کد خبر: ۱۷۶۶۸
تعداد بازدید: ۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

مدافعان ساخت دکل در داخل به «خیانت» متهم شدند!

در حالیکه با طرح انتقادها و واکنش‏های جامعه صنعتی و دریایی کشور، شرکت حفاری شمال مدتی از در تعامل و گفت‏وگو با سازندگان داخلی برآمده بود؛ ظاهرا مدیرعامل این شرکت دور تازه حملات به سازندگان داخلی را کلید زده است.

به گزارش مارین نیوز، هدایت‏الله خادمی در تازه‏ترین اظهارات خود بار دیگر با طرح ادعای نبود سازنده دکل حفاری (اعم از خشکی و دریایی) در داخل، تلویحا طرفداران ساخت داخل را به «خیانت به منافع کشور» از باب از دست رفتن فرصت‏های فعالیت در میادین مشترک متهم کرد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال که در میزگرد تخصصی «چالش‏ها و فرصت‏های حمایت از ساخت داخل دکل‏های حفاری» سخن می‏گفت؛ با تأکید بر اینکه «موضوع توسعه و تأمین دکل‏های حفاری به دلیل تاثیر مستقیم بر توسعه یافتگی صنعت نفت و اقتصاد ملی ایران مسأله‏ای استراتژیک است»، یادآور شد: در چنین مسأله استراتژیکی نباید تسلیم آرمان گرایی و شعارپردازی شویم؛ چرا که هرگونه تصمیم اشتباه امروز، از سوی نسل آینده ایران قابل پذیرش نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت حفاری شمال، هدایت‏الله خادمی افزود:‏ اگر جریان مدعی ساخت دکل در داخل باعث کاهش توان ملی در برداشت از میادین مشترک شود؛ یک زیان جبران ناپذیر به آینده اقتصاد ایران وارد آمده است.
 
وی در این نشست ادعای وجود سازندگان دکل حفاری در ایران و ورشکستگی آنها به دلیل واردات دکل از خارج را «بحث‏های بی‏پایه و اساس» خواند و گفت: اگر سازنده واقعی دکل در ایران وجود داشت، طی 3 دهه گذشته چرا این حجم دکل از خارج وارد ایران شده است و چرا هم اکنون بسیاری از مجموعه‏های توانمند ایرانی در پی وارد کردن دکل از خارج هستند؟
 
وی با یاد آوری اینکه «یک شرکت ایرانی چند سال پیش سفارش ساخت دکل حفاری خشکی را به شرکت فجر شیراز داد»، گفت: کار ساخت این سازه به دلیل نداشتن استاندارد‏های لازم متوقف شد، این در حالی بود که آن شرکت، دستگاه حفاری خود را به مدت یک ماه برای مهندسی معکوس در اختیار شرکت فجر شیراز گذاشت و خسارت ناشی از این کار را به دلیل حمایت از ساخت داخل قبول کرد، اما این دستگاه به دلیل این که قابل تست نبود بدون استفاده باقی ماند.
 
 مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: به یاد دارم که سال‏ها قبل یکی از پیمانکاران بزرگ صنعت نفت در بخش دریا با چندین واسطه از چین دکل خشكي وارد و به اسم دکل ساخت داخل آن را افتتاح کرد. اکنون هم گویا عده ای به دنبال همین روش هستند؛ در حالیکه می‏دانید میادین نفت و گاز کشور عرصه شعارپردازی و فریب کاری نیست.
 
خادمی‏در ادامه افزود: بسیاری از مدعیان ساخت دکل در ایران قبلا نمره مردودی در این حوزه آورده‏اند مثلا یکی از مدعیان ساخت دکل حفاری در ایران 6 سال قبل به شرکت ملی حفاری مراجعه کرد و ادعا کرد که می‏تواند دستگاه حفاری خشکی با قدرت 3000 اسب بخار تولید کند، متعاقب این ادعا مبالغی هم بعنوان پیش‏پرداخت به شرکت یادشده اعطا شد اما پس از چندی ضمن بازدید از خط تولید ادعایی این شرکت ملاحظه شد که شرکت مدعی تنها یک زمین متروکه بدون هیچ نوع امکانات ساخت در اختیار دارد.
 
خادمی‏افزود: همان شرکت هنوز ادعای توانمندی در ساخت دکل 3000 اسب بخار می‏کند؛ در حالیکه فعالان صنعت حفاری واقعا فرصت آزمون و خطا و تاثیرپذیری از شعارگرایی را ندارند.

وی ادامه داد: اگر سازنده دکل در ایران وجود دارد، چرا بعد از ٣٠ سال به جز دکل دریایی هندی و چینی، دکلی ساخته نشده و یا چرا هفت دکل دیگر از خارج برای حفاری میدان گازی پارس جنوبی به خلیج فارس وارد کردیم. در حالیکه می‏توانستیم با خرید و مالکیت دکل برای جمهوری اسلامی ‏ایران در مدت سه سال سرمایه اختصاص یافته در ساخت دکل‏ها را بازگردانیم.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تأکید بر اینکه «در ساخت دکل‏های حفاری در ایران باید واقعیت‏ها را به زبان آورد و از دورغ پردازی خودداری کرد»، یادآور شد: موضوع دکل‏های حفاری به دلیل اینکه با توسعه میادین نفت و گاز و در نهایت با توسعه ملی ایران گره خورده؛ بسیار مهم و حیاتی است. در این مسأله پای منافع ملی در میدان‏های مشترک در میان است، نباید این واقعیت را کتمان کرد که هم اکنون دانش ساخت دکل به صورت کافی در داخل وجود ندارد.

وی افزود: لازم است تا تمام دست اندرکاران و فعالان صنعت نفت و حفاری به اظهارات رسانه‏ای و حرف‏های دلالان در این زمینه توجه نکنند. نباید میدان‏های مشترک را به دلیل آرزوی ساخت دکل در ایران معطل نگه داریم؛ چرا که اگر چنین کاری صورت گیرد در حقیقت به مردم ایران خیانت کرده‏ایم.
 
خادمی ‏با بیان اینکه «سازندگان داخلی دکل باید نگاه صادراتی داشته باشند»، گفت: اگر کسی ادعای ساخت داخل دارد، نباید توان خود را معطوف و منحصر به تأمین نیازهای دو شرکت بزرگ یعنی شرکت‏های ملی حفاری و حفاری شمال بکند؛ شرکت‏های سازنده واقعی که خود را دکل ساز می‏نامند نباید تنها منتظر دو شرکت حفاری شمال و ملی حفاری برای دریافت سفارش باشند؛ شرکتی که نگاه صادراتی نداشته باشد اصولا نمی‏تواند دکل بسازد. به همین دلیل سؤال من این است که آیا شرکت‏های مدعی ساخت دکل در ایران نمی‏توانند دکل‏های خود را به مشتریان متعدد موجود در منطقه عرضه کنند؟
 
خادمی تأکید کرد: معتقدیم هرکسی که ادعا دارد باید ابتدا دکل‏های حفاری را بومی‏ کرده و سپس نسبت به تولید از منابع هیدروکربنی اقدام کنیم؛ در حقیقت با الزامات و حقایق منافع ملی آشنا نیست که این موضوع جای تأمل دارد.
 
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: بعنوان نمونه، یکی از شرکت‏های داخلی مدعی ساخت تاپ درایو، قیمت ساخت این تجهیز را بیش از دو میلیون و ٣٨٠ هزار دلار و زمان تحویل آن را ١٣ ماهه اعلام کرده، این در حالی است که سازندگان آسیایی قادرند این دستگاه را با هزینه یک میلیون و ٣٥٠ هزار دلار تهیه و هزینه آن را ٩٠ روز پس از نصب دریافت می‏کنند.
 
