کد خبر: ۱۷۸۲۸
تعداد بازدید: ۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

آزمایش‏های جدید بر روی سکوی نیمه‏شناور امیرکبیر

رئیس واحد پژوهش و فناوری شركت نفت خزر از انجام آزمایش‏های مدل سكوی حفاری نیمه شناور ایران امیر‌كبیر با هدف شناخت مشكلات این سکوی دریایی خبر داد.

به گزارش مارین نیوز، رامین خودآفرین در گفت‏وگویی اظهار داشت: این آزمایش‏ها از لحاظ مكانیكی و با هدف لحاظ كردن موارد مشخص شده در طراحی سكوی دوم حفاری ایران در دریای خزر انجام می‏گیرد.

وی توضیح داد: بررسی تثبیت موقعیت سكو در شش درجه آزادی آن در شرایط مختلف و تعیین مقادیر و جهت ویژه حركتی، انتخاب بهترین روش‏های مهار یا مورینگ سكو و تعیین بهترین چیدمان قرارگیری لنگرها در بستر از دیگر موضوعات این آزمایش‏هاست.

خودآفرین همچنین با اشاره به مطالعه نرم افزاری و بهینه سازی پایداری تخلیه وتوازن و بار سكوی حفاری نیمه شناور امیر‌كبیر توضیح داد: مدیریت برنامه ریزی بارگیری و تخلیه مخازن به نحوی كه توزیع بار، تنش برشی، ممان خمشی در امتداد طول پانتون‏ها در شرایط مختلف بارگیری قابل رؤیت توسط بهره‏بردار شود و نیز ارتقاء نرم افزار فعلی یا ایجاد الگوریتم مناسب و برنامه نویسی لازم با توجه به متغیرهای اصلی هندسـه مخازن، حجم مخازن، خصوصیات سیال مخزن، موقعیت قرارگیری مخازن، وزن و توزیع بار، كشش مورینگ و موقعیت‏های آن و نیز شرایط محیطی در این بخش مورد مطالعه قرار گرفته است.
 
وی همچنین از طراحی ربات زیرآبی با درجات آزادی معین به منظور عملیات مورد نظر حفاری خبر داد و گفت: الگوسازی و بومی‏سازی ربات زیرآبی در كشور برای اعماق تا 1000متر، ایجاد فن‏آوری جدید ، صدور فن‏آوری، صرفه جویی هزینه‏های اجاره ROV و فعال‏سازی ظرفیت‏های موجود كشور و عملیاتی ساختن آنها در عرصه فن‏آوری آب‏های عمیق جهت استفاده در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس در برنامه‏های آتی از اهداف این امر بوده است.
 
رئیس واحد پژوهش و فناوری شركت نفت خزر افزود: بررسی و تحلیل نیروها و ممان‏های وارده و تغییر مكان‏های بوجود آمده بر 63 سازه اتصالی Box Bottom سكوی حفاری نیمه شناور ایران امیركبیر و تعیین نقاط بحرانی در شرایط حفاری Hook load با شرایط محیطی مختلف از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

به گفته وی، پایش هوشمندانه فناوری حفاری در آب‏های عمیق میادین نفت و گاز، بررسی لرزه زمین ساخت، پهنه بندی زمین لرزه واحتمال وقوع سونامی و بحران در بخش دریای خزر و سه استان ساحلی، جمع آوری و اندازه‏گیری مشخصات فیزیكی دریایی در ناحیه دور از ساحل خزر جنوبی و تهیه بانك داده‏ها طرح مبارزه و جمع آوری آلودگی‏های نفتی دریای خزر از دیگر اقدامات پژوهشی شرکت نفت خزر در یک سال گذشته بوده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
0
0
  یکی به این آقا بگه شما بهره بردارین (Operatior) وظیفه تان چیز دیگه هست. این موضوعاتی را عنوان کردی در مهندس پایه و طراحی تفضیلی برسی شده و تایید ناظر سوم که DNV باشه رو هم گرفته.
ارسال نظر