کد خبر: ۱۸۰۴۳
تعداد بازدید: ۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

حفاری دومین چاه اکتشافی خزر به عمق 2440 متر رسید

عمق حفاری دومین چاه اکتشافی در آب‏های عمیق خزر تا اواخر دی امسال به بیش از دو هزار و 440 متر رسیده است.

به گزارش مارین نیوز به نقل از سایت رسمی وزارت نفت، معاون نظارت بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح‏های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر تا اواخر دی ماه، تا عمق دو هزار و 440 متری دومین چاه اکتشافی خزر را حفر کرده است و این عملیات همچنان ادامه دارد.

عبدالرضا اسدی با بیان اینکه «در سومین جلسه بررسی و پیگیری طرح‏ها و پروژه‏های سرمایه ای شرکت نفت خزر آخرین وضعیت حفاری اکتشافی در آب‏های عمیق خزر بررسی شده است»، افزود: بر این اساس، فعالیت‏های لرزه‌نگاری و زمین شناسی در مناطق خشکی بخش سرپرستی شرکت نفت خزر نیز ادامه دارد.

وی تصریح کرد: شرکت نفت خزر پروژه مطالعات جامع شامل، مطالعه اکتشاف، توسعه و تولید (زودهنگام) در حوزه خزر و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز برای پشتیبانی حفاری در این منطقه از جمله، توسعه ناوگان دریایی را در دست اقدام دارد.

بنابراین گزارش، حفاری دومین چاه اکتشافی در دریای خزر با استقرار سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر از سال گذشته آغاز شده است. پس از حفاری چندین حفره چاه آزمایشی، محل حفاری دومین چاه اکتشافی تعیین شد و براساس برنامه این چاه باید تا عمق چهار هزار و ٢٢ متر حفاری شود. تجهیزات و ماشین آلات سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر که حفاری دومین چاه اکتشافی خزر را بر عهده دارد، از پیشرفته ترین تجهیزات در صنعت حفاری فراساحلی است.

با حفاری نخستین چاه اکتشافی خزر، حجم ذخایر نفت خام درجای کشف شده حدود 2 میلیارد بشکه برآورد شد که به گفته علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، امکان برداشت حداقل 500 میلیون بشکه از این نفت وجود دارد.

دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان، یکی از استراتژیک ترین بسترهای آبی است که علاوه بر دارا بودن ذخایر قابل توجه شیلات و امکان بالای ترانزیت کالا، وجود منابع غنی ذخایر هیدروژن نیز این دریاچه را مورد توجه بسیاری از کشورها قرار داده است؛ بر اساس پیش بینی‏های انجام شده، ٣,٥ درصد عرضه جهانی نفت و هفت درصد عرضه جهانی گاز در سال ٢٠٢٠ به برداشت از ذخایر انرژی این دریاچه اختصاص خواهد یافت.

شرکت نفت خزر هم اکنون هشت پروژه مطالعاتی و پژوهشی را نیز برای کسب اطلاعات بیشتر از حوزه خزر در دستور کار دارد.

ارسال نظر