به گزارش خبرنگار مارین نیوز، محمد حسین داجمر که این سخنان وی در نشست مجمع عمومی مؤسسه رده بندی ایرانیان با تشویق و حمایت حاضران همراه بود، خطاب به محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، و سیدعلی استیری، معاون امور دریایی سازمان، افزود: می میدانیم نگاه حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی از مؤسسات رده بندی داخلی وجود دارد؛ اما این نگاه باید در قبال بازگشت مؤسسات خارجی به ایران قاطعتر و صریحتر باشد.
وی توضیح داد: در شرایط سخت تحریمها، بحث محاصره دریایی ایران در قالب پیش نویس قطنامهای توسط انگلیسیها تهیه شد که با واکنش ایران و بازرسی چندین کشتی خارجی در خلیج فارس، آنها از این موضع سخت عقب نشستند؛ اما اجرای سناریوی محاصره دریایی به صورت نرم را تعقیب کردند.
داجمر با بیان اینکه «تحریمهای بیمهای و کلاس کشتیها با این هدف و به پیشنهاد انگلیسیها در دستور کار قرار گرفت»، افزود: آنها فکر میکردند که کشتیهای ایرانی بدون بیمه و کلاس خارجی امکان تردد در آبهای بینالمللی را نخواهند داشت؛ اما ادامه تردد ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی به آنها نشان داد تحریمها در دستیابی به اهداف خود موفق نبوده است.
وی تأکید کرد: تحرک و فعالیت ناوگان دریایی ایران بدون فعالیت مجموعههایی نظیر مؤسسات رده بندی ایرانیان و آسیا که تهدید تحریمها را به فرصتی برای کشور تبدیل کردند، ممکن نبود و ما توانستیم یکی از حلقههای انحصار صنعت دریانوردی را با فعالیت این مؤسسات بشکنیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با یادآوری عملکرد مؤسسات رده بندی خارجی در آن مقطع گفت: بعضی از این مؤسسات حتی یک هفته هم به ما فرصت ندادند و کشتیهای ایرانی را بدون حمایت رها کردند.
وی با بیان اینکه «ما مدافع پیوستن به اقتصاد جهانی هستیم و توافقات هستهای را در جهت منافع ملی میدانیم»، درعین حال تصریح کرد: باید توجه داشت نباید برای مؤسساتی که در شرایط حساس کشور را ترک کردند، فرش قرمز پهن کرد؛ بلکه آنها برای بازگشت به ایران باید شرایطی خاص و چارچوبهایی تعریفشده را بپذیرند.
داجمر افزود: مؤسسات خارجی صرفا باید در قالب همکاری با مؤسسات ایرانی فعالیت کنند تا مؤسسات ما بتوانند رشد کنند و در مرحله بعد، با آنها وارد رقابت شویم.
وی همچنین خواستار تجمیع دو مؤسسه رده بندی ایرانیان و آسیا شد و افزود: امیدواریم با کمک سازمان بنادر و دریانوردی همچون همه کشورهای دارای صنعت دریانوردی، به سمت داشتن یک کلاس واحد حرکت کنیم تا این مؤسسه واحد به زودی به انجمن بینالمللی مؤسسات رده بندی (IACS) وارد شود.
این مدیر ارشد حملونقل دریایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «بخش حمل و نقل از ادغام وزارتخانههای راه و ترابری و مسکن و شهرسازی به شدت لطمه خورد»، گفت: دلیل این امر، تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر پروژه سیاسی مسکن مهر است و به همین جهت هم، وزرای این وزارتخانه در هر دو دولت از بخش مسکن انتخاب شدهاند.
وی تصریح کرد: مظلومیت بخش حمل و نقل دریایی در چارچوب وزارت مسکن و شهرسازی تا آنجاست که طی دو سال گذشته و در اوج تحریمهای دریایی ایران، حتی یک جلسه برای بررسی موضوع تحریم این بخش از سوی وزارتخانه تشکیل نشد.
داجمر از سعیدنژاد بعنوان معاون وزیر راه و شهرسازی خواست تا با پیگیریهای خود در جهت کاهش مظلومیت بخش حمل و نقل دریایی در مراجع حکومتی و دولتی گام بردارد.
وی در این جهت به ضرورت حمایتهای قانونی از مؤسسه رده بندی ایرانیان بویژه در موضوع مالیات اشاره کرد و گفت: اگر سریع تر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد؛ مؤسسه با مشکلات گسترده مالیاتی مواجه خواهد شد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که طی دو سال آینده شاهد توسعه فعالیتهای مؤسسه رده بندی ایرانیان و کسب سهم از بازارهای جهانی باشیم.