محمدحسین داجمر در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بعنوان یکی از ارگانهای دریایی کشور همه ساله حضوری فعال در این همایش داشته و سعی دارد همواره موارد مدنظر خود را در مقالات، سخنرانیها و بندهای قطعنامههای همایش لحاظ کند. امسال نیز قاعدتا این موضوع مطابق روال گذشته انجام خواهد پذیرفت. از این روی، کشتیرانی در این همایش نیز پیشنهادها و موارد مدنظر خود را در دارد که مسلما پس از بررسی و نهایی شدن، اقدام مقتضی انجام خواهد گرفت.
وی افزود: مهمترین موضوع، حمایتهای ویژه از صنعت حملونقل دریایی کشور جهت عبور از رکود اقتصادی جهانی ادامهدار و تحریمهای اعمالی است تا اثرات نامطلوب رکود طولانیمدت اقتصادی بینالمللی و تحریمهای اعمالی، حتیالامکان حداقل شود.
به گفته داجمر، «این حمایتها دامنه وسیعی را دربرمیگیرد که شمول آن از تأمین سوخت شناورهای ملکی با نرخ ویژه تا تسری معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی به کلیه فعالیتهای حملونقل دریایی و فعالان اقتصادی در بنادر کشور گسترده است».
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تدوین سند ملی راهبردی توسعه کسبوکارهای دریایی در افق ایران 1404 از موضوعات دیگری است که این شرکت بر آن تأکید دارد و در انتها، بحث توسعه ترانزیت و توسعه دریامحور در راستای بهرهگیری هر چه بیشتر از موقعیت جغرافیایی خاص کشور در راستای توسعه حمل ونقل ترکیبی و همچنین افزایش حجم ترانزیت کالای تجاری به کشورهای همجوار است تا از این طریق توسعه ترانزیت و توسعه دریامحور به مثابه علت و معلول عمل کرده و اثر همافزایی هر چه بیشتری بر یکدیگر داشته باشند.
وی همچنین با ارائه تحلیلی از وضعیت کنونی بازار حملونقل دریایی گفت: بخش حملونقل دریایی جهان هنوز هم به طور کامل از آثار پسایندِ ركود اقتصادی جهان كه از اواسط سال 2008 میلادی آغاز شد، رهایی نیافته است. با آنکه در سال 2010 میلادی، بهبود نسبی مشاهده شد، لیکن این وضعیت پایدار نماند و حتی در سالهای بعد برخی شركتهای كوچك از صحنه رقابت حذف شدند. با این حال، از اوایل سال 2012 حداقل در بخش حمل کانتینری عزم جدی در تثبیت نرخها به وجود آمد که اکنون ماحصل آن را ملاحظه میکنیم. اما بخش فله، با توجه به ورود ظرفیتهای جدید در حجمهای بسیار بالا و لذا فزونی رشد عرضه بر تقاضا، یکی از نامناسبترین و بغرنجترین دورههای تاریخی خود را پشت سر میگذارد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تحریمهای موجود علیه این شرکت گفت: برای مدیریت تبعات ناشی از تحریمها، تیم مدیریتی شركت سعی داشته با رصد تحولات و تحركات ایجاد شده توسط تحریمكنندگان و با رویكردی مستند و منسجم، نسبت به اتخاذ تصمیمهای مدیریتی مبادرت کند و تمهیدات لازم برای مقابله با تحریمها و كاهش اثرات آنها اقدام کند.
وی تصریح کرد: تحریمهای اخیر نشان داد که توانایی اعمال فشار غرب با حداکثر ائتلاف بینالمللی ممکن در نهایت چه میزان است. اینها همه تجاربی است که ارزش گرانی دارد که برای هر ملتی مقدر نبوده و به آسانی به دست نمیآید. بنابراین، تجارب تحمیلی تحریمها را باید با تمام توان ثبت و ضبط کرد. اما در زمینه استفاده کافی و متناسب از ظرفیتهای موجود داخلی باید عنوان کرد که حتی در بسیاری از زمینهها با توان و ظرفیتی بیش از آنچه متصور بودیم؛ روبرو شدیم. تحریمها به مثابه موهبتی سبب شدند بویژه بخش دریایی کشور، وارد حوزههایی از کسب و کار دریایی شوند که پیش از آن حتی تصور ورود به آنها نیز در ذهنها نمیگنجید.
داجمر توضیح داد: راهاندازی کلوپهای پیاندآی ایرانی از مهمترین آنها بوده است و در ابتدای اعمال تحریمها که همگان به باور شوم خود منتظر توقف کامل فعالیتهای ناوگان ملی بودند، با ابتکار ویژهای به حرکت خود در آبهای مواج ادامه داد. توسعه تعمیرات کشتی در داخل کشور با حداکثر توان از دیگر موضوعاتی بوده که محرک اصلی آن را میتوان محدودیتهای بینالمللی و عدم ارائه خدمات تعمیرات به کشتیهای ایران در یاردهای تعمیراتی بینالمللی دانست. توانمندسازی مؤسسات ردهبندی دریایی کشور از دیگر دستاوردهایی بوده که شاید در نبود تحریمها هیچ گاه فرصت خودنمایی به آنها داده نمیشد. توسعه سوخترسانی در حوزه خلیج فارس و حتی فراتر از آن در سایر بنادر بینالمللی نیز از اهم اقداماتی بوده که اعمال تحریمها بیشترین نقش را در نمود آنها داشته است.