وی با بیان اینکه «نمی‏توان توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه را معطل  آرمان و آرزوی ساخت داخل دستگاه حفاری گذاشت»، گفت: زیرساخت‌های بومی‏سازی دستگاه حفاری در ایران وجود ندارد تا بتوانیم دستگاه حفاری ایرانی بسازیم. بنابراین، باید سریعا دستگاه حفاری را تأمین کرده  و میادین را توسعه دهیم؛ ضمن آنکه خوب است  وزارت نفت به صورت موازی از شرکت‌هایی که ادعای ساخت دکل دارند، حمایت می‏کند و درصورت موفقیت در ساخت دکل بر اساس استانداردهای جهانی، می‌توانند وارد بازار شوند.
 
خادمی‏افزود: تنها مرجع دارای صلاحیت برای اظهار نظر در مورد شمار دکل‏های حفاری مورد نیاز در سال‏های آینده، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران است نه شرکت‏های پیمانکار.
 
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با یادآوری اینکه «در زمان وزارت غلامحسین نوذری در وزارت نفت کمیته‏ای به نام کمیته بررسی تأمین دکل، متشکل از برخی متخصصان صنعت نفت تشکیل شد»، گفت: پیشتر یکی از شرکت‏های نفتی ایرانی قصد داشت در قالب تفاهمنامه همکاری میان ایران و اندونزی چندین دکل هندی را با نرخ اجاره روزانه ٢٢٠ هزار دلار به ایران وارد کند، اما این کمیته به شدت با این کار مخالفت کرد و پس از مذاکره با مقامات کشور، بند قراردادی مربوط به تأمین دکل از تفاهمنامه میان دو کشور به دلیل بالا بودن قیمت حذف شد.
 
وی ادامه داد: بعدها کمیته بررسی تأمین دکل وزارت نفت با طرف هندی مذاکره کرد و همان دکل‏هایی که آن شرکت نفتی قصد داشت با قیمت اجاره روزانه ٢٢٠ هزار دلار به کشور وارد کند با قیمت کمتر از ١٥٨ هزار دلار وارد ناوگان حفاری خلیج فارس کردیم.

