به گزارش مارین نیوز، کاپیتان محمد سمیعی که در نشست اعضای حقوقی انجمن مهندسی دریایی ایران سخن میگفت؛ افزود: مدت اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی 10 سال بود که 5 سال آن گذشته؛ اما اقدامی در جهت تحقق اهداف آن شاهد نیستیم.
وی با بیان اینکه «این قانون برای اجرایی شدن باید کانالیزه میشد»، تصریح کرد: شورایعالی صنایع دریایی به جای این کار، از ابتدا تلاش کرده در همه حوزههای دریایی دخالت کند و در نتیجه، اثربخشی فعالیتهای آن دیده نمیشود.
سمیعی افزود: ما همواره از شورایعالی صنایع دریایی خواستهایم از مداخله در امور دریایی دست بکشد و بر حوزه ساخت و بویژه تعمیرات کشتی و شناور متمرکز شوند.
این پیشکسوت صنعت دریانوردی کشور با تأکید بر اینکه «کشتیسازان ایران باید فعال و کارآمد شوند»، یادآور شد: شرکت ملی نفتکش ایران علیرغم سفارشهای خود به سازندگان داخلی، هنوز نتوانسته یک فروند را هم به آب بیاندازد.
وی با بیان اینکه «علت تأخیر ساخت کشتی در کشور صرفا تأمین تجهیزات نیست»، افزود: شورایعالی صنایع دریایی باید به ریشههای بدقولی و عدم اجرای تعهدات توسط کشتیسازان بپردازد و آنها را رفع کند؛ بدقولیهایی که هزینه بالایی را برای مالکان کشتی در بر داشته است.
مشاور شرکت ملی نفتکش ایران همچنین با تأکید بر حمایت این شرکت از فعالیتهای انجمن مهندسی دریایی ایران و حضور نمایندگان آن در کمیتههای تخصصی انجمن گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران بعنوان نماینده جامعه دریایی باید در شورایعالی صنایع دریایی حق رأی داشته باشد؛ نه آنکه صرفا بعنوان عضو ناظر و مشاور در جلسه حضور یابد.
وی افزود: باید روشن شود چرا برای صندوق صنایع دریایی که فقط برای سال اول باید 40 میلیون دلار بودجه میگرفت؛ در طی این پنج سال 10 میلیون دلار هم اختصاص داده نشده است؟
سمیعی همچنین با تأکید بر ضرورت توجه به اوراق کشتی در کشور، آن را «صنعتی سودده و پایهگذار ساخت کشتی» خواند و یادآور شد: شرکت ملی نفتکش 15 سال قبل و اتحادیه مالکان کشتی ایران 5 سال قبل درخواستهای خود را برای ایجاد یاردهای اوراق کشتی در جنوب کشور ارائه کردند؛ اما این اقدام با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست متوقف شده است.
دبیر سابق اتحادیه مالکان کشتی ایران همچنین با تأکید بر ضرورت ایجاد وزارت دریاداری در کشور گفت: برای دستیابی به این هدف، همه بخشهای جامعه دریایی باید منسجم عمل کنند؛ در حالیکه الآن این انسجام را نداریم و هر بخش، راه خود را میرود.
وی همچنین خواستار تجمیع نمایشگاههای دریایی شد و از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا با مذاکره با سازمان بنادر و دیگر ارگانهای دریایی، نمایشگاههای موجود را در یک نمایشگاه با زمان ثابت تجمیع کنند تا در تقویم بینالمللی رویدادهای دریایی نیز ثبت شود.