کد خبر: ۱۸۳۹۸
تعداد بازدید: ۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

نامه به رییس بنیاد مستضعفان درباره واردات دکل دریایی

هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در نامه‏ای به محمد فروزنده، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، از وی خواست موضوع واردات دکل‏های حفاری دریایی توسط یکی از شرکت‏های تحت سهام این بنیاد را بررسی کند.

به گزارش مارین نیوز، در این نامه خطاب به رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی آمده است: همانگونه که مستحضرید، مقام معظم رهبری طی سال‏های اخیر بارها موضوع استفاده از صنعت داخل را مطرح و اولویت آن را در مقابل خرید از خارج تشریح نموده‏اند. متأسفانه علیرغم تأکیدات فوق و وجود تجربه و ساخت دکل حفاری دریایی در کشور، شرکت حفاری شمال که سهام عمده آن متعلق به آن بنیاد محترم و برخی از ارگان‏های کشور است، اقدام به خرید دکل‏های حفاری فوق نموده و صدها میلیون دلار بازار کشور را نصیب کشورهای خارجی نموده است.

این انجمن تخصصی دریایی در نامه خود می‏افزاید: هر ایرانی دلسوزی گواهی می‏دهد كه منافع ملی در ایجاد اشتغال، خوداتكایی وخودباوری است و نه صرفا بهره‏برداری بیشتر از منابع طبیعی و وابستگی هرچه بیشتر به منابع مالی آن و تأمین‏كنندگان خارجی. لذا انتظار می‏رود دستور بررسی‏های لازم دراین‏باره را صادر فرمایید تا ضمن بهره‏برداری از ذخایر نفت و گاز، سهمی از فرصت‏های صنعتی و بازار کار دکل‏های حفاری دریایی در اختیار سازندگان داخلی قرار گیرد.

انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان آمادگی كامل خودرا برای هرگونه همكاری وهمفكری و برگزاری جلسات احتمالی جهت بررسی موضوع اعلام کرده است.

گفتنی است، به پیوست این نامه یک جلد گزارش جامع مربوط به «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دکل‏های حفاری دریایی» که از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران تهیه شده، ارسال شده است.

در بخشی از این گزارش جامع، ضمن معرفی شرکت حفاری شمال با اشاره به ترکیب سهامداران این شرکت آمده است: «همانگونه که مشاهده می‏شود 7 سهامدار اصلی شرکت حفاری شمال از مجموعه‏های دولتی و شبه‏دولتی هستند. سهامدار اصلی (شرکت مالی و سرمایه‏گذاری پیشرو ایران) از مجموعه‏های وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. در صفحه اول سایت بنیاد مستضعفان تصویر بزرگی از دکل حفاری دریایی سحر-یک که از چین خریداری و وارد شده؛ بعنوان یکی از «فعالیت‏های اقتصادی» بنیاد معرفی شده است. البته، شرکت حفاری شمال تنها ارگان و مجموعه دولتی یا شبه دولتی نیست که در حوزه دکل‏های دریایی به خرید از خارج دست زده و مجموعه‏های دیگری هم، همین راه و رویه را در پیش گرفته‏اند که عملا در تعارض با قانون حداگثر استفاده از توان داخل و شعار «تولید ملی و حمایت از کسب و کار ایرانی» قرار دارد...».

شرکت حفاری شمال طی دو سال گذشته نسبت به خرید دو دکل حفاری دریایی با نام‏های سحر یک و دو از چین اقدام کرده و سفارش چهار دکل دریایی دیگر را نیز در دستور کار دارد.

هدایت‏الله خادمی، مدیرعامل حفاری شمال، طی یکسال اخیر در مصاحبه‏های مختلفی توان ساخت دکل حفاری دریایی در داخل را انکار کرده و طرفداران ساخت داخل را به بی‏توجهی به منافع کشور در بهره‏برداری از ذخایر پارس جنوبی و همسویی با منافع کشورهایی چون قطر و عربستان متهم کرده است.

این اظهارات، واکنش‏های گسترده‏ای را از سوی سازندگان داخلی به همراه داشته است که اوج آن برگزاری سمیناری تخصصی در آذرماه سال جاری بود که طی آن، نه تنها سازندگان بلکه بهره برداران و کارفرمایانی چون مدیران ارشد شرکت نفت خزر و شرکت ملی حفاری ایران نیز، ادعاهای شرکت حفاری شمال مبنی بر نبود توان ساخت دکل‏های دریایی در داخل را رد کردند.

در گزارش جامعی که اخیرا از مباحث این سمینار و مجموعه مکاتبات انجمن‏های دریایی با مسؤولان ارشد کشور درباره ساخت دکل‏های دریایی منتشر شده؛ با جمع‏بندی این مباحث آمده است: تجربه گرانقدر ساخت دکل حفاری ایران خزر که توسط مقام معظم رهبری نیز در دهه 70 بازدید شده، فراموش و متأسفانه اصلا به آن توجه نشده است.

در این گزارش، برای نخستین بار تصاویر بازدید مقام معظم رهبری در سال 1373 از دکل دریایی ساخت داخل در نکاء مازندران منتشر شده است.

انجمن مهندسی دریایی ایران در گزارش خود می‏افزاید: اگر چه برای رفع نیازهای ضروری بحث اجاره یا خرید دکل‏های حفاری از کشورهای خارجی شدت گرفته؛ ولی متأسفانه در چند سال اخیر هیچ اقدام و برنامه جدی برای شروع ساخت داخل این تجهیزات گران‏قیمت وجود نداشته است. متأسفانه اکثر سفارشات و خریدهای خارجی توسط ارگان‏ها و مجموعه‏های نیمه‏دولتی و به‏نوعی وابسته به نظام صورت گرفته است.

این انجمن همچنین تأکید کرده: «خود را متعهد می‏بیند که براساس خواست اعضاء بصورت مستمر و دقیق موضوع را پیگیری و این فرصت‏های طلایی جهت شکوفایی صنعتی در کشور را از چنگال کشورهای دیگر خارج و نصیب جوانان پرشور و مشتاق پیشرفت کشور نماید».

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
gholamali bagheri
|
Russian Federation
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۰/۱۲
0
0
  building the structure of driiling rig is very simple engineering work and fully can be designed and built withiout any help from our side sorces. Most of the drilling equipments can also be manufactured and supplied by local manufactirer. The reason why the authorities do not wish to invest in local market, just to check for purchase of the present rig by Bonyad Mostazafan how many people and for how many times they have travled to China.
ارسال نظر