به گزارش مارین نیوز، این مواجههها و موضعگیریهای دوجانبه در سال جاری و در پی مصاحبه هدایتالله خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال، به اوج رسید. خادمی در گفتوگو با نشریه دانش نفت وجود کارخانجاتی در داخل ایران که توان ساخت دکلهای دریایی را داشته باشند؛ نفی کرد و از مدعیان خواست آدرس این کارخانهها را به او نشان دهند. طرح این بحث که نقطه اوج فضاسازیهای رسانهای این شرکت و مصاحبههای مکرر خادمی با روزنامهها و نشریات بود؛ با واکنش هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران و متعاقب آن، شرکتهای سازنده داخلی همراه شد.
اعتراض انجمن سازندگان و پاسخ حفاری شمال
در اولین واکنش، هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران با انتقاد شدید از روند خرید دکلهای حفاری دریایی از چین اعلام کرد: متأسفانه امروز شاهد انکار توان ساخت داخل این سکوها از سوی شرکتی هستیم که عمده درآمد آن از دو سکوی حفاری ساخت ایران است!
این انجمن یادآور شد: بر كسی پوشیده نیست كه شركت حفاری شمال كه آقای خادمی مدیرعامل آن هستند، دارای دو منبع درآمد مستمر و چشمگیر ارزی است كه شامل درآمدهای حاصل از سكوی حفاری جكآپ ایران خزر، فعال در كشورهای شمالی دریای خزر، و سكوی حفاری نیمه شناور امیركبیر، فعال در بخشهای جنوبی دریای خزر، میشود.
این انجمن خطاب به خادمی پرسید: این دو واحد منبع درآمد شركت حفاری شمال ساخت كجا هستند؟ یعنی نمیدانند كه این دو واحد ساخت كارخانه شركت صدرا در دریای خزر بوده است؟ پس چطور ایشان به خود اجازه میدهد که پیگیر آدرس کارخانه سازنده جكآپ در ایران باشند؟
انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران در ادامه این نکات را یادآور شد: ساخت این دو فروند شناور یکی از نوع جک آپ و دیگری از نوع Semi Sub با حمایت وزارت نفت در منطقهای از كشور انجام شده كه از نظر پیشرفتهای تكنیكی و تكنولوژیكی جزء استانهای فقیر كشور در آن مقطع بوده است. بدیهی است كه در استانهای جنوبی كشور كه حدود 100 سال پیشبرد صنعت نفت را به عهده داشتهاند، امكانات ساخت و ساز و پیشرفتهای تكنولوژی با امكانات شمال كشور قابل مقایسه نیست. علت اینکه ساخت سختترین نوع سکوی حفاری در این منطقه محروم صنعتی کشور تحقق یافته، فقط به علت عزم مدیران و متخصصین و کارشناسان دلسوز و متعهد کشور و باورهای مسؤولین وزارت نفت و مدیران فهیم و درستکار رده اول کشور در آن مقطع و عدم امکان وارد کردن آن از خارج از کشور بوده است.
این انجمن تأکید کرد: شركت حفاری شمال میتوانست بخشی ا ز درآمدهای حاصل از منابع خارجی سكوی جكآپ ایران خزر(ساخت ایران) و اندكی از درآمدهای كلان سكوی حفاری نیمهشناور امیركبیر (ساخت ایران) را صرف ساخت سكوهای مشابه در جنوب كشور کند. بخش جنوبی كشور قطعا دارای امكانات فنی به مراتب بیش از منطقه شمال كشور بوده و به مراتب بهتر از شمال كشور، جوابگوی رفع نیازها میتواند باشد. با صدور دستور ساخت به چندین موسسه قادر به ساخت سكوهای جك آپ، مسلما تنگناها مرتفع، اشتغال حاصل و فناوری ساخت داخل تعالی بیشتر پیدا میکند؛ ولی متأسفانه مادامی كه عبور از فرش قرمز چینیها و اقامت در هتلهای چند ستاره شانگهای و دیگر كشورها، باعث اغوای دستاندركاران خرید میشود، طبیعتا خیری عاید مناطق محروم بوشهر و هرمزگان و صنعتگران داخل نخواهد شد.
انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران با اشاره به بخشی از اظهارات خادمی در این مصاحبه که عنوان کرده بود «كجاست این مجموعه بزرگ ساخت دكلهای حفاری و گاز كه برخی ادعایش را كردهاند؟»، خطاب به وی تصریح کرده: اگر شما نشانی كارخانه ساخت دكل در ایران را نمیدانید، كافی است به عرشه سكوی حفاری ایران خزر و اگر همدستان شما نام سازنده را از روی این سكو پاك كرده باشند، قطعا بر روی سكوی حفاری نیمه شناور امیركبیر (ایران البرز)، این آدرس را پیدا خواهید كرد.
متقابلا؛ روابط عمومی شرکت حفاری شمال در پاسخ به مطلب درج شده به نقل از انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران در پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز، جوابیهای ارسال کرد که در بخشی از آن آمده بود: باید یادآور شویم که بر اساس مستندات و واقعیتهای موجود ساخت دکل دریایی در ایران در حال حاضر امکانپذیر نیست و هیچ مرجع فنی هم نمیتواند ادعایی غیر از این بکند، آن دسته افراد صاحبنظری که از واقعیتهای ساخت و تولید مطلع هستند این واقعیت را تصدیق میکنند هرچند بوقهای تبلیغاتی متصل به شبکههای دلالی بر صدای خود بیفزایند اما در اصل واقعیت خللی ایجاد نمیشود به همین دلیل بازهم تاکید میکنیم که کارخانه ساخت دکل در ایران وجود ندارد.
حفاری شمال افزود: سکوی ایران خزر توسط شرکت راماراپالای فنلاند و سکوی نیمه شناور امیرکبیر توسط یک شرکت سوئدی و تنها با استفاده از شیب یارد صدرا در نکا ساخته شده و این شرکتها تمام قطعات و تجهیزات لازم برای این دو دستگاه را نیز از طریق تامین کنندههای خود از سازندگان معروف خارجی تامین کردهاند به گونهای که حتی پیچ و مهرههای به کارگرفته شده دراین دستگاهها نیز از سازندگان خارجی تامین و به مرحله ساخت رسید.
تشکیل کنسرسیوم با حضور صف در فارس
اما همزمان با اظهارنظر مدیرعامل شرکت حفاری شمال که «صراحتا میگویم نمیتوانیم دکل حفاری بسازیم» و اینکه «آدرس کارخانههای ساخت دکل حفاری دریایی را بدهید»، سازندگان ایرانی با هشدار نسبت به واردات مهندس و دکلهای حفاری از چین، نشانی کارخانههای سازنده دکل حفاری در داخل کشور را ارائه کردند.
در این راستا، مشاور استاندار فارس در امور نفت و گاز در مصاحبهای با بیان اینکه «کنسرسیوم بزرگ نفتی به راهبری شرکت صاحب لیسانس ساخت دکل حفاری دریایی صنایع فراساحل (صف) با عضویت شرکتهای بزرگ صنعتی فارس در سال 91 در پایتخت انرژی کشور تشکیل شده است»، اظهار داشت: این کنسرسیوم توانست مرداد ماه سال جاری مجوز قانونی ساخت دو دکل حفاری دریایی را از ایدرو طبق مصوبه کارگروه نفت و گاز دولت اخذ کند.
محمد حاجیان با اشاره به اینکه «دکل حفاری دریایی یکی از شناورهای متحرک برای حفاری در آبهای کمعمق است»، بیان کرد: اینگونه دکلها قابلیت حفاری چاههای نفت و گاز تا عمق 30 هزار فوت را داراست.
