محمدحسین داجمر این مطلب را در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز و درباره اظهارات اخیر محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد که از کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش خواسته بود از توان ایزوایکو بیشتر بهره ببرند.
وی دراینباره توضیح داد: در بخش تعمیرات کشتی ما حتما از بیشترین ظرفیت ایزوایکو بهره خواهیم برد؛ ضمن آنکه توانمندی ایجادشده در این بخش که در قالب شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز بوجود آمده، ناشی از همکاری، مشارکت و سرمایهگذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده است.
داجمر افزود: پرشیا هرمز توان تعمیر انواع کشتی تا ظرفیت 70 تا 75 هزار تن را دارد و با تمدید قرارداد کشتیرانی و ایزوایکو برای 15 سال دیگر که اخیرا صورت گرفت؛ قصد داریم توانمندی و ظرفیتهای این یارد تعمیراتی را توسعه دهیم تا هم کشتیهای ناوگان کشتیرانی و هم سایر کشتیهای عبوری در منطقه خلیج فارس را تعمیر کنیم.
وی درعین حال از وضعیت ساخت شناور در ایزوایکو به شدن انتقاد کرد و یادآور شد: قراردادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی برای ساخت کشتیهای کانتینربر با ایزوایکو با گذشت بیش از 10 سال هنوز محقق نشده و تحویل کشتی سوم (ایران کاشان) که قرار بود در دهه فجر انجام شود، بار دیگر به تعویق افتاد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ورود ایران به فاز ساخت کشتیهای بزرگ نیازمند مطالعات عمیق اقتصادی و فنی است»، تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم هر چیزی را به هر قیمتی در داخل بسازیم، نه شرط عقل است و نه توانمندی آن وجود دارد و نهایتا هم، به ورشکستگی اقتصاد کشور منجر خواهد شد.
وی با طرح این پرسش که «لطمه چند صد میلیون دلاری ایزوایکو به کشتیرانی جمهوری اسلامی بابت ساخت کشتیهای کانتینربر را چه کسی جبران میکند؟»، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی به همراه شرکت ملی نفتکش بعنوان دو ناوگان تجاری و نفتی کشور باید در عرصه بینالملل با خطوط کشتیرانی خارجی رقابت کنند و نمیتوانند هزینههای سنگین چنین قراردادهایی را متحمل شوند.
داجمر با بیان اینکه «مزیت اقتصادی ساخت کشتی در داخل با تجربه دو دهه اخیر زیر سؤال رفته است»، درعین حال تصریح کرد: در بخش تعمیرات، ما از ابتدا بر فعال شدن یاردهای داخلی و نیاز جدی منطقه خلیج فارس به فعالیتهای تعمیراتی تأکید داشتیم؛ اما این نیاز سالها مغفول مانده بود، تا آنکه با مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و تأسیس شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز توانمندی خوبی در داخل بوجود آمد.
وی یادآور شد: متأسفانه، حوضچه بزرگ ایزوایکو که امکان تعمیر نفتکشهای سوپرتانکر و 300 هزار تنی را فراهم میکند؛ هنوز ناتمام مانده است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در مورد وضعیت فعلی ایزوایکو نیز با بیان اینکه «مدتی وزارت صنعت از این مجتمع کشتیسازی غافل شده بود و حتی بحث واگذاری آن به وزارت دفاع مطرح شد»، تأکید کرد: اگر دولت برنامهای برای حمایت از صنعت کشتیسازی دارد؛ اولین جایی که باید در مورد آن مطالعه و حمایت شود، ایزوایکو است که سالها برای تأسیس و فعال شدن آن هزینه شده است.
وی با بیان اینکه «ایزوایکو در شرایط فعلی مزیتی برای ساخت کشتیهای بزرگ ندارد»، درعین حال افزود: امکان ساخت کشتیهای کوچک و پرتعداد که در کشور به آن نیاز جدی داریم و همینطور ساخت و تعمیر سکوها و سازههای دریایی در این مجتمع وجود دارد و ایزوایکو در این بخش، مزیت نسبی و حتی قطعی دارد.
داجمر با بیان اینکه «هدفگذاری ایزوایکو باید در جهت فعال شدن در این بخشها باشد که ارزش افزوده بالایی هم در بر دارد»، گفت: اما اگر بدون مطالعات لازم، بار دیگر سراغ ساخت شناورهای بزرگ برویم تا ساخت آنها سالها معطل بماند؛ خسارت جدی به کشتیرانیها و اقتصاد کشور وارد خواهد شد.
وی با بیان اینکه «سفارش ساخت این شناورها به داخل منجر به تربیت نیرو هم نشد»، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی نیروهای زیادی را برای کسب تجربه و آموزش در قالب ساخت این کشتیها به خارج اعزام کرد؛ اما تعداد بسیار اندکی از آن افراد در صنعت کشتیسازی باقی ماندند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین درباره احتمال از سر گرفته شدن قراردادهای این شرکت با یاردهای کرهای برای ساخت کشتی گفت: با توجه به اینکه هنوز تحریمها بطور کامل برداشته نشده؛ این امر ممکن نیست. ولی به محض برداشته شدن تحریمها، آنها آمادگی کامل برای احیای قراردادها را دارند.