندهند. البته معلومه که متن جوابیه از چین اومده که اینقدر برای حفاری شمال آبروریزی کرده
جدید ترین سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ساخت داخل
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  ایشان تصریح کردند: رئیس جمهور محترم به تحریم ها و فشارهای وارد شده به کشور اشاره کردند من می خواهم بگویم این فشارها درست است که برای مردم مشکلاتی را به وجود می آورد اما تجربه های با ارزشی را هم در اختیار مردم و مسئولان می گذارد. درس بزرگی که دریافت کردیم این است که هرچه می توانیم به استحکام ساخت داخلی اقتدار ملی بپردازیم و به بیرون دل نبندیم. ما باید به استحکام ساخت درونی اقدار ملی بپردازیم. من تایید می کنم نظری را که رئیس جمهور محترم در زمینه برخورد حکمت آموزی مسائل گوناگون بین المللی و سیاسی مطرح کردند تایید می کنم البته دشمنانی داریم که زبان عقلایی هم خیلی سرشان نمی شود اما آنچه وظیفه داریم با استحکام و با توجه به اهداف والای جمهوری اسلامی بدانیم چه کار می کنیم.
این نوشتار من را به یاد این جمله می اندازد
|
Russian Federation
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  به قـــولِ چارلی چاپلین: شاید بتوانی کسی را که خواب است بیدار کنی اما کسی که خود را به خواب زده هرگز...!
دوست
|
Russian Federation
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  فقط یک چیز برای من جای تأسف داره و اینکه : شما که مدیر یا مسئول یک بخشی از صنعت ما هستید چطور اطلاع ندارید همون چین یا هرکشوری که عاشق به سینه زدن سنگش هستید برا ساخت دکلهای سفارش شده شما هم باید تمام قطعات و تجهیزاتش را از دیگرکشورها وارد کند؟ بامدیران لایق همچون.....باید فاتحه صنعت را خواند... من اگر بجای شما دوست عزیز بودم به کسی که سفارش تهیه این جوابیه را دادید، یک توبیخ و درج درپرونده میدادم تا دیگر بدون آگاهی ازموضوعی اظهار نظر نکرده و کاری نکند که امثال من نوعی گمان بر بی سوادی مدیران کشورم برم. باارزوی سلامتی برای همه صنعتگران وبازیگران صنعتی.
شاگرد استاد
|
Russian Federation
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  استاد ارجمندم جناب دکتر فلاحی با سلام اینجانب به نوبه خود ضمن محکوم نمودن این جوابیه توهین آمیز، از جنابعالی که یکی از مفاخر صنایع دریایی هستید پوزش می طلبم. سوابق، دانش و خیرخواهی شما برای همگان محرز است. بدیهی است آنانی که بصورت غیر حرفه ای به جای پاسخگویی به انجمن و جامعه شما را هدف گرفته اند، سواد حرفه ای خود را نقض نموده اند. تا ابد استاد به یاد ماندنی خواهی ماند حتی در صنعت موفق باشی که هستی مستدام باشی انشاالله
غلام ابوالفضل
|
Russian Federation
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
0
0
  با سلام ضمن تشکر از فضای مناسب ایجاد شده در سایت مارین نیوز، سوالی ذهن بنده را به خود مشغول می نماید؟ آیا منظور نگارنده پاسخ(حفاری شمال) این است که برای اینکه بتوان به یک سازه یا جنس یا هر چیزی بگوییم تولید داخل ،باید از ابتدا برایش چرخ را اختراع کنیم؟ یعنی برادران عزیزمان نمی دانند که در تمامی کارخانه های دنیا (دریایی،خشکی ،هوایی،زیر زمینی و...) کارخانه به مفهوم صنایع تبدیلی و اسمبل نمودن است؟ اگر منظور دوستان را درست فهمیده باشم در واقع باید نصب موتورهای sulzer , B& W را روی عمده(بالای 90 درصد) کشتیهای اقیانوس پیمای جهان را به این معنی دانست که ژاپن و چین و کره و لهستان و آلمان و ... توان ساخت کشتی ندارند!!!! ای کاش دوستان در شرکت حفاری به پیامهای مقام معظم رهبری در خصوص ساخت داخل باز گردند و در راستای مطالبات مردم و رهبری و سیاست های کلی نظام سخن بگویند. ان شالله
ارسال نظر