این مقام مسؤول، خاطرنشان کرد: همین احساس نیاز باعث شد صنایع بزرگ کشور در سالهای گذشته عزم خود رابرای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته ساخت این نوع دکلهای حفاری جزم کند که نتیجه تلاش شبانهروزی متخصصان شرکت صنایع فراساحل (صف) باعث پیوستن جمهوری اسلامی ایران به جمع چند کشور محدود سازنده جکآپ شد.
آمادگی ایزوایکو
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) نیز در پاسخ به درخواست مدیرعامل شرکت حفاری شمال برای معرفی نشانی کارخانههای ساخت دکل حفاری دریایی در ایران، آمادگی کامل این شرکت برای ساخت این سازههای دریایی را اعلام کرد.
حمید رضاییان اصل در گفتوگو با مارین نیوز تصریح کرد: اگر مدیرعامل و مسؤولان شرکت حفاری شمال به ما مراجعه کنند، آمادگی داریم توانمندیهای خود را برای ساخت و تعمیر دکلهای حفاری دریایی و خشکی به آنها معرفی کنیم.
وی افزود: از طریق سایت مارین نیوز رسما از مدیران محترم این شرکت برای بازدید از یارد ایزوایکو و معرفی توانمندیهای فنی، نیروی انسانی و طراحی و مهندسی مجموعه دعوت میکنم.
مدیرعامل ایزوایکو با اشاره به تعمیر دکل دریایی مدرس به سفارش شرکت ملی حفاری برای اولین بار در این مجموعه کشتیسازی تأکید کرد: باور داریم که با همکاری و همافزایی شرکتهای حفاری میتوانیم وارد حوزه ساخت دکلهای دریایی هم بشویم.
وی درباره اظهارات مدیرعامل شرکت حفاری شمال که گفته بود «ساخت دکل دریایی صرفا سازه آن نیست و تجهیزات مختلفی نیاز دارد که امکان ساخت آن در داخل وجود ندارد»، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا و از جمله یاردهای چینی، صفر تا صد تجهیزات و قطعات دکل از جمله موتور، ژنراتور و... در یارد ساخته نمیشود؛ بلکه از شرکتهای متخصص ساخت آن تجهیزات تأمین و خریداری میشود.
رضاییان اصل با تأکید بر اینکه «ما در مجتمع ایزوایکو در مورد ساخت دکلهای حفاری دریایی و خشکی ادعای جدی داریم »، افزود: ورود سازندگان داخلی به این حوزه، نیازمند حمایت جدی دولت و سرمایهگذاری لازم است.
منفعت اصلی در ساخت داخل دکل است
مدیر پروژه ساخت جکآپ در شرکت صنایع فراساحل (صف) نیز در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت حفاری شمال مبنی بر اینکه «آدرس کارخانه ساخت دکلهای حفاری دریایی را نشان دهید»، گفت: عجیب است که مدیران و مسؤولان فنی حفاری شمال بارها در جریان توانمندیهای موجود برای ساخت پروژه جکآپ در یارد صف بندرعباس قرار گرفتهاند و هنوز هم آدرس کارخانه را نمیدانند!
مصطفی لیلی استدلال مطرحشده از سوی شرکت حفاری شمال مبنی بر اینکه امکان ساخت تجهیزات و قطعات دکلهای حفاری دریایی در داخل وجود ندارد و بر این مبنا، امکان ساخت این سازههای دریایی در ایران را انکار کرده بودند؛ خطاب به هدایتالله خادمی، مدیرعامل حفاری شمال، پرسید: ایشان باید توضیح دهند که آیا سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی که در داخل ساخته شده و یا سکوها و خطوط لوله دریایی که سالهاست در یاردهای داخلی ساخته و در پارس جنوبی به کار گرفته میشوند، تماما با قطعات و تجهیزات ایرانی ساخته میشود و یا آنکه با استفاده از نیروی کار ایرانی و با هدف اشتغالزایی در مناطق محروم دریایی و ساحلی کشور، نسبت به مونتاژ تجهیزات خریداری شده اقدام میشود؟
وی با بیان اینکه «صرف مونتاژ سازههای دریایی در داخل ارزش افزوده بالایی به همراه دارد»، توضیح داد: ساخت یک دستگاه جکآپ حفاری دریایی دو و نیم میلیون نفر- ساعت نیروی انسانی را مشغول به کار میکند که به معنی اشتغالزایی مستقیم برای 1500 نفر در مدت یک تا دو سال (بر اساس میزان شیفت کاری) است.
