کد خبر: ۱۸۳۲۹
تعداد بازدید: ۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

افزایش امکان دستیابی به مخازن جدید هیدروکربوری در دریای خزر

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر از انجام عملیات موفقیت آمیز راندن لوله آستری 16 اینچ در چاه دوم اکتشافی میدان سردار جنگل خبر داد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت خزر، یوسف اعتمادی اظهار داشت: با راندن لوله آستری 16 اینچ در چاه دوم اکتشافی میدان سردارجنگل، امکان حفاری در عمق بیشتری از این چاه فراهم شد و احتمال دسترسی به مخازن هیدروکربوری جدید قوت یافت.

وی افزود: با گشاد کردن حفره چاه از 2/1 17 اینچ به 21 اینچ از عمق 1191 متری تا 1660 متری، لوله آستری 16 اینچ در چاه رانده و سیمان شد.

اعتمادی افزود: با توجه به ناسازگاری طبقات زمین، هرزروی شدید سیال حفاری و جریان شدید آب و ماسه در بستر دریا، این اقدام با مشکلات عدیده‏ای همراه بود؛ اما با تلاش متخصصان نفت خزر، لوله آستری 16 اینچ بطول 562 متر تا عمق 1652 متری داخل چاه رانده شد.

وی این عملیات را منحصر به فرد خواند و تصریح کرد: با توجه به اندازه نامتعارف آستری 16 اینچ و مقر آویزه آن در جداری 20 اینچ و همچنین پیچیدگی‏های کار، انجام عملیات حفاری در آب‏های عمیق برای نخستین بار در ایران روی داد و در صورتی که با موفقیت همراه نمی‏شد، مشکلات عدیده‏ای در عملیات حفاری چاه دوم ایجاد می‏شد.

شایان ذکر است، اردیبهشت ماه سال 91 حفاری چاه اول اکتشافی ساختار سردار جنگل پایان یافت و ذخایر نفت درجا 2 میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، 500 میلیون بشکه آن قابل استحصال است و API نفت كشف شده 38 درجه است.

ارسال نظر