- شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران
- کشتیسازی اروندان
- بندر خرمشهر
- شرکت صنایع دریایی ساحل اروند
- مجتمع صنایع دریایی شهید موسوی
همچنین در این بازدید جلسه کمیته دانشجویی انجمن دریایی در دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر با حضور دکتر ذاکری(مدیر پژوهشی دانشگاه) و دکتر رابعی (مسؤول ارتباط با صنعت و مدیر گروه کشتیسازی در دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر)، مسؤولین کمیته دانشجویی و دانشجویان از دانشگاههای مختلف کشور برگزار شد. در این جلسه در مورد مسائل گوناگونی از جمله ارتباط بهتر دانشگاه با صنعت، ارتباط مناسبتر کمیته دانشجویی با دانشگاههای جنوب و شمال کشور، برگزاری مسابقات شناورهای هوشمند توسط دانشگاه صنعتی شریف و انجمن مهندسی دریای ایران بحث و گفتگو انجام شد.
در ادامه خلاصهای از بازدیدهای انجام شده ارائه شده است.
الف) شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران
این شرکت فعالیت خود را از سال 1378 در زمینه طراحی و ساخت سکوهای استخراج نفت و گاز آغاز کرده است.
بازدید از یارد1 تأسیسات دریایی ایران انجام شده است. این یارد در حال ساخت روسازههای مربوط به سکوهای پایه ثابت استخراج گاز به وزن 2300 و 3200 تن برای فازهای مختلف پارس جنوبی بود. هزینه طراحی و ساخت هر روسازه(عرشه) در یارد1 تأسیسات دریایی ایران حدود 200 تا 350 میلیون دلار است. به طور معمول ساخت سکوهای پایه ثابت در محدوده وزنی ذکر شده 24 ماه است که با توجه به شرایط خاص کشور طراحی و ساخت این نوع سکوها در حدود 36 تا 40 ماه به ظول میانجامد. از دیگر مشخصات سکوهای در حال ساخت در این شرکت میتوان به عمر طراحی 25 سال، حفاظت کاتدی در برابر خوردگی، قابلیت نشستن هلکوپتر روی این سکوها اشاره نمود.
ب) کشتیسازی اروندان
فعالیتهای کشتیسازی اروندان به عنوان یکی از قدیمیترین شرکتهای کشتیسازی از سال 1352 با همکاری شرکت پترسون کشور امریکا پایهریزی شده است. متأسفانه به دلیل دولتی بودن این کارخانه قدیمی و تفاوت نظرهای مدیران بلندپایه دولت در حوزه دریایی کشتیسازی اروندان دچار نزول و رکود در پروژههای جاری خود شده است.
کشتیسازی اروندان در حال ساخت و طراحی هشت فروند لندینگکرافت با جنس بدنه فولادی و دو فروند شناور مسافربری با جنس بدنه آلومینیوم و فرم بدنه کاتاماران است.
مدت زمان ساخت لندینگکرافت به طور ایدهآل در این کارخانه 10 تا 14 ماه بوده است. لندینگکرافتهای در حال ساخت با وزن 800 تا 1500 تن در آینده جهت حمل سوخت، آب، وسایل نقلیه و... مورد استفاده قرار میگیرند.
همچنین شناورهای مسافربری کاتاماران قابلیت جابجایی 286 مسافر و 36 خدمه را با سرعت 26 گره دریایی به همراه سیستم پیشرانش واترجت را خواهد داشت. از ویژگیهای منحصر به فرد شناورها طراحی جاذب حرکات در زیر کابین مسافران و خدمه اشاره کرد. نام این دو شناور مسافربری زر(ZAR) و زیور(ZIVAR) انتخاب شده است. هزینه ساخت کامل هر کدام از این شناورهای مسافربری 9 میلیون دلار پیشبینی میشود.
کشتیسازی اروندان با توجه به قرارگیری در حاشیه رودخانه کارون دارای دو حوضچه به آباندازی و از آبگیری صنعتی و سنتی است.
ج) بندر خرمشهر
بندر خرمشهر یکی از بنادر تخلیه و بارگیری شناورها در ایران است که در کنار رودخانه اروند واقع شده و یکی از بنادر آب شیرین ایران است.
بندر خرمشهر قبل از جنگ تحمیلی یکی از مهمترین بنادر ایران بوده؛ ولی متاسفانه فعلا در وضعیت مناسبی نیست.
د) شرکت صنایع دریایی ساحل اروند
شرکت صنایع دریایی ساحل اروند در ساحل 1386 شروع به کار کرده است. این شرکت در زمینه ساخت و انتقال سکوهای پایه ثابت و تعمیرات کشتی فعال است.
این شرکت در حال ساخت حوضچه خشک به طول 150 متر، عرض 40 متر و ارتفاع 11 متر جهت انجام تعمیر کشتیهایی با حداکثر وزن 1400 تن و آبخور 9 متر است. هزینه کامل ساخت این داک خشک حدود 3 میلیون دلار تخمین زده میشود.
همچنین این شرکت محوطه 12 هکتاری را در حاشیه رودخانه را جهت ساخت سینکرولیفت و ایجاد تعمیرگاه بزرگی برای کشتی با ظرفیتهای مختلف تخصیص داده است که حدود دو سال و نیم سال زمان ساخت پیشبینی میشود.
از دیگر فعالیتهای جاری در این شرکت میتوان به تغییر کاربری کشتی سپند(SEPAND) از کاربری حمل سوخت و آب به حمل کانتینر و لوله اشاره کرد.
ه) مجتمع صنایع دریایی شهید موسوی
این مجتمع بعنوان اولین پایگاه نیروی دریایی ایران دارای قدمت 90 ساله در صنعت دریایی کشور است و پس از انقلاب اسلامی تا سال 1383 متروکه بوده و در این سال با فعالیتهای نظامی مجددا شروع به کار کرده است.
هم اکنون به دلیل تعدد کشتیهای در حال ساخت، این مجتمع مشهور به جنگل فولاد ایران است. از جمله فعالیتهای این مجتمع میتوان به ساخت و تعمیر کشتی در حوزه تجاری و نظامی و اوراق کردن کشتیهای فرسوده اشاره کرد.
مجتمع صنایع دریایی شهید موسوی در آغاز به کار مجدد خود طراحی و ساخت 40 فروند شناور لندینگکرافت را به عهده گرفته که تاکنون 36 فروند را به مالک تحویل داده است و در حال حاضر نیز این مجتمع مشغول به انجام کارهایی نهایی جهت تحویل دادن لندینگکرافت میکائیل است.
مجتمع صنایع دریایی شهید موسوی دارای تجهیزات شاتبلاست و سندبلاست جهت زنگزدایی ورقهای فولادی است. همچنین این مجتمع از کیسههای هوا جهت از آب گیری، به آب اندازی و بالا بردن کشتی استفاده میکند. این مجتمع موفق به از آبگیری شناور 2500 تن با استفاده از کیسههای هوا شده است. حوضچه سنتی از آبگیری و به آباندازی از دیگر امکانات این مجتمع جهت تعمیر کشتی است.
* دانشجوی دکتری، گرایش مهندسی دریا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف