کد خبر: ۱۷۴۹۶
تعداد بازدید: ۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

حمایت کامل معاون اول رییس‏جمهور از توسعه صنایع دریایی

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به جلسه مسؤولان این انجمن با معاون اول رییس‏جمهور گفت: در این دیدار، آقای جهانگیری حمایت کامل دولت از فعالیت‏های انجمن در جهت توسعه صنایع دریایی کشور را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس حسن‏رضا صفری امروز در نشست خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی که به میزبانی کشتیرانی جمهوری اسلامی برگزار شد؛ این دوره از همایش را از چند جهت با ادوار قبل متفاوت خواند و توضیح داد: این همایش همزمان با استقرار دولت جدید برگزار می‏شود. دولتی که بارقه‏های امید را برای فعالیت انجمن‏های صنفی و تخصصی بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه «هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران از ابتدای کار دولت جدید مکاتبات و جلسات مختلفی را با مسؤولان دولتی برگزار کرده است»، از جلسه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‏جمهور، در اواخر هفته گذشته خبر داد و گفت: آقای جهانگیری در این جلسه، رهنمودهای بسیار خوبی را برای جامعه دریایی کشور ارائه کردند.

صفری با ابراز خوشنودی از «آشنایی تیم اقتصادی دولت یازدهم با حوزه دریا» به پیشنهاد انجمن مهندسی دریایی ایران برای انتصاب معاون یا مشاور دریایی رییس‏جمهور اشاره کرد و گفت: در این جلسه، آقای جهانگیری گفتند شما فرض کنید معاون اول رییس‏جمهور مسؤول مستقیم پیگیری مطالبات جامعه دریایی خواهد بود و مطمئن باشید حمایت‏های لازم را از این بخش خواهم کرد.

وی افزود: در این جلسه، شرایط صدرا و ایزوایکو را هم پیگیری کردیم که امیدواریم سریع‏تر به نتیجه لازم منتهی شود.

صفری همچنین به نقل از جهانگیری از لغو مصوبه واگذاری مجتمع کشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به وزارت دفاع خبر داد و گفت: معاون اول رییس‏جمهور قول داد این موضوع در آینده نزدیک در کمیسیون‏های ویژه دولت تصویب شود.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین از نهادینه ساختن نقش انجمن‏های تخصصی بعنوان پیشنهاد دیگر این انجمن به دولت نام برد و توضیح داد: جزئیات این پیشنهاد از سوی انجمن به دولت ارائه خواهد شد.

صفری در ادامه به تشریح برنامه‏های پانزدهمین همایش صنایع دریایی پرداخت و به دریافت 547 مقاله، برگزاری شش کارگاه تخصصی، جلسات کمیته‏های تخصصی و ارائه مقالات کاربردی در کمیته‏ها و برپایی پانل مدیران ارشد دریایی کشور اشاره کرد.

وی افزود: در این دوره، برای نخستین بار در جلسات کمیته‏های تخصصی مقالات کاربردی همان حوزه ارائه خواهد شد. مثلا کشتیرانی جمهوری اسلامی مقاله‏ای را با عنوان «لزوم بهبود مدیریت کشتی در ایران» را در کمیته کشتیرانی و دریانوردی و مقاله‏ای درباره تعمیرات کشتی را در کمیته کشتی‏سازی ارائه خواهد کرد.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین از برنامه‏ریزی برای تشکیل جلسه کمیسیون راهبری شورایعالی صنایع دریایی همزمان با همایش پانزدهم در کیش خبر داد و به نقل از معاون اول رییس‏جمهور اعلام کرد: دولت در نظر دارد اولین جلسه شورایعالی صنایع دریایی در دولت جدید را به فاصله یک هفته تا ده روز پس از همایش تشکیل دهد.

وی برگزاری گشت دریایی، اولین دوره مسابقات شناورهای تندرو، تقدیر از برگزیدگان دریایی و تشکیل اولین جلسه کمیته‏های استانی (کمیته استان هرمزگان) انجمن مهندسی دریایی ایران را از دیگر برنامه‏های پانزدهمین همایش صنایع دریایی ذکر کرد.

صفری افزود: بیش از 115 شرکت و ارگان دریایی در ششمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی که همزمان با همایش در کیش برگزار می‏شود؛ حضور خواهند داشت که 4500 مترمربع غرفه را شامل می‏شود.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با اشاره به غیبت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در این دوره از همایش و نمایشگاه صنایع دریایی گفت: شرکت صدرا اخیرا از سوی قرارگاه خاتم به یک شخص واگذار شده که این واگذاری‏های نادرست و بی‏هویت، تبعات منفی زیادی را برای صنعت دریایی در بر داشته است.

وی با بیان اینکه «در آینده نزدیک شاهد اخراج پرسنل و کارشناسان دریایی کشور از صدرا خواهیم بود»، افزود: بنا به تصمیم مدیریت جدید صدرا، ظرفیت‏های این شرکت در بخش دریا که حاصل سال‏ها سرمایه‏گذاری و تجربه است؛ از بین خواهد رفت.

صفری با اشاره به پیگیری‏های انجمن مهندسی دریایی ایران در این زمینه اعلام کرد: در نتیجه این پیگیری‏ها، یک بار واگذاری صدرا متوقف شد؛ اما بار دیگر این واگذاری انجام گرفت.

وی با بیان اینکه «شرکت‏هایی مانند صدرا و ایزوایکو هویت صنایع دریایی ایران هستند»، تصریح کرد: این واگذاری‏ها، آبروی صنعت دریایی را نزد کارفرمایان خواهد برد.

وی در این زمینه تأکید کرد: تا وقتی که مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی اجرا نشده و صنایع دریایی و کشتی‏سازی به سوددهی نرسیده‏اند، مجموعه‏های بزرگ دولتی این بخش باید دولتی بمانند؛ در غیر این صورت، افرادی مانند آقای چوبدار (مالک جدید صدرا) شرکت‏ها را در اختیار می‏گیرند و به بهانه سودده نبودن، سرمایه کشور را بر باد خواهند داد.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اقدامات این انجمن برای بومی‏سازی تجهیزات دریایی و بندری نیز اظهار داشت: برای بومی‏سازی تجهیزات دریایی و بندری چند زیرساخت کلی نیاز است. اول، وجود استاندارد برای طراحی و ساخت و دوم، حضور نظام‏مند شرکت‏های سازنده تجهیزات دریایی و بندری.

وی با اشاره به تدوین طرح رتبه‏بندی شرکت‏های دریایی از سوی مؤسسه رده‏بندی ایرانیان و تشکیل کارگروه‏های بومی‏سازی در ارگان‏های دریایی کشور گفت: در مورد تجهیزات بندری نیز امکان ساخت در داخل وجود دارد که در صورت حمایت و تعریف سفارش از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، این امر محقق خواهد شد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
M.M
|
Russian Federation
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
0
  من نگران آقاي صفري هستم چرا که افراد ثروتمند اين گونه انتقادات را بر نمي تابند و تلافي سختي خواهند داشت. نمونه اش تحريم همايش امسال، تعطيلي فوري معاونت کشتي سازي در صدرا، فسخ قراردادهاي ساخت کشتي با نفت خزر و ... مي باشد و جديداً هم تعديل 68 درصدي نيروهاي با تجربه شرکت. خدا بخير کند. با تشکر
ارسال نظر