در این میان، صنایع دریایی یکی از راهبردیترین صنایع کشور است که در شرایط تحریم نیز مشخص شد بدون اتکاء به توانمندیهای موجود در این حوزه، بسیاری از منافع حیاتی کشور در بخشهای تجاری، انرژی و خدماتی به خطر میافتد.
تلاش کشورهای غربی برای محاصره دریایی ایران در چند سال گذشته و تحریم قریب به اتفاق شرکتها و صنایع دریایی دولتی، نظامی و حتی خصوصی بهروشنی نشان داد که خاکریز اول مواجهه اقتصادی با فشارهای بینالمللی حوزه دریاست و طبیعتا، لازمه این مواجهه حداکثر اتکاء به توان و ظرفیتهای داخلی در بخشهای مختلف ساخت، تعمیرات و خدمات دریایی است.
این در حالی است که بعضا مشاهده میشود با وجود ساخت بزرگترین و پیچیدهترین شناورها و سازههای دریایی طی دو دهه گذشته در کشور، برخی مدیران و شرکتهای عموما دولتی و شبه دولتی برای توجیه اقدامات خود در جهت خرید از خارج، توان ساخت داخل را نفی و پروژههای انجامشده قبلی را نادیده میانگارند.
پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز در مقام پاسخگویی به این شبهه افکنیها و یادآوری توان ساخت داخل، به مناسبت ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و آغاز سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، در قالب مجموعه اخباری به ارائه اطلاعاتی درباره مهمترین شناورها و سازههای دریایی ساخت ایران میپردازد و آمادگی دارد تا با دریافت اطلاعات سایر پروژهها، نسبت به معرفی آنها نیز اقدام کند.
در چهارمین مورد از این مجموعه، اطلاعات مربوط به دکل حفاری دریایی ایران خزر را که بیش از دو دهه قبل در یارد نکای شرکت صدرا ساخته شده، ارائه میکنیم؛ سازهای دریایی که عدهای ساخت آن در داخل را انکار میکنند!
سکوی حفاری دریایی ایران خزر
سـازنده : شرکت صنعتی دریایی ایران (صـدرا)
سال شروع پروژه : 1370
سال اتمام پروژه : 1374
کارفرما : شرکت نفت خزر
بهره بردار : شرکت حفاری شمال
مشخصات :
طول: 54.86 متر
عرض: 53.34 متر
ارتفاع بدنه: 7.62 متر
آبخور: 4.57 متر
3 عدد پایه هر کدام به طول: 127 متر
عمق آب عملیاتی: بین 7,7 تا 91.5 متر
عمق حفاری: 6000 متر
وزن کل: 8000 تن
وزن خالص: 6100 تن
وزن سازه بدنه: 2300 تن
وزن پایه: 2100 تن
وزن ماشین آلات: 1700 تن