کد خبر: ۱۸۳۶۶
تعداد بازدید: ۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

عمق حفاری در چاه دوم سردار جنگل به ٢٤٤٠ متر رسید

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر گفت: حفاری دومین چاه اکتشافی میدان سردارجنگل که با هدف حفاری تا عمق ٤٠٢٢ متر در دستور کار شرکت نفت خزر قرار دارد، تا عمق ٢٤٤٠ متری پیش رفته است.

به گزارش مارین نیوز، یوسف اعتمادی با اشاره به افزایش عمق حفاری چاه دوم اکتشافی میدان سردارجنگل تا ٢٤٤٠ متر اعلام کرد: در صورتی که مانع خاصی در مسیر حفاری نباشد، حفاری این چاه تا عمق پیش‏بینی شده در برنامه، تا خرداد ماه سال آینده پایان می‏یابد.

با بیان این مطلب افزود: هم اکنون متخصصان نفت خزر در تلاشند لوله های جداری ٩ و هفت هشتم اینچ را تا عمق تقریبی ٢٤٤٠ متری برانند و در نهایت باید حفاری این چاه تا عمق  پیش بینی شده ٤٠٢٢  متری ادامه یابد.

وی با یادآوری اینکه «همواره امکان توقف عملیات حفاری با توجه به شرایط پیش رو وجود دارد»، توضیح داد: ادامه عملیات حفاری تا عمق ٤٠٢٢ متر به شرایط بستگی دارد و اگر موانعی مانند گل فشان و یا گسل‏های بزرگ وجود نداشته باشد، ادامه عملیات حفاری تا عمق مورد نظر ممکن خواهد شد.

اعتمادی با تأکید بر پیشروی صنعت حفاری در آب‏های عمیق ایران در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه خزر اظهار داشت: در حال حاضر، شرکت B.P مشغول حفاری در آب‏های خزر برای جمهوری آذربایجان است و در حالی که عمق آب در این حوزه ٤٠٠ متر است، ایران امکان حفاری را تا عمق هزار متری دریا نیز دارد.

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر، پیش از این نیز از انجام عملیات موفقیت آمیز راندن لوله آستری ١٦ اینچ در چاه دوم اکتشافی میدان سردارجنگل خبر داده و گفته بود: با گشاد کردن حفره چاه از ١٧,٥ اینچ به ٢١ اینچ تا عمق ١٦٦٠ متری، امکان راندن لوله آستری ١٦ اینچ به داخل حفره فراهم شده است.

به گفته اعتمادی، با راندن لوله آستری ١٦ اینچ در چاه دوم اکتشافی میدان سردارجنگل، امکان حفاری در عمق بیشتری از این چاه فراهم شده و احتمال دسترسی به مخازن هیدروکربوری جدید قوت یافته است.

وی یادآور شده بود: با توجه به اندازه نامتعارف آستری ١٦ اینچ و پیچیدگی های کار، انجام این عملیات در آب‏های عمیق  نخستین بار در ایران روی داد و در صورتی که با موفقیت همراه نمی شد، مشکلات عدیده ای در عملیات حفاری چاه دوم سردار جنگل ایجاد می‏شد.

گفتنی است، اردیبهشت ماه سال ٩١ حفاری چاه نخست اکتشافی ساختار سردار جنگل پایان یافت و ذخایر نفت درجا ٢ میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت ٢٥ درصد، ٥٠٠ میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرد
|
Belgium
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
سلام

صد سال پیش نفت بیست و پنج در صد قابل باز یافت بود الان من خودم پروسه ای آماده دارم با حد اقل 80 در صد باز یافت یا تبدیل !
ارسال نظر