کد خبر: ۱۸۶۵۲
تعداد بازدید: ۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

معرفی پروژه‏های ساخت ایران-1/ سکوی نیمه‏شناور امیرکبیر

نامگذاری سال 1393 به نام «اقتصاد و فرهنگ» و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به تولید ملی و حداکثر استفاده از توان و ظرفیت‏های داخلی در چارچوب سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، بار دیگر زمینه و بستری را برای توجه به ظرفیت‏های درونی کشور برای توسعه علمی و صنعتی فراهم آورده است.

در این میان، صنایع دریایی یکی از راهبردی‏ترین صنایع کشور است که در شرایط تحریم نیز مشخص شد بدون اتکاء به توانمندی‏های موجود در این حوزه، بسیاری از منافع حیاتی کشور در بخش‏های تجاری، انرژی و خدماتی به خطر می‏افتد.

تلاش کشورهای غربی برای محاصره دریایی ایران در چند سال گذشته و تحریم قریب به اتفاق شرکت‏ها و صنایع دریایی دولتی، نظامی و حتی خصوصی به‏روشنی نشان داد که خاکریز اول مواجهه اقتصادی با فشارهای بین‏المللی حوزه دریاست و طبیعتا، لازمه این مواجهه حداکثر اتکاء به توان و ظرفیت‏های داخلی در بخش‏های مختلف ساخت، تعمیرات و خدمات دریایی است.

این در حالی است که بعضا مشاهده می‏شود با وجود ساخت بزرگترین و پیچیده‏ترین شناورها و سازه‏های دریایی طی دو دهه گذشته در کشور، برخی مدیران و شرکت‏های عموما دولتی و شبه دولتی برای توجیه اقدامات خود در جهت خرید از خارج، توان ساخت داخل را نفی و پروژه‏های انجام‏شده قبلی را نادیده می‏انگارند.

پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز در مقام پاسخگویی به این شبهه افکنی‏ها و یادآوری توان ساخت داخل، به مناسبت ابلاغ سیاست‏های اقتصاد مقاومتی و آغاز سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، در قالب مجموعه اخباری به ارائه اطلاعاتی درباره مهمترین شناورها و سازه‏های دریایی ساخت ایران می‏پردازد و آمادگی دارد تا با دریافت اطلاعات سایر پروژه‏ها، نسبت به معرفی آنها نیز اقدام کند.

در اولین مورد از این مجموعه، نگاهی داریم به سکوی نیمه شناور حفاری امیرکبیر که یکی از پیچیده‏ترین شناورها در نوع خود بوده و نمونه‏های مشابه آن در سطح جهان، به انگشتان دودست هم نمی‏رسد:

سکوی نیمه شنـاور حفاری امیرکبیر

سـازنده : شرکت صنعتی دریایی ایران (صـدرا)
سال شروع پروژه:  1380
سال اتمام پروژه: 1389
کارفرما:  شرکت نفت خزر

معرفی:
سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر به منظور انجام عملیات حفاری اکتشافی نفت و گاز جهت برداشت اولین سهم نفتی ایران در دریای مازندران طراحی شده است. فعالیت‏های مهندسی تفصیلی، مهندسی کارگاهی، خرید، تأمین تجهیزات و ماشین‏آلات پیشرفته حفاری و ساخت سکو با تکنولوژی خاص توسط شرکت صدرا بر اساس طرح پایه GVA-4000 در کارخانه مجتمع دریای خزر انجام شده است. تجهیزات و ماشین‏آلات سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر از نوع پیشرفته ترین در صنعت حفاری فراساحلی است که در ساخت سکو استفاده شده است.اجزاء سکو شامل عرشه، روپانتون و چهار ستون است.

مشخصات:
- سکو 14700 تن وزن دارد که 9500 تن آن وزن سازه آن است.
- سکو قادر به تولید 11.4 مگاوات برق است.
- سکو امکان زیست 120 نفر را داراست.
- سکو قادر به حفاری در آب‏های تا عمق 1000 متر است.
- سکو قادر به حفاری از کف دریا تا عمق 6600 متر است.
- تثبیت موقعیت سکو در محل حفاری توسط 8 لنگر 20 تنی و زنجیر انجام می‏پذیرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
nashenas
|
Russian Federation
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
0
  Heif ke ba tajrobehaee ke dar sakoo va digar porozhehaye sadra dashtim ekhrajeman kard aghaye choobdar che bayad goft joz taassof kasi ham nizt ke joloye eghdamate in agharo begire!!!!
ارسال نظر