کد خبر: ۱۸۳۷۴
تعداد بازدید: ۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

گره‏های کور کشتی‏سازی را باز کنید/ گفتگو با حمید رضاییان اصل

مدیرعامل مجتمع کشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: گره‏های کاری این مجتمع کشتی‏سازی با کشتیرانی‏های کشور بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال باز شدن است.

حمید رضاییان‏اصل که درباره اظهارات اخیر محمدحسین داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، با خبرنگار مارین نیوز گفت‏وگو می‏کرد؛ توضیح داد: ایزوایکو کشتی‏های کانتینربر اول و دوم را به کشتیرانی تحویل داده و کشتی سوم در مرز پیشرفت 92 درصد قرار دارد.

وی با اعلام اینکه «کشتیرانی جمهوری اسلامی برای تکمیل کشتی سوم منابع جدیدی را از محل مطالبات قبلی ایزوایکو اختصاص داده است»، ابراز امیدواری کرد با تحویل کشتی‏ها، ضمانتنامه‏های بانکی ایزوایکو که در سال‏های گذشته به اجرا گذاشته شده، آزاد شود.

مدیرعامل ایزوایکو همچنین با اشاره به امضای قرارداد 15 ساله مشارکت با کشتیرانی جمهوری اسلامی در بخش تعمیرات کشتی گفت: با امضای این قرارداد، همکاری‏های دو طرف توسعه خواهد یافت.

وی درباره اظهارات داجمر که گفته بود: «برای ساخت کشتی‏های بزرگ در داخل مزیت نداریم» و انتقادهای وی درباره تأخیر طولانی در تحویل کشتی‏های کانتینربر از سوی ایزوایکو، گفت: من نمی‏خواهم بگویم حرف آقای داجمر اشتباه است؛ اما این نکته هم وجود دارد که 10 سال قبل در حالیکه هنوز ساختار فنی کشتی‏سازی‏های ما رشد نکرده بود، کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش شناورهایی را به ایزوایکو سفارش دادند که در نوع خود، سخت و پیچیده بود.

رضاییان اصل با بیان اینکه «الآن دانش ساخت کشتی در دانشگاه‏ها و مراکز علمی کشور رسوب کرده است»، تصریح کرد: فضای کارخانجات کشتی‏سازی هم  از رخوت و سستی درآمده و بدنه تخصصی ما فعال، پویا و امیدوار است.

مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه «این مجتمع در دو سال گذشته همه شناورهای مورد تعهد خود را تحویل داده است»، افزود: تنها مسأله ما مربوط به سفارش‏های شرکت ملی نفتکش است که اجرای آن به دلایل مالی گره خورده است.

وی با درخواست کمک از کشتیرانی‏ جمهوری اسلامی برای همکاری جهت آزاد شدن ضمانتنامه‏های بانکی تأکید کرد: با این اقدام، گره‏های کور بخش کشتی‏سازی باز خواهد شد.

این کشتی‏ساز یادآور شد: کشتی کانتینربر ایران شهرکرد که سال گذشته تحویل شد؛ 11 ماه است در حال فعالیت در دریاست و همین امر، نشانه توانمندی صنعت کشتی‏سازی کشور در بخش ساخت کشتی‏های بزرگ است.

وی درباره اخباری که از احیای سفارش‏های کشتیرانی برای ساخت کشتی‏های جدید در کره و یا خرید کشتی‏های 9000 کانتینری در روزهای اخیر منتشر شده؛ نیز گفت: ما وقتی از سفارش ساخت کشتی به خارج انتقاد می‏کنیم، باید واقع‏بینانه نگاه کنیم و وضعیت کشتیرانی‏ها را هم ببینیم.

رضاییان اصل با بیان اینکه «آقای داجمر مدیرعامل یک بنگاه تجاری و دارای نگاهی منطقی و حرفه‏ای در سطح بین‏المللی است»، افزود: وقتی مجموعه‏ای مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی می‏بیند در داخل فاینانسورهای قوی حضور ندارند و سیستم بانکی از ساخت کشتی حمایت نمی‏کند و در مقابل، کشتی‏سازان چین و کره تا 90 درصد ارزش کشتی را تسهیلات می‏دهند؛ طبیعی است که سفارش‏های خود را به آنها دهند.

وی با تأکید بر اینکه «هم به کشتی‏سازان و هم به مشتریان آنها باید کمک شود»، گفت: بخش‏های مختلف صنعت دریایی مانند دانه‏های یک تسبیح با هم مرتبط هستند.

این کشتی‏ساز تأکید کرد: اگر حمایت‏های مالی و بانکی برای سفارش ساخت کشتی در داخل وجود داشت و باز هم کارفرمایان سراغ خارجی‏ها رفتند؛ آنگاه باید از عملکرد آنها انتقاد کرد.

مدیرعامل ایزوایکو در ادامه این گفت‏وگو درباره سفر هفته گذشته رییس‏جمهور به بندرعباس و دلیل عدم بازدید از این مجتمع کشتی‏سازی گفت: بازدید از ایزوایکو در برنامه‏های روز اول سفر رییس‏جمهور قرار داشت، اما به دلیل ترافیک کارها در بندر شهیدرجایی و مجتمع فولاد و چندین سخنرانی، این امر ممکن نشد.

وی با بیان اینکه «مشکلات مجموعه کشتی‏سازی را به رییس‏جمهور منتقل کردیم»، افزود: گزارش‏هایی هم درباره مسایل مالی و حقوقی ایزوایکو به خانم دکتر الهام امین‏زاده، معاون حقوقی، و دکتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‏جمهور، ارائه دادیم.

رضاییان اصل همچنین با اشاره به اظهارات رییس‏جمهور در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت: ایشان در این جلسه تأکید کردند قدم‏های خوبی در بخش کشتی‏سازی برداشته شده که باید آن را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه «نگاه دولت یازدهم به حوزه صنعت و اقتصاد دریامحور است»، به بازدید هفته گذشته محمدرضا نعمت‏زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ایزوایکو اشاره کرد و گفت: آقای نعمت‏زاده وزیری کاملا حرفه‏ای، باتجربه و آگاه به ریزترین مسایل صنعت هستند و طبعا با حضور ایشان، انتظار حمایت جدی‏تر این وزارتخانه از صنایع دریایی را داریم.

مدیرعامل ایزوایکو اختصاص اعتبار برای پروژه‏های نیمه‏تمام ساخت کشتی و حوضچه بزرگ بندرعباس را از خواسته‏های این شرکت از دولت اعلام کرد و افزود: درخواست دیگر ما این است که شناورهای کانتینربر 102 و 103 که قرارداد آنها فسخ شده بود، احیاء و بودجه ساخت آنها اختصاص یابد.

