به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس حسنرضا صفری امروز در نشست خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی که به میزبانی کشتیرانی جمهوری اسلامی برگزار شد؛ این دوره از همایش را از چند جهت با ادوار قبل متفاوت خواند و توضیح داد: این همایش همزمان با استقرار دولت جدید برگزار میشود. دولتی که بارقههای امید را برای فعالیت انجمنهای صنفی و تخصصی بوجود آورده است.
وی با بیان اینکه «هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران از ابتدای کار دولت جدید مکاتبات و جلسات مختلفی را با مسؤولان دولتی برگزار کرده است»، از جلسه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور، در اواخر هفته گذشته خبر داد و گفت: آقای جهانگیری در این جلسه، رهنمودهای بسیار خوبی را برای جامعه دریایی کشور ارائه کردند.
صفری با ابراز خوشنودی از «آشنایی تیم اقتصادی دولت یازدهم با حوزه دریا» به پیشنهاد انجمن مهندسی دریایی ایران برای انتصاب معاون یا مشاور دریایی رییسجمهور اشاره کرد و گفت: در این جلسه، آقای جهانگیری گفتند شما فرض کنید معاون اول رییسجمهور مسؤول مستقیم پیگیری مطالبات جامعه دریایی خواهد بود و مطمئن باشید حمایتهای لازم را از این بخش خواهم کرد.
وی افزود: در این جلسه، شرایط صدرا و ایزوایکو را هم پیگیری کردیم که امیدواریم سریعتر به نتیجه لازم منتهی شود.
صفری همچنین به نقل از جهانگیری از لغو مصوبه واگذاری مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به وزارت دفاع خبر داد و گفت: معاون اول رییسجمهور قول داد این موضوع در آینده نزدیک در کمیسیونهای ویژه دولت تصویب شود.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین از نهادینه ساختن نقش انجمنهای تخصصی بعنوان پیشنهاد دیگر این انجمن به دولت نام برد و توضیح داد: جزئیات این پیشنهاد از سوی انجمن به دولت ارائه خواهد شد.
صفری در ادامه به تشریح برنامههای پانزدهمین همایش صنایع دریایی پرداخت و به دریافت 547 مقاله، برگزاری شش کارگاه تخصصی، جلسات کمیتههای تخصصی و ارائه مقالات کاربردی در کمیتهها و برپایی پانل مدیران ارشد دریایی کشور اشاره کرد.
وی افزود: در این دوره، برای نخستین بار در جلسات کمیتههای تخصصی مقالات کاربردی همان حوزه ارائه خواهد شد. مثلا کشتیرانی جمهوری اسلامی مقالهای را با عنوان «لزوم بهبود مدیریت کشتی در ایران» را در کمیته کشتیرانی و دریانوردی و مقالهای درباره تعمیرات کشتی را در کمیته کشتیسازی ارائه خواهد کرد.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین از برنامهریزی برای تشکیل جلسه کمیسیون راهبری شورایعالی صنایع دریایی همزمان با همایش پانزدهم در کیش خبر داد و به نقل از معاون اول رییسجمهور اعلام کرد: دولت در نظر دارد اولین جلسه شورایعالی صنایع دریایی در دولت جدید را به فاصله یک هفته تا ده روز پس از همایش تشکیل دهد.
وی برگزاری گشت دریایی، اولین دوره مسابقات شناورهای تندرو، تقدیر از برگزیدگان دریایی و تشکیل اولین جلسه کمیتههای استانی (کمیته استان هرمزگان) انجمن مهندسی دریایی ایران را از دیگر برنامههای پانزدهمین همایش صنایع دریایی ذکر کرد.
صفری افزود: بیش از 115 شرکت و ارگان دریایی در ششمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی که همزمان با همایش در کیش برگزار میشود؛ حضور خواهند داشت که 4500 مترمربع غرفه را شامل میشود.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با اشاره به غیبت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در این دوره از همایش و نمایشگاه صنایع دریایی گفت: شرکت صدرا اخیرا از سوی قرارگاه خاتم به یک شخص واگذار شده که این واگذاریهای نادرست و بیهویت، تبعات منفی زیادی را برای صنعت دریایی در بر داشته است.
وی با بیان اینکه «در آینده نزدیک شاهد اخراج پرسنل و کارشناسان دریایی کشور از صدرا خواهیم بود»، افزود: بنا به تصمیم مدیریت جدید صدرا، ظرفیتهای این شرکت در بخش دریا که حاصل سالها سرمایهگذاری و تجربه است؛ از بین خواهد رفت.
صفری با اشاره به پیگیریهای انجمن مهندسی دریایی ایران در این زمینه اعلام کرد: در نتیجه این پیگیریها، یک بار واگذاری صدرا متوقف شد؛ اما بار دیگر این واگذاری انجام گرفت.
وی با بیان اینکه «شرکتهایی مانند صدرا و ایزوایکو هویت صنایع دریایی ایران هستند»، تصریح کرد: این واگذاریها، آبروی صنعت دریایی را نزد کارفرمایان خواهد برد.
وی در این زمینه تأکید کرد: تا وقتی که مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی اجرا نشده و صنایع دریایی و کشتیسازی به سوددهی نرسیدهاند، مجموعههای بزرگ دولتی این بخش باید دولتی بمانند؛ در غیر این صورت، افرادی مانند آقای چوبدار (مالک جدید صدرا) شرکتها را در اختیار میگیرند و به بهانه سودده نبودن، سرمایه کشور را بر باد خواهند داد.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اقدامات این انجمن برای بومیسازی تجهیزات دریایی و بندری نیز اظهار داشت: برای بومیسازی تجهیزات دریایی و بندری چند زیرساخت کلی نیاز است. اول، وجود استاندارد برای طراحی و ساخت و دوم، حضور نظاممند شرکتهای سازنده تجهیزات دریایی و بندری.
وی با اشاره به تدوین طرح رتبهبندی شرکتهای دریایی از سوی مؤسسه ردهبندی ایرانیان و تشکیل کارگروههای بومیسازی در ارگانهای دریایی کشور گفت: در مورد تجهیزات بندری نیز امکان ساخت در داخل وجود دارد که در صورت حمایت و تعریف سفارش از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، این امر محقق خواهد شد.