لیلی با اشاره به وضعیت کشورهای سازنده جکآپ در دنیا افزود: بعنوان نمونه در سنگاپور، شرکتهای سازنده جکآپ خود سازنده تجهیزات نیستند، بلکه محصولات و تجهیزات را میخرند و در یارد اسمبل میکنند.
این کارشناس ارشد صنایع دریایی در ادامه تأکید کرد: مدیرعامل شرکت حفاری شمال در حالی نشانی کارخانه ساخت جکآپ را خواستهاند که این شرکت سالهاست با استفاده از جکآپ ایران خزر که حدود 20 سال قبل در یارد نکای شرکت صدرا ساخته شده، درآمدزایی میکند.
لیلی یادآور شد: پس از پروژه جکآپ ایران خزر، ساخت سکوی نیمهشناور امیرکبیر که بسیار پیچیدهتر از جکآپ بود؛ در داخل و با حمایت دولت انجام گرفت و به نمادی از حاکمیت ایران در آبهای دریای خزر تبدیل شد.
وی افزود: جکآپ ایران خزر در حالی در داخل کشور ساخته شد که توانمندی ما در آن زمان حتی در حد تهیه نقشههای کارگاهی هم نبود؛ اما در سکوی امیرکبیر مهندسی تفصیلی و تهیه نقشههای کارگاهی توسط متخصصان داخلی انجام گرفت و امروز توان مهندسی کامل سازههایی چون جکآپ را در داخل داریم.
وی تصریح کرد: امروز شرکتهای مهندسی متخصصی در کشور نظیر شرکت طراحی و مهندسی صف رزموند داریم که لیسانس اختراع طراحی پایه جکآپ را از شرکتهای معتبر جهانی دریافت کردهاند و امکان انواع مدلسازی با استفاده از نرمافزارهای پیشرفته را دارند.
مدیر پروژه ساخت جکآپ در شرکت صنایع فراساحل (صف) با بیان اینکه «ممکن است خرید دکل از خارج منافعی را برای شرکتها یا بخشی از صنعت نفت کشور در برداشته باشد»، درعینحال تصریح کرد: مبنای کار و تصمیمگیریها باید منافع اکثریت کشور باشد و منافع اکثریت نیز، در ساخت داخل و اشتغالزایی است.
وی افزود: سیاستهای کشور باید در جهت حمایت از تولید در داخل باشد، حتی اگر تولید سازههایی چون جکآپ در داخل گرانتر از خرید آن از خارج تمام شود؛ چرا که هدف اصلی ایجاد شغل است. همانطور که در خودروسازی با وجود قیمت تمامشده بالا و کیفیت پایین، بر ساخت داخل تأکید میشود.
لیلی همچنین در پایان گفت: فعال شدن یاردهای داخلی در بخش جکآپ، باعث میشود تعمیرات ادواری و یا موردی دکلها نیز در داخل انجام شود و برای نوسازی و تعمیر نیازمند مراجعه به یاردهای خارجی و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نباشیم.
صدراساحل هم تأییدیه جکآپ گرفت
معاون طرح توسعه و تحقیق شرکت مهندسی پژوهشی صنعت نفت صدراساحل هم در همان مقطع اعلام کرد: طرح بومی سکوی حفاری این شرکت (جکآپ PC300) به تائید معتبرترین مؤسسه ردهبندی جهان رسید.