وی با اشاره به اشتغالزایی پروژه‏های ساخت کشتی و نیاز کشور به شناورهای کانتینربر گفت: ساخت شناوری در ابعاد ایران شهرکرد می‏تواند برای 500 تا 600 نفر به مدت 18 تا 24 ماه اشتغال مستقیم ایجاد کند. بدین ترتیب، احیای سفارش‏های فسخ‏شده هم اشتغالزایی در بر دارد و هم تعهدات بر زمین مانده کشتی‏سازان را عملی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
غریبه
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۴
0
0
  با سلام. مایه تاسف است که شما ادعای صنعتی بودن و کارشناس بودن دارید ولی از هر وسیله ای برای کوبیدن کسانی که با منافع و یا انتظارات شما همسو نیستند استفاده میکنید . مدتی است که مطالب و نظرات این سایت رو می‌ خونم و دقیقا علت ورشکستگی و رکود صنعت کشتی سازی رو از ذهنیات آغشته به کینه , نفرت , منیت و رقابتهای سخیف لمس میکنم . اگر واقعا شما نمایندگان افکار و خرد جمعی صنف کشتی ساز هستید , با اطمینان میگویم که این صنعت با شما آینده‌ای نخواهد داشت . نظرات آقای رضاییان از نگاه هر خواننده ای نکات مثبت هم داشت ولی مطالبی که در بالا گفتم در اکثر نظرات مشهود است که گوینده حرف را نگاه میکنند نه نظرات گفته شده را . واقعا امیدوارم که شما نمونه ای واقعی از اهالی این صنعت نباشید . قدیمی های این صنعت که امثال آقای خبره سمبل آنها بود از پیشگامان اخلاق صنعتی در مملکت بودند که شماها فرسنگ ها با منش انسانی و اخلاقی آنها فاصله دارید .
یزدانفر
|
Russian Federation
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۱
0
0
  کشتی سازی نیاز به حمایت همه دلسوزان ومسئولان صنایع دریائی بادیدگاه ملی دارد .امیدواریم بانگاه مثبتی که بوجود آمده وحرفهای ریاست محترم جمهور وضعیت این صنعت هرروز بهتر از دیروز ومایه افتخار هرایرانی باشد
یکی
|
Russian Federation
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۱
0
0
  آقای مدیر عامل مخترم ایزوایکو، لطفاً یکبار دیگر فرمایشات خود را مرور بفرمایید. "گفت: من نمی‏خواهم بگویم حرف آقای داجمر اشتباه است؛"، "اگر حمایت‏های مالی و بانکی برای سفارش ساخت کشتی در داخل وجود داشت و باز هم کارفرمایان سراغ خارجی‏ها رفتند؛ آنگاه باید از عملکرد آنها انتقاد کرد."، "آقای داجمر مدیرعامل یک بنگاه تجاری و دارای نگاهی منطقی و حرفه‏ای در سطح بین‏المللی است"، "گفت: ما وقتی از سفارش ساخت کشتی به خارج انتقاد می‏کنیم، باید واقع‏بینانه نگاه کنیم و وضعیت کشتیرانی‏ها را هم ببینیم."........... به نظر میرسد چنانچه جنابعالی هم اختیار داشتید، خیلی زودتر ایزوایکو را به موقعیت فعلی صدرا تبدیل میفرمودید. به هر حال بیان چنین فرمایشاتی در رسانه در خور جایگاه مدیرعامل ایزوایکو نیست. ایزوایکو مدیرانی را میطلبد که کارفرمایان جرات اضافه گویی نسبت به این مجتمع را نداشته باشند نه اینکه خود همراه با ایشان همنوا شوند. یادآور داستان معروف "خر برفت و خر برفت" از دیوان مولانا بود این فرمایشات. چه خوش فرمود حافظ: در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب یا رب مباد که ... معتبر شود
علي
|
Russian Federation
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۱
0
0
  با سلام از بذل توجه آقاي يكي كمال تشكر و امتنان را دارم، احسنت به اين نكته بيني. يا علي
كارشناس
|
Russian Federation
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۳
0
0
  آقاي رضاييان بهتر نبود بجاي طفره رفتن و يكي بدر زدن و يكي به ديوار، رك و راست مطلبتان را ميگفتيد كه نيلز به تفسير اين و آن نداشته باشد؟
حمید
|
Russian Federation
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۴
0
0
  آقایان مدیر و مدیرعامل اول خودتان گره های کور ذهن خودتان را باز کنید تمام سرمایه ها را بر باد دادید...
یزدانفر
|
Russian Federation
