کد خبر: ۱۸۳۴۴
تعداد بازدید: ۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

شورایعالی صنایع دریایی از امور دریایی دست بکشد

مشاور شرکت ملی نفتکش ایران گفت: همواره از شورایعالی صنایع دریایی خواسته‏ایم تا از ورود به حوزه فعالیت‏ها و امور دریایی دست بکشد و به صنعت کشتی‏سازی بپردازد.

به گزارش مارین نیوز، کاپیتان محمد سمیعی که در نشست اعضای حقوقی انجمن مهندسی دریایی ایران سخن می‏گفت؛ افزود: مدت اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی 10 سال بود که 5 سال آن گذشته؛ اما اقدامی در جهت تحقق اهداف آن شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه «این قانون برای اجرایی شدن باید کانالیزه می‏شد»، تصریح کرد: شورایعالی صنایع دریایی به جای این کار، از ابتدا تلاش کرده در همه حوزه‏های دریایی دخالت کند و در نتیجه، اثربخشی فعالیت‏های آن دیده نمی‏شود.

سمیعی افزود: ما همواره از شورایعالی صنایع دریایی خواسته‏ایم از مداخله در امور دریایی دست بکشد و بر حوزه ساخت و بویژه تعمیرات کشتی و شناور متمرکز شوند.

این پیشکسوت صنعت دریانوردی کشور با تأکید بر اینکه «کشتی‏سازان ایران باید فعال و کارآمد شوند»، یادآور شد: شرکت ملی نفتکش ایران علیرغم سفارش‏های خود به سازندگان داخلی، هنوز نتوانسته یک فروند را هم به آب بیاندازد.

وی با بیان اینکه «علت تأخیر ساخت کشتی در کشور صرفا تأمین تجهیزات نیست»، افزود: شورایعالی صنایع دریایی باید به ریشه‏های بدقولی و عدم اجرای تعهدات توسط کشتی‏سازان بپردازد و آنها را رفع کند؛ بدقولی‏هایی که هزینه بالایی را برای مالکان کشتی در بر داشته است.

مشاور شرکت ملی نفتکش ایران همچنین با تأکید بر حمایت این شرکت از فعالیت‏های انجمن مهندسی دریایی ایران و حضور نمایندگان آن در کمیته‏های تخصصی انجمن گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران بعنوان نماینده جامعه دریایی باید در شورایعالی صنایع دریایی حق رأی داشته باشد؛ نه آنکه صرفا بعنوان عضو ناظر و مشاور در جلسه حضور یابد.

وی افزود: باید روشن شود چرا برای صندوق صنایع دریایی که فقط برای سال اول باید 40 میلیون دلار بودجه می‏گرفت؛ در طی این پنج سال 10 میلیون دلار هم اختصاص داده نشده است؟

سمیعی همچنین با تأکید بر ضرورت توجه به اوراق کشتی در کشور، آن را «صنعتی سودده و پایه‏گذار ساخت کشتی» خواند و یادآور شد: شرکت ملی نفتکش 15 سال قبل و اتحادیه مالکان کشتی ایران 5 سال قبل درخواست‏های خود را برای ایجاد یاردهای اوراق کشتی در جنوب کشور ارائه کردند؛ اما این اقدام با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست متوقف شده است.

دبیر سابق اتحادیه مالکان کشتی ایران همچنین با تأکید بر ضرورت ایجاد وزارت دریاداری در کشور گفت: برای دستیابی به این هدف، همه بخش‏های جامعه دریایی باید منسجم عمل کنند؛ در حالیکه الآن این انسجام را نداریم و هر بخش، راه خود را می‏رود.

وی همچنین خواستار تجمیع نمایشگاه‏های دریایی شد و از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا با مذاکره با سازمان بنادر و دیگر ارگان‏های دریایی، نمایشگاه‏های موجود را در یک نمایشگاه با زمان ثابت تجمیع کنند تا در تقویم بین‏المللی رویدادهای دریایی نیز ثبت شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Russian Federation
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۸
0
0
  با سلام آقای کاپیتان سمیعی عزیز، با کمی تعمق در گفتاری که بشما منصوب است میتوان متوجه مراتب ذیل شد: 1- شما شورای عالی صنایع دریایی را اصلا صاحب نظر در مسایل دریایی که خود را خیلی در آن متبحر میدانید( البته جنابعالی بواسطه تجارب خود بیشتر در زمینه کشتیرانی و هدایت کشتیها که به آن ناوبری میگویند متبحر هستید)، نمیدانید. 2- صلاحیت شورا را برای نظریه پردازی در امر کشتی سازیها و صنایع وابسته میدانید. 3- موافق تشکیل وزارت دریاداری هستید. 4- نمایشگاههای دریایی را بایستی تجمیع نمود. اما جناب سمیعی بدانید که: 1- صلاحیت شورای عالی صنایع دریایی در قانونی است و لازم الاجرا و با نظارت یکسویه و منافع طلبانه برخی قابل تغییر نیست. 2- در حالیکه دولت برابر قانون مکلف به کوچک سازی خود میباشد، مطرح نمودن وزارت دریاداری بجز باری بیشتر بر دولت و بوجود آمدن اشکالات متعدد در روند امور صنایع دریایی خواهد بود، مگر اینکه بعضیها بفکر گرفتن ماهی از آب گل آلود باشند؟ 3- صنایع دریایی همانگونه که خوب هم میدانید با اینکه همگی از دریا سر منشاء دارند اما در باطن خود دارای تنوعات بسیاری از نقطه نظرات مختلف میباشند و بهمین دلیل مهم است که اصلح است نمایشگاههای دریایی با توجه به تنوع موضاعات آنها دسته بندی و اجرا گردند و شاید شما در دیگر نقاط جهان نیز شاهد این نمایشگاهها بوده و یا شنیده باشید که مثلا در نمایشگاهی که مرتبط با صنایع کشتی سازی است شرکتهایی که پرورش ماهی و میگو را در دست کار دارند شرکت نمیکنند و آنها محصولات خود را در نمایشگاههای مرتبط با مواد غذایی و... بنمایش میگذارند. 4- اصلح است در ابراز نظرها که با توجه به سوابق کاری ارائه مینمایید کمی هم بصورت واقعی بفکر صنایع دریایی ایران باشید و با لفاظی و سخن پراکنیهای غیر واقعی ذهنیت عموم دلسوزان صنایع دریایی این کشور را به باد سخره نگیرید. یا علی
حسین رضوانی
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۸
0
0
  جناب کاپیتان واقعا حرف های درستی زدید. جز اینکه با این عملکردی که ما از شورایعالی صنایع دریایی و بویژه دبیرخانه آن دیده ایم؛ از آنها درخواست می کنیم غیر از امور دریایی از صنایع دریایی هم دست بکشند. البته خیلی وقت است دست کشیده اند و کاری ندارند چه بلایی سر صنعت می آید!
ارسال نظر