خادمی ‏با یادآوری اینکه «پیش از این در وزارت نفت کمیته  بررسی تأمین دکل‏های حفاری وجود داشته است»، گفت: تشکیل دوباره این کمیته یکی از ضرورت‏های موجود برای رفع ابهام‏های موجود در زمینه ساخت دکل‏های حفاری است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حفاری
|
Russian Federation
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
0
0
  سه شنبه ۵ آذر ١٣٩٢ http://www.ndco.ir/display.aspx?id=988 هدايت اله خادمي تشريح آرد: ساخت هر دکل ايراني، 140 ميليون دلار صرفه جويي ارزي دارد مديرعامل شرآت حفاري شمال گفت: با ساخت و راه اندازي دکلها و دستگاههاي حفاري در آشور و نصب آنها در ميدانهاي مشترك، در طول چند سال آينده سهم از دست رفته ايران را جبران خواهيم کرد. " هدايتالله خادمي" با بيان اينكه توان و تخصص ساخت دستگاههاي حفاري در ايران به طور کامل بومي شده است، افزود: برنامه آاري وزارت نفت و همه فعالان اين حوزه توسعه ساخت اين دستگاهها، نصب آنها در ميادين مشترك و شتاب دهي به حفاري چاه هاي نفت و گاز در ميدان هاي مشترك است؛ در اين ميان امكان صادرات خدمات فني نيز براي شرآت هاي فعال در صنعت نفت فراهم مي شود. 14 دستگاه حفاري در خشكي درکشور ساخته ميشوند خادمي با تأکید بر اينكه اولويت وزارت نفت در سالهاي پيشرو شتاب دهي به توسعه ميادين مشترك نفت و گاز و افزايش برداشت از آنها است، اعلام کرد : با توجه به اينكه مهندسان و متخصصان داخلي در همه قطبهاي انرژي کشور به لحاظ فني و صنعتي توانايي ساخت دستگاههاي عظيم حفاري خشكي و دريايي را دارند، در کمتر از سه تا چهار سال آينده ميتوانيم در ميدانهاي مشترك نفت و گاز، عقبماندگيها را به نحو احسن جبران کنيم. وي با بيان اينكه هم اکنون 14 دستگاه حفاري خشكي در دست ساخت است، بيان اميدواري آرد که امسال وسال آينده با بهرهگيري از آنها ميتوانيم رتبه نخست منطقه و خاورميانه آه مرآز نفت و گاز است را در اين زمينه کسب کنيم. جلوگيري از خروج دست کم 140 ميليون دلار براي خريد هر دستگاه به گفته اين مقام مسئول در صنعت نفت، هزينه خريد هر دستگاه حفاري دريايي در بهترين شرايط ممكن و طبق خريدهاي شرآت حفاري شمال در حدود 143 ميليون دلار است و با بومي کردن کامل ساخت آن در کشور، اين هزينه کاهش بسيار چشمگيري خواهد داشت. ايران _ خزر تنها دکل حفاري ايراني در خارج از مرزها مديرعامل حفاري شمال، دکل ايران – خزر را تنها دکل حفاري ايراني فعال در خارج ازکشور معرفي کرد و گفت : اين دستگاه در فراسوي مرزهاي کشور در حال ارزآوري است که از اين طريق به طور گسترده خدمات فني، تخصصي و نيروي انساني ماهر را به خارج از کشور صادر ميکند. وي با بيان اينكه ايران خزر، در ميدانهاي نفتي ترکمنستان در آبهاي کم عمق درياي خزر تاکنون چاههاي مختلف و متعددي را حفاري کرده است، ادامه داد: حفاري بعضي از اين چاهها موجب اکتشاف ميدانهايي شده که توسعه آنها اقتصادي است؛ از اين رو موجب اعتماد هر چه بيشترکارفرمايان به شرکت حفاري شمال شده است. به گفته خادمي، دکل حفاري ايران – خزر به عنوان تنها دکل دريايي شرکت حفاري شمال در ترکمنستان مشغول ارزآوري براي کشور است. اين دستگاه هم اکنون براي شرکت دراگون اويل فعاليت ميکند. 60 ميليون دلار ارزآوري؛ کمترين سوغات صادرات حفاري به هر کشور مديرعامل شرکت حفاري شمال با بيان اينکآه اين شرکت تنها شرکت بين المللي حفاري در منطقه است و سالانه دستکم 60 ميليون دلار ارز آوري براي کشور دارد،، يادآور شد : هم کنون شرکت حفاري شمال در کشور که در ايران ساخته شده است، مشغول انجام حفاري « ايران خزر » ترکمنستان با بهره گيري از دکل عظيم حفاري است و اين تخصص در آينده نزديك به ديگر کشورها نيز صادر خواهد شد. وي، از امكان صدور خدمات فني و مهندسي اين شرکت در زمينه حفاري آبهاي نيمه عميق و عميق خبر داد و گفت : هم اکنون حفاري شمال در پروژههاي حفاري ترکمنستان، رقيب توانمند و پيشتازي براي شرکتهاي اروپايي و روسي است. وي توضيح داد : شرکت حفاري شمال افتخار ميکند که ايران – خزر و نيروهاي متخصص ايراني در چارچوب اهداف صدور خدمات فني و حرفهاي، سفيران خوبي براي کشورمان در فراسوي مرزها هستند. مديرعامل شرکت حفاري شمال از دستيابي متخصصان صنعت حفاري به دانش حفاري چاه هاي نفت و گاز در آبهاي عميق 800 تا 1000 متر خبرداد و افزود : اين شرکت در مناقصه هاي بين اللمللي حفاري شرکت ميکند و قادر است تا در آب هاي عميق حفاري کند. چرخش مته دکلهاي حفاري شمال در 9 نقطه ايران خادمي همچنين درباره آخرين وضعيت ناوگان حفاري شرکت حفاري شمال گفت : هم اکنون 9 دکل خشكي شرکت حفاري شمال در ميدانهاي نفتي و گازي خانگيران، دهلران، خنج، لامرد، فيروزآباد، کنگان، قير، هنديجان و ماهشهر در حال حفاري هستند. حفاري شمال را بيشتر بشناسيم شرکت حفاري شمال با تصويب هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران در تاريخ 24 اسفند 1377 در اداره ثبت شرکت ها و مالكيت هاي صنعتي تهران به ثبت رسيد؛ فعاليت عملياتي شرکت از اواخر سال 1381 آغاز شد و پس از راه اندازي دکل ايران خزر و انتقال آن به آب هاي کشور ترکمنستان، عمليات حفاري خود را از ارديبهشت سال 1384 آغاز کرد؛ هم اکنون شرکت حفاري شمال يكي از شرکت هاي فرعي شرکت ملي نفت ايران به شمار مي رود. شرکت حفاري شمال به استناد صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده 12 ابان 1387 صاحبان سهام، نوع شرکت از "سهامي خاص" به"سهامي عام "تغيير يافت و در اول دي ماه 87 در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسه هاي غيرتجاري تهران به ثبت رسيد. با توجه به خط مشي شرکت ملي نفت ايران مبني بر حضوري فعال و مقتدر در حوزه ميادين مشترك و لزوم در ترکيب نام شرکت قرارگرفت تا توسعه « واژه شمال » تمرکز عمليات حفاري در مخازن عميق درياي خزر عمليات حفاري و به تبع آن بهره برداري از منابع نفت و گاز درياي خزر که مستلزم برنامه ريزي متمرکز و رويكرد بيانگر محدوديت قلمرو عملياتي شرکت « شمال » عمليات جدي است مورد تأييد بيشتر قرار گیرد. از اين رو نام حفاري شمال نيست و گستره اي به وسعت ميادين خشكي و دريايي داخلي و جهاني را دربرمي گيرد. در سال 1383 با نظارت شرکت ملي نفت ايران و تصويب هيأت مديره شرکت ملي حفاري شمال قراردادي دوساله براي عمليات حفاري در ميدان چليكن ترکمنستان منعقد شد؛ مطابق قرارداد اوليه 10 حلقه چاه توسعه اي انحرافي در اين ميدان حفر شد که علميات آن از ارديبهشت ماه سال 1384 با انتقال دستگاه حفاري ايران خزر از سوي دو يدك آش ايران آسما و ايران بهشهر به منطقه آغاز شد. دکل حفاري ايران خزر همچنان نيز درآب هاي ترکمنستان در حال اجراي پروژه هاي حفاري است. شرکت حفاري شمال مديريت و راهبري عمليات حفاري بر روي سكوي حفاري نيمه شناور ايران اميرکبير در عمق آبهاي درياي مازندران را نيز بر عهده داردکآه عمليات حفاري در اين منطقه موفقيت آميز بوده و در نتيجه آن به ذخاير قابل اعتمادي در اين منطقه دست پيدا کرده ايم.
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
0
0
  خوب بدیهیه که باید متهم بشوند. وقتی نمی تونن زمان بدهند وقتی پروژه هاشون عقب می افته اونم نه چند ماه چندین سال ، وقتی قیمتاشون در وسط پروژه دو سه برابر می شه و.... خوب معلومه که خائن هستند. چون به همین منوال استخراج نفت به تعویق می افته........................ ولی یه سوال: حالا این همه نفت استخراج شد چی واسه ملت داشت؟ 800 میلیارد در 8 سال نفت فروخته شد چی شد؟کجا رفت؟ بگذارین حداقل این خائنا چهارتا دکل بسازن حداقل چهار نفر می رن سر کار ایشالا تو پنجمیش هم می تونن سر زمان دکل رو تحویل بدن. نترسین نفت زیر زمینه و در نمی ره. خائنان جان برکف صنعت دریایی هم همینطور
ارسال نظر