کد خبر: ۱۸۴۳۰
تعداد بازدید: ۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اجرای سه طرح کلان ملی دریایی/ گفتگو با احمدرضا زمانی فروشانی

رییس پژوهشكده علوم و تكنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان از اجرای سه طرح کلان ملی از سوی این مرکز تحقیقات دریایی کشور خبر داد.

دکتر احمدرضا زمانی فروشانی دراین‏باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: از اصلی‏ترین پروژه‏های جاری در پژوهشکده‏ می‏توان به سه طرح کلان محوری اشاره کرد که هم‏اکنون در سطح ملی در حال انجام است.

وی توضیح داد: اولین طرح اختصاص به طرح پایش و پیش‏بینی دریایی کشور دارد. در این طرح، طراحی‏،‏ ساخت و راه‏اندازی یازده عدد بویه هواشناسی و اقیانوس شناسی در ‏آب‏ها‏ی شمالی و جنوبی کشور به همراه برقراری شبکه یکپارچه جهت پایش و پیش‏بینی دریایی امواج صورت‏ می‏پذیرد.

زمانی فروشانی افزود: یک آزمایشگاه مجهز برای آزمون‏های مختلف تجهیزات به کار رفته در طرح و همچنین کالیبراسیون آنها طراحی شده و به اجرا درآمده است. این طرح با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری در حال انجام بوده و درصد پیشرفت فیزیکی طرح حدود 60 درصد‏ است.

به گفته وی، تمامی سنسورهای به کار رفته در این طرح به همراه تمامی نرم افزارها و سخت افزارهای ارتباطی لازم بر اساس توان فنی و مهندسی داخل کشور به انجام رسیده است.

رییس پژوهشكده علوم و تكنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: طرح کلان دیگری که در پژوهشکده از طریق شورای عالی عتف به تصویب رسیده؛ اختصاص به بومی‏سازی و توسعه فناوری‏های کلیدی حوزه زیرسطح دارد. این طرح بر اساس تدوین نقشه راه کامل توسعه فناوری‏های شناورهای زیرسطحی شکل گرفته است. این طرح مصوبه کمیسیون دفاع و امنیت ملی و سیاست خارجی را داشته و دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان دانشگاه محوری انتخاب شده است. همچنین دانشگاه‏های نوشیروانی بابل، هرمزگان و مالک اشتر همکاران اصلی طرح‏ هستند.

به گفته وی، سازمان صنایع دریایی سازمان متولی اجرای این طرح است و حوزه راهبری موسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاع ناظر عالی طرح‏ است. این طرح با هدف راه اندازی صنعت بومی زیرسطح اجرا‏ می‏شود و قرار است به اکتساب تعداد قابل توجهی فناری و تاسیس چندین ساختار پژوهش و توسعه منجر شود. همچنین ساخت محصولات استراتژیکی زیرسطح از طریق پیاده‏سازی فناوریها با روش تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، برون سپاری و یا ترکیبی از این روش‏ها پس از اکتساب فناوری‏های کلیدی در دستور کار قرار داد.

زمانی فروشانی افزود: از جمله طرح‏هاي مهم ديگري كه نقش بسيار مهمي در توسعه فناوري‏هاي زيرسطح دارد مي‏توان به طراحي يك نمونه ربات زيرآب براي پشتيباني عمليات حفاري آب اشاره كرد. اين ربات قابليت استفاده در ‏آب‏ها‏ي عميق تا عمق 1000 متر را دارا بوده و به سفارش شركت نفت خزر در حال انجام است. تكنولوژي بالاي ربات‏هاي زيرآب بطور عام و برخورداري اين ربات از تجهيزات و ابزارهاي تكميلي مورد نياز عمليات حفاري از مهمترين ويژگي‏هاي مورد نظر در انجام اين طرح است.

وی همچنین اعلام کرد: يكي ديگر از طرح‏هاي مهم در دست اجرا در پژوهشكده طراحي و ساخت يك نمونه ربات هوشمند زيرآب به همراه تجهيزات آكوستيكي و سنسورهاي حركتي اينرسي است كه در حال حاضر به سفارش يكي از كارفرمايان مهم پژوهشكده در حال انجام است كه مراحل پاياني خود را سپري مي‏كند.

ارسال نظر