امیرهوشنگ فخیمی در پاسخ به اظهارات برخی مراجع مبنی بر فقدان تخصص لازم برای ساخت جکآپ در داخل کشور به خبرنگار مارین نیوز گفت: شرکت مهندسی پژوهش صنعت نفت صدرا ساحل (از شرکتهای تابعه صدرا) با بهرهبرداری از توان متخصصان داخلی که سابقه همکاری در پروژههای قبلی اجراشده در کشور را داشتهاند، موفق به طراحی کامل جکآپ براساس شرایط مدنظر شرکتهای بهرهبردار داخلی و خارجی و منطبق با نیازهای داخلی و متعاقب آن موفق به اخذ تاییدیه از معتبرترین ردهبندی جهان شده است و بدین ترتیب، این شرکت جزء شرکتهای صاحب طرح جکآپ در دنیا که توانستهاند از مؤسسه مذکور تأییدیه بگیرد، قرار گرفته است.
وی افزود: شرکت مهندسی پژوهش صنعت نفت صدراساحل آمادگی دارد تا حق استفاده از دانش فنی کسبشده را به شرکتهای داخلی یا خارجی ارائه کند و یا با مشارکت سایر شرکتها اقدام به ساخت آن در داخل کشور نماید.
فراخوان به سازندگان داخلی دکل دریایی
مجموعه این اعتراضات باعث شد تا مدیرعامل شرکت حفاری شمال از تشکیل کمیته فنی در حفاری شمال برای خرید دکلهای حفاری ساخت ایران خبر دهد و اعلام کند: آمادهایم هر تعداد دکل را که واقعا ساخت ایران باشد، خریداری کنیم.
هدایتالله خادمی در گفتوگویی که 20 شهریورماه از وی منتشر شد؛ اظهار داشت: با توجه به سیاستهای راهبردی کشور برای شتاب یافتن بهرهبرداری از میادین مشترک نفت و گاز و به دلیل اینکه عملیات حفاری مقدمه بهرهبرداری از مخازن است؛ کمیتهای متشکل از متخصصان فنی برای احراز صلاحیت فنی و مهندسی سازندگان ایرانی دکلهای حفاری و عقد قراردادهای خرید دکل از این سازندگان در شرکت حفاری شمال تشکیل شده است.
خادمی با اشاره به اینکه «این کمیته کار خود را طی روزهای گذشته آغاز کرده است»، تصریح کرد: این کمیته در گام نخست قصد دارد با انتشار فراخوانی از تمامی سازندگان ایرانی دکلهای حفاری دعوت کند تا رزومه عملکرد و مستندات حاکی از توان ساخت خود را تا 15 مهرماه به دفتر مرکزی شرکت حفاری شمال ارسال دارند.
مدافعان ساخت دکل در داخل به «خیانت» متهم شدند!
اما با گذشت دو ماه از این فراخوان و در حالیکه چند شرکت داخلی آمادگی خود را به حفاری شمال اعلام کرده بودند؛ نه تنها خبری از مذاکره برای ساخت دکلهای دریایی در داخل نشد، بلکه اوایل آذرماه جاری مدیرعامل این شرکت دور تازه حملات به سازندگان داخلی را کلید زد.
هدایتالله خادمی در تازهترین اظهارات خود بار دیگر با طرح ادعای نبود سازنده دکل حفاری (اعم از خشکی و دریایی) در داخل، تلویحا طرفداران ساخت داخل را به «خیانت به منافع کشور» از باب از دست رفتن فرصتهای فعالیت در میادین مشترک متهم کرد.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال که در میزگرد تخصصی «چالشها و فرصتهای حمایت از ساخت داخل دکلهای حفاری» سخن میگفت؛ با تأکید بر اینکه «موضوع توسعه و تأمین دکلهای حفاری به دلیل تاثیر مستقیم بر توسعه یافتگی صنعت نفت و اقتصاد ملی ایران مسألهای استراتژیک است»، یادآور شد: در چنین مسأله استراتژیکی نباید تسلیم آرمان گرایی و شعارپردازی شویم؛ چرا که هرگونه تصمیم اشتباه امروز، از سوی نسل آینده ایران قابل پذیرش نیست.
