کد خبر: ۱۸۳۳۳
تعداد بازدید: ۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

برای ساخت کشتی‏های بزرگ مزیت نداریم/ گفتگو با محمدحسین داجمر

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: صنایع کشتی‏سازی ایران و از جمله مجتمع ایزوایکو توانمندی لازم برای تعمیرات کشتی را دارند؛ اما در بخش ساخت شناورهای بزرگ نمی‏توان به آنها تکیه کرد.

محمدحسین داجمر این مطلب را در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز و درباره اظهارات اخیر محمدرضا نعمت‏زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد که از کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش خواسته بود از توان ایزوایکو بیشتر بهره ببرند.

وی دراین‏باره توضیح داد: در بخش تعمیرات کشتی ما حتما از بیشترین ظرفیت ایزوایکو بهره خواهیم برد؛ ضمن آنکه توانمندی ایجادشده در این بخش که در قالب شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز بوجود آمده، ناشی از همکاری، مشارکت و سرمایه‏گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده است.

داجمر افزود: پرشیا هرمز توان تعمیر انواع کشتی تا ظرفیت 70 تا 75 هزار تن را دارد و با تمدید قرارداد کشتیرانی و ایزوایکو برای 15 سال دیگر که اخیرا صورت گرفت؛ قصد داریم توانمندی و ظرفیت‏های این یارد تعمیراتی را توسعه دهیم تا هم کشتی‏های ناوگان کشتیرانی و هم سایر کشتی‏های عبوری در منطقه خلیج فارس را تعمیر کنیم.

وی درعین حال از وضعیت ساخت شناور در ایزوایکو به شدن انتقاد کرد و یادآور شد: قراردادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی برای ساخت کشتی‏های کانتینربر با ایزوایکو با گذشت بیش از 10 سال هنوز محقق نشده و تحویل کشتی سوم (ایران کاشان) که قرار بود در دهه فجر انجام شود، بار دیگر به تعویق افتاد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ورود ایران به فاز ساخت کشتی‏های بزرگ نیازمند مطالعات عمیق اقتصادی و فنی است»، تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم هر چیزی را به هر قیمتی در داخل بسازیم، نه شرط عقل است و نه توانمندی آن وجود دارد و نهایتا هم، به ورشکستگی اقتصاد کشور منجر خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که «لطمه چند صد میلیون دلاری ایزوایکو به کشتیرانی جمهوری اسلامی بابت ساخت کشتی‏های کانتینربر را چه کسی جبران می‏کند؟»، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی به همراه شرکت ملی نفتکش بعنوان دو ناوگان تجاری و نفتی کشور باید در عرصه بین‏الملل با خطوط کشتیرانی خارجی رقابت کنند و نمی‏توانند هزینه‏های سنگین چنین قراردادهایی را متحمل شوند.

داجمر با بیان اینکه «مزیت اقتصادی ساخت کشتی در داخل با تجربه دو دهه اخیر زیر سؤال رفته است»، درعین حال تصریح کرد: در بخش تعمیرات، ما از ابتدا بر فعال شدن یاردهای داخلی و نیاز جدی منطقه خلیج فارس به فعالیت‏های تعمیراتی تأکید داشتیم؛ اما این نیاز سال‏ها مغفول مانده بود، تا آنکه با مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و تأسیس شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز توانمندی خوبی در داخل بوجود آمد.

وی یادآور شد: متأسفانه، حوضچه بزرگ ایزوایکو که امکان تعمیر نفتکش‏های سوپرتانکر و 300 هزار تنی را فراهم می‏کند؛ هنوز ناتمام مانده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در مورد وضعیت فعلی ایزوایکو نیز با بیان اینکه «مدتی وزارت صنعت از این مجتمع کشتی‏سازی غافل شده بود و حتی بحث واگذاری آن به وزارت دفاع مطرح شد»، تأکید کرد: اگر دولت برنامه‏ای برای حمایت از صنعت کشتی‏سازی دارد؛ اولین جایی که باید در مورد آن مطالعه و حمایت شود، ایزوایکو است که سال‏ها برای تأسیس و فعال شدن آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه «ایزوایکو در شرایط فعلی مزیتی برای ساخت کشتی‏های بزرگ ندارد»، درعین حال افزود: امکان ساخت کشتی‏های کوچک و پرتعداد که در کشور به آن نیاز جدی داریم و همینطور ساخت و تعمیر سکوها و سازه‏های دریایی در این مجتمع وجود دارد و ایزوایکو در این بخش، مزیت نسبی و حتی قطعی دارد.

