کد خبر: ۱۹۱۱۸
تعداد بازدید: ۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

راهکارهای جلب جمعیت در مناطق ساحلی/ گفتگو با محمد سمیعی

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: بهترین راهکار برای جذب و نگهداشت جمعیت در مناطق ساحلی کشور، توجه به گردشگری دریایی و ایجاد شغل در این مراکز است.

کاپیتان محمد سمیعی درباره ایجاد مراکز جدید جمعیتی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان که اخیرا در سیاست‏های کلی بخش جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده؛ در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: مجموع فعالیت‏ها در کشور ما تاکنون به گونه‏ای بوده که جمعیت را در مناطق ساحلی حفظ نکرده‏ایم.

وی با بیان اینکه «جمعیت مناطق ساحلی جنوب کشور یا به مناطق مرکزی کشور و یا به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس رفته‏اند»، افزود: دلیل این امر، وجود امکانات و تسهیلات بیشتر در مناطق مرکزی کشور و زمینه‏های کاری و پیشرفت در کشورهای جنوب خلیج فارس بوده است.

سمیعی با بیان اینکه «جمعیت بالا در سواحل از نظر استراتژیک برای کشور نقش مهمی ایفا می‏کند»، یکی از مهمترین راهکارهای حفظ و جذب جمعیت در این مناطق را توسعه گردشگری دریایی دانست.

وی با بیان اینکه «توجه به گردشگری دریایی نیاز به سرمایه‏گذاری زیاد از سوی دولت ندارد»، گفت: در حال حاضر، سرمایه‏گذاران زیادی آماده ورود به این حوزه هستند؛ اما به دلیل نبود اطمینان از بازگشت و امنیت سرمایه و قوانین و مقررات دست و پاگیر، دست و دلشان می‏لرزد.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران یادآور شد: ورود یک گردشگر به مناطق ساحلی برای 16 نفر اشتغالزایی به همراه دارد که این رقم در مناطق داخل کشور 10 نفر است که اشتغالزایی گردشگری دریایی را نشان می‏دهد.

وی با بیان اینکه «برای جذب جمعیت در مناطق ساحلی باید اشتغالزایی کرد»، گفت: یکی از راهکارهای مناسب اشتغالزایی ایجاد و فعال‏سازی مجموعه‏های اوراق و بازیافت کشتی (اسکراپ یارد) است که بویژه در مناطقی مانند سواحل بلوچستان و قشم می‏توان آنها را ایجاد کرد.

سمیعی با بیان اینکه «ایجاد اسکراپ یاردها پایه‏ای اساسی برای توسعه بخش کشتی‏سازی است»، توضیح داد: با اشتغالزایی ناشی از اسکراپ، می‏توان پرسنل و افراد را کنار ساحل نگه داریم و با آموزش، آنها را در کشتی‏سازی‏ها نیز به کار بگیریم.

وی تقویت و توسعه بخش تعمیرات کشتی را ظرفیت دیگر اشتغالزایی در مناطق ساحلی دانست و با بیان اینکه «کشور ما در بخش تعمیرات بیش از ساخت ظرفیت توسعه دارد»، گفت: اگر کشتی‏سازی‏ها طبق تعهد و با قیمت مناسب شناورها را تعمیر کنند؛ کشتیرانی‏ها و مالکان کشتی از مراجعه به یاردهای جنوبی خلیج فارس خودداری خواهند کرد. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
M.H.KH
|
Russian Federation
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
0
  کاپتان به نظر شما تعمیرات بهتر از اسکراپی نیست که خطر زیست محیطی و انسانی داره خصوصا در مناطق محروم. شاید تنها راه رشد این قسمت ها تعمیرات و ساخت کشتی های کوچک با شه. مثل امید چابهار
آرداد
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
0
0
  دربندرامام در راستاي توسعه گردشگري نه فقط اقدام ملموسي انجام نشده بلكه همين مقدر آب درياحاشيه جاده سربندر - بندرامام كه براي دلخوشي چند بلم و لنج چوبي پهلو مي گيرند، توسط سرمايه گذاران خاص (درياخواران)خاكريزي شده است اميد ما به مدير كل محترم جديد است كه ...
ارسال نظر