خادمی افزود: اگر جریان مدعی ساخت دکل در داخل باعث کاهش توان ملی در برداشت از میادین مشترک شود؛ یک زیان جبران ناپذیر به آینده اقتصاد ایران وارد آمده است.
وی در این نشست ادعای وجود سازندگان دکل حفاری در ایران و ورشکستگی آنها به دلیل واردات دکل از خارج را «بحثهای بیپایه و اساس» خواند و گفت: اگر سازنده واقعی دکل در ایران وجود داشت، طی 3 دهه گذشته چرا این حجم دکل از خارج وارد ایران شده است و چرا هم اکنون بسیاری از مجموعههای توانمند ایرانی در پی وارد کردن دکل از خارج هستند؟
وی ادامه داد: اگر سازنده دکل در ایران وجود دارد، چرا بعد از ٣٠ سال به جز دکل دریایی هندی و چینی، دکلی ساخته نشده و یا چرا هفت دکل دیگر از خارج برای حفاری میدان گازی پارس جنوبی به خلیج فارس وارد کردیم. در حالیکه میتوانستیم با خرید و مالکیت دکل برای جمهوری اسلامی ایران در مدت سه سال سرمایه اختصاص یافته در ساخت دکلها را بازگردانیم.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال تأکید کرد: معتقدیم هرکسی که ادعا دارد باید ابتدا دکلهای حفاری را بومی کرده و سپس نسبت به تولید از منابع هیدروکربنی اقدام کنیم؛ در حقیقت با الزامات و حقایق منافع ملی آشنا نیست که این موضوع جای تأمل دارد.
***
در این شرایط،، انتظار میرفت برگزاری سمینار تخصصی «فرصتها و چالشهای تأمین دکلهای دریایی» بستری برای طرح دقیقتر مسایل و پایان دادن به مجادلات رسانهای و حرکت به سمت مذاکرات فنی و اجرایی باشد. این در حالی است که نماینده شرکت حفاری شمال در جریان سمینار اعلام کرد که به دلیل انتشار برخی اخبار در مارین نیوز، مدیرعامل این شرکت در سمینار حضور نیافته و بهنوعی آن را تحریم کرده است!
حال آنکه بررسی سوابق و بازخوانی اخبار و مطالب منتشرشده در مارین نیوز از انعکاس مطالب دو سوی ماجرا حکایت دارد و تاکنون نیز همکاری مناسبی با روابط عمومی و ارتباطات رسانهای این شرکت وجود داشته است.
نگاهی گذرا به مجموعه اخبار منتشرشده درباره موضوع ساخت دکلهای حفاری دریایی در داخل که در این گزارش آمد و در آرشیو مارین نیوز هم قابل بازیابی است؛ نشان از آن دارد که این مجادلات عملا با اظهارات مدیرعامل شرکت حفاری شمال آغاز شد. آنجا که او توان ساخت دکلهای دریایی در داخل را نفی کرد و آدرس کارخانههای مدعی ساخت این سازهها را خواست.
در مرحله بعد نیز و در حالی که مدتی این حواشی کاسته شده بود، ایشان مجددا حمله به سازندگان را از سر گرفت و حتی مدافعان ساخت داخل را به «خیانت» متهم کرد؛ حال آنکه اظهارات طرف مقابل، عمدتا به برشمردن موارد قبلی ساخت داخل و توانمندیها و گواهینامههای بینالمللی اخذشده برمیگشت که نوعی پاسخ به درخواست شرکت حفاری شمال بوده است.
با این حال، قضاوت را به کاربران مارین نیوز میسپاریم.