کد خبر: ۱۹۲۵۸
تعداد بازدید: ۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

تعمیر کشتی‏های VLCC از تیر 94/ گفتگو با مهدی سیف

سال‏هاست صنایع دریایی کشور در انتظار تکمیل زیرساخت‏های عظیمی است که بعنوان حوض‏های خشک تعمