کد خبر: ۱۹۲۳۲
تعداد بازدید: ۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

دستور روسیه برای استخراج نفت در دریای خزر

دفتر مطبوعاتی دولت روسیه از تصویب طرح جامع تشویق شرکت‏های نفت روسی به استخراج منابع هیدروکربوری در بخش روسی دریای خزر در نشست دولت خبر داد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی دولت روسیه، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، نیز دستور مربوط به این قانون را امضا کرد.

این گزارش حاکی است طرح تشویق شرکت‏های انرژی روسی به استخراج منابع هیدروکربوری در دریای خزر توسط وزارت انرژی این کشور به دولت ارایه شده بود.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی دولت روسیه آمده است: این طرح حمایت اداری و قانونی از استخراج فلات قاره ای فدراسیون روسیه و شکل گیری یک رویکرد نظام مند واحد برای تشویق به استخراج ذخایر بالقوه هیدروکربوری در فلات قاره ای و در بخش روسی دریای خزر را فراهم می‏کند.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نیز بر لزوم تلاش شرکت‏های روسی برای استخراج منابع هیدروکربوری در بخش روسی دریای خزر تاکید کرده بود.

روسیه در سال ۱۳۸۹ شمسی و یک سال پس از نصب اولین سکوی دریایی در بخش شمالی خزر و آب‏های نزدیک بندر استراخان با حضور پوتین به اولین محموله نفت خزر دست یافت.

دریای خزر با ذخیره‏ای افزون بر ۹۵ میلیارد بشکه نفت در جا، سومین منبع بزرگ نفت جهان محسوب می‏شود.

به جز میدان کورچاگین که چهار سال پیش گذشته به بهره برداری رسید، شرکت نفت روسی لوک اویل از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ در آب‏های ساحلی آن کشور و منطقه شمالی خزر موفق به کشف ۵ میدان نفت و گاز دیگر شده است.

با تخصیص ۱۲میلیارد دلار سرمایه اولیه در سال ۱۳۸۹ به این منظور که قرار بود طی پنج سال هزینه شود، روسیه مصمم است علیرغم هزینه‏های بالای اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر، عملیات بهر برداری از منابع هیدروکربوری در این منطقه را سرعت بخشد.

روسیه همچنین در عملیات استخراج، بهره برداری و انتقال نفت و گاز منطقه خزر نیز نقش گسترده و با اهمیتی را ایفا می‏کند.

ارسال نظر