به گزارش مارین نیوز، در این نامه خطاب به رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی آمده است: همانگونه که مستحضرید، مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر بارها موضوع استفاده از صنعت داخل را مطرح و اولویت آن را در مقابل خرید از خارج تشریح نمودهاند. متأسفانه علیرغم تأکیدات فوق و وجود تجربه و ساخت دکل حفاری دریایی در کشور، شرکت حفاری شمال که سهام عمده آن متعلق به آن بنیاد محترم و برخی از ارگانهای کشور است، اقدام به خرید دکلهای حفاری فوق نموده و صدها میلیون دلار بازار کشور را نصیب کشورهای خارجی نموده است.
این انجمن تخصصی دریایی در نامه خود میافزاید: هر ایرانی دلسوزی گواهی میدهد كه منافع ملی در ایجاد اشتغال، خوداتكایی وخودباوری است و نه صرفا بهرهبرداری بیشتر از منابع طبیعی و وابستگی هرچه بیشتر به منابع مالی آن و تأمینكنندگان خارجی. لذا انتظار میرود دستور بررسیهای لازم دراینباره را صادر فرمایید تا ضمن بهرهبرداری از ذخایر نفت و گاز، سهمی از فرصتهای صنعتی و بازار کار دکلهای حفاری دریایی در اختیار سازندگان داخلی قرار گیرد.
انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان آمادگی كامل خودرا برای هرگونه همكاری وهمفكری و برگزاری جلسات احتمالی جهت بررسی موضوع اعلام کرده است.
گفتنی است، به پیوست این نامه یک جلد گزارش جامع مربوط به «فرصتها و چالشهای تأمین دکلهای حفاری دریایی» که از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران تهیه شده، ارسال شده است.
در بخشی از این گزارش جامع، ضمن معرفی شرکت حفاری شمال با اشاره به ترکیب سهامداران این شرکت آمده است: «همانگونه که مشاهده میشود 7 سهامدار اصلی شرکت حفاری شمال از مجموعههای دولتی و شبهدولتی هستند. سهامدار اصلی (شرکت مالی و سرمایهگذاری پیشرو ایران) از مجموعههای وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. در صفحه اول سایت بنیاد مستضعفان تصویر بزرگی از دکل حفاری دریایی سحر-یک که از چین خریداری و وارد شده؛ بعنوان یکی از «فعالیتهای اقتصادی» بنیاد معرفی شده است. البته، شرکت حفاری شمال تنها ارگان و مجموعه دولتی یا شبه دولتی نیست که در حوزه دکلهای دریایی به خرید از خارج دست زده و مجموعههای دیگری هم، همین راه و رویه را در پیش گرفتهاند که عملا در تعارض با قانون حداگثر استفاده از توان داخل و شعار «تولید ملی و حمایت از کسب و کار ایرانی» قرار دارد...».
شرکت حفاری شمال طی دو سال گذشته نسبت به خرید دو دکل حفاری دریایی با نامهای سحر یک و دو از چین اقدام کرده و سفارش چهار دکل دریایی دیگر را نیز در دستور کار دارد.
هدایتالله خادمی، مدیرعامل حفاری شمال، طی یکسال اخیر در مصاحبههای مختلفی توان ساخت دکل حفاری دریایی در داخل را انکار کرده و طرفداران ساخت داخل را به بیتوجهی به منافع کشور در بهرهبرداری از ذخایر پارس جنوبی و همسویی با منافع کشورهایی چون قطر و عربستان متهم کرده است.
این اظهارات، واکنشهای گستردهای را از سوی سازندگان داخلی به همراه داشته است که اوج آن برگزاری سمیناری تخصصی در آذرماه سال جاری بود که طی آن، نه تنها سازندگان بلکه بهره برداران و کارفرمایانی چون مدیران ارشد شرکت نفت خزر و شرکت ملی حفاری ایران نیز، ادعاهای شرکت حفاری شمال مبنی بر نبود توان ساخت دکلهای دریایی در داخل را رد کردند.
در گزارش جامعی که اخیرا از مباحث این سمینار و مجموعه مکاتبات انجمنهای دریایی با مسؤولان ارشد کشور درباره ساخت دکلهای دریایی منتشر شده؛ با جمعبندی این مباحث آمده است: تجربه گرانقدر ساخت دکل حفاری ایران خزر که توسط مقام معظم رهبری نیز در دهه 70 بازدید شده، فراموش و متأسفانه اصلا به آن توجه نشده است.
در این گزارش، برای نخستین بار تصاویر بازدید مقام معظم رهبری در سال 1373 از دکل دریایی ساخت داخل در نکاء مازندران منتشر شده است.
انجمن مهندسی دریایی ایران در گزارش خود میافزاید: اگر چه برای رفع نیازهای ضروری بحث اجاره یا خرید دکلهای حفاری از کشورهای خارجی شدت گرفته؛ ولی متأسفانه در چند سال اخیر هیچ اقدام و برنامه جدی برای شروع ساخت داخل این تجهیزات گرانقیمت وجود نداشته است. متأسفانه اکثر سفارشات و خریدهای خارجی توسط ارگانها و مجموعههای نیمهدولتی و بهنوعی وابسته به نظام صورت گرفته است.
این انجمن همچنین تأکید کرده: «خود را متعهد میبیند که براساس خواست اعضاء بصورت مستمر و دقیق موضوع را پیگیری و این فرصتهای طلایی جهت شکوفایی صنعتی در کشور را از چنگال کشورهای دیگر خارج و نصیب جوانان پرشور و مشتاق پیشرفت کشور نماید».