داجمر با بیان اینکه «هدفگذاری ایزوایکو باید در جهت فعال شدن در این بخش‏ها باشد که ارزش افزوده بالایی هم در بر دارد»، گفت: اما اگر بدون مطالعات لازم، بار دیگر سراغ ساخت شناورهای بزرگ برویم تا ساخت آنها سال‏ها معطل بماند؛ خسارت جدی به کشتیرانی‏ها و اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه «سفارش ساخت این شناورها به داخل منجر به تربیت نیرو هم نشد»، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی نیروهای زیادی را برای کسب تجربه و آموزش در قالب ساخت این کشتی‏ها به خارج اعزام کرد؛ اما تعداد بسیار اندکی از آن افراد در صنعت کشتی‏سازی باقی ماندند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین درباره احتمال از سر گرفته شدن قراردادهای این شرکت با یاردهای کره‏ای برای ساخت کشتی گفت: با توجه به اینکه هنوز تحریم‏ها بطور کامل برداشته نشده؛ این امر ممکن نیست. ولی به محض برداشته شدن تحریم‏ها، آنها آمادگی کامل برای احیای قراردادها را دارند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
یک دوست
|
Russian Federation
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۷
0
0
  جناب آقای داجمر عزیز، حرف شما کاملا صحیح و مستند میباشد چرا که هنوز پس از سالها، کشتی سوم را تحویل نگرفتید اما کاش نیم نگاهی هم به شرکت صدرا میداشتید که باچه سرعت وکیفیتی تانکر افراماکس را بپایان رساند هرچند که بدلیل برخی مسائل سیاسی تحویل آن به تاخیر افتاد اما به جرأت همانگونه که همکارانتان اذعان دارند افتخار صدرا و ایرانی ست. پس ساخت شناور بزرگ حتی باوجود تحریم ها امکان پذیر میباشد اگر بتوان به توان داخل اعتماد داشت. به امید آنروز
foad majedi
|
Russian Federation
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۸
0
0
  جناب آقای داجمر با سلام متاسفانه تا زمانی که مدیران لایقی مثل شما در راس کارها باشند که به بهانه رقابت با کشتیرانی های بزرگ زحمات کشیده شده در این صنعت را نادیده می گیرند انتظا ری برای رشد این صنعت نیست.بد نیست بدانید سوء مدیریت شما و دیگر دوستان در بخش کشتیرانی و تغییر ات مدیریتی یک شبه را حاصل نمی شدید حتما ایزوایکو رقیب جدی شرکت هایی می شد که با پول و سرمایه ایران آباد شدند.بد نیست بجای حرف های بی مطالعه بررسی کنید و انصاف به خرج دهید ببینید چه کسی صنعت کشتی سازی را به حاشیه برد.ایزوایکو و صدرا توان ساخت دارند اگر ما کمی به فکر کشور و صنعت کشور بودیم.
حسین رضوانی
|
Russian Federation
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۸
0
0
  آقای داجمر! همه ما می دانیم که کشتیرانی و شرکت پرشیاهرمز در زمینه تعمیرات کمک خوبی به ایزوایکو کرد. اما خداوکیلی در حوزه ساخت هم، این قدر از توان و ظرفیت هایتان مایه گذاشتید یا اینکه برخی کارشناسان شما با سختگیری ها و مشکلات، تحویل کشتی ها را سخت تر کردند؟ البته، ما هم مثل شما امیدواریم مطالعاتی جدی در این باره انجام بگیرد.
کارشناس دریایی
|
Russian Federation
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۹
0
0
  آقای داجمر آیا حمایتهایی که از یاردهای ساخت خارجی انجام می شود هم اینگونه است؟ ساخت کشتی در ایزوایکو هم برکات زیادی داشت، یکی از آنها تربیت و آموزش ایرانی هاست که خود را در ساخت افراماکس در صدرا نشان دادند. در پرشیاهرمز شما هیچ سرمایه گذاری نکردید، بلکه از یک لقمه آماده که آنهم بعلت راحت طلبی سازمان گسترش بود استفاده کردید و خدا می داند چه به روز آنهمه تجهیزات که در اختیارتان است خواهید آورد.
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۰
0
0
  جناب آقای داجمر: 1- قبلا که در پرشیا هرمز سهامی نداشتید به هیچ وجه از تعمیرات در داخل کشور حمایت نمی کردید میشه بگید چرا؟ 2- هنوز تتمه حساب کشتی ایران اراک را که دو سه سال پیش تحویل گرفتید رو پرداخت نکردید میشه بگید چرا؟ 3- هم قیمت نفر ساعت مهندسی در ایران کمتر از حتی چین در می یاد هم نیروی کارگری و پیمانکاری ساخت ، حالا میشه بگید چرا مزیت نداریم؟ 4- میشه بگید اولین کشتی ای رو که به هیوندای دادین واسه ساختن چند سال طول کشید که تحویل گرفتید؟ 5- کدوم کشور رو سراغ دارید که اولین تجربه ساخت کشتیش رو (که به قول شما 10 سال طول کشیده و به قول ما 8 سال) تونسته هم تحریم باشه و هم تحویل بده اونم با گواهینامه های بین المللی؟! 6- تنها راه مزیت دار شدن ساخت کشتی های بزرگ در داخل کشور فقط یک چیز است و آنهم خرید سهام کشتی سازها توسط شما، همانند تعمیرات کشتی. ببینید اون موقع چه دفاعی از ساخت داخل کشور انجام می دید و سینه چاک صنعت کشتی سازی!
جهاندیده
|
Russian Federation
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۰
0
0
  جناب مهندس اگر سخت گیری هایی که نفرات کشتی رانی روی ایران اراک میکردن را توی یاردهای کره ای میکردن فردا صبح یه بهانه میگرفتن و دیپرتشون میکردن (نقل از یکی از ناظران کشتی رانی) حالا شما سنگ کره ای ها را به سینه بزنید چون همه میدونن اگر شناور داخلی باشه دیگه خبری از حق ماموریتهای آنچنانی نیست و...
کارگر کشتی ساز
|
Russian Federation
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۱
0
0
  جناب آقای داجمر چرا نمیگید تو 10 سال به قول خودتون 2 تا کشتی تحویل گرفتید با کلاس GLکه به گفته تیم SM شما به مراتب کیفیتی بالاتر از کشتیهای کره ای و چینی دارن ؟ چرا تیم شما برای تست وینچ لنگر اجبار کردن و میکنن شرکت سازنده آلمانی وینچ باید بیاد شیپ یارد و هزاران مورد مثل این....کشتی کاشان هم که راه اندتزی و تستش تحویل پرشیا هست که از خودتونه چرا کار عقب هست شما باید جواب بدید و افکار رو منحرف کنید...
ارسال نظر