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۸
0
0
  احسنت غریبه
فردین کاطمی شریعت پناهی
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
0
0
  باسلام اینجانب چندین سال درمجتمع کشتی سازی بعنوان مسیول تعمیرات سینکرولیفت بودم وباحفظ سمت غواصی مجموعه راهم انجام میدادم باتوجه به حادثه پیش آمده مجبور به بازنشستگی شدم ولی مابلم بانظر به تواناییم و انجام کلیه امور تعمیرات حتی تراکتور کشنده وتعویض وایرها که بعداز اینجانب کسی موفق به انجام ان نشده تمایل به همکاری مجدد دارم امیددارم موافقت فرمایید با حضرتعالی صبحت حضوری داشته باشم ممنون ومتشکرم.
حاجی من پشتتم
|
Russian Federation
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
0
0
  آقای رضاییان دمت گرم بنظر من این آدمهایی که دارن ازتون انتقاد میکنن همونایی هستن که عین خوره افتاده بودن به جون شرکت و از درآمد شرکت داشتن در جهت منافع خودشون استفاده میکردن حالا هم از روی حسودیشونه که دارن این حرفارو میزنن.بنظر من اگه مهندس رضاییان مدیرعامل کشتی سازی نبود الان کشتی سازی هم رو به پیشرفت نبود.
محمد زارعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
با سلام خدمت دوستان این دغدغه ای بود که بعد از سالها شکسته شد توسط مدیر عامل کشتی سازی واحسنت باید گفت به این ارق ملی همانطوری که رهبر ما سال 95 را مزین به سال اقتصاذ مقاومتی
و اقدام وعمل نامگذاری نمودند اما متاسفانه
میبینیم
یک سری از افراد دولتبه این صحبت رهبری لبیک
نگفته وسفارش تولیددر صنعت هوایی ودریایی را به خارج از کشور میدهند ومن به نوبعه خود که دلش برای کشور جمهوری اسلامی ایران میسوزد تقدیر وتشکر میکنم باتشکر از مدیر عامل دلسوز که دلش برای ایران وایرانی میتپد
حامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
حسودی و دشنمی با شماست جناب دکتر ، شما واقعا بهترین کسی هستید که میتونید باعثت پیشرفت این کشور بشید م
ajdar
|
-
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
0
با سلام
اگر استراتزی صعنت کشتی سازی از طرف مدیران دلسوز و کاربلد ترسیم و به اطلاع عموم کارکنان برسدو برای رسیدن به اهداف ترسیم شده باید از متخصصین فنی و از مشاورین داخلی و خارجی و تربیت و اموزش نیروهای جوان در راستای توسعه پایدار استفاده کنند.مدیران ارشد کشتی سازی در حفظ و نگهداری منخصصین در 25 سال گذشته ناموفق بودند، امید است افرادی که این صعنت را مدیریت میکنند حداقل الفبای مدیریت،برنامه ریزی ،سازماندهی و کنترل و نظارت و مخصوصا اقدامات اصلاحی اعتقاد و اگاهی داشته باشند.صعنت کشتی سازی برای یک مملکت واقعا استراتژیک و نیاز واقعی است.مدیران ان باید فنی باشند و توانایی پرورش کارگران فنی و حرفه ای و کارمندان و کارکنان با استعداد و علاقه مند به این شغل سخت توام با اموزش های مدام و مستمر و ارایه امکانات رفاهی و با ایجاد انگیزه ......توسعه پایدار و توجه جدی به زیر ساختارها داشته باشند.استفاده از افراد کار بلدو توجه جدی به بهداست کار و ایمنی و کیفیت افتخار افرین این صعنت برای نسل اینده باشند. بهترین راه‌حل برای دستیابی به اهداف را کشف کند. به زبانی دیگر با مدبریت بهینه کمک می‌کنند تا افراد به حداکثر توانایی و شکوفایی استعدادهای خود دست‌یافته و در مسیر درست قرار بگیرند. سرمایه فیزیکی و منابع مادی به تنهایی نمی توانند بیان کننده عوامل موثر بر رشد صعنت کشتی سازی توسعه یافته باشند و در اصل بزرگترین سرمایه ، سرمایه گذاری در نیروی انسانی است. آموزش در حین خدمت کارکنان، کارآیی و اثر بخشی را افزایش داده و در نتیجه بهره وری تحت تاثیر این دو عامل تغییر یافته و همزمان با تکنولوژی های نوین اهداف سازمان را جامه عمل می‏پوشاند. اساسی ترین هدف آموزش تغییر در رفتار ، عملکرد افراد و متناسب ساختن شخصیت و قابلیتهای آنان با تحولات این مرکز صنعتی است.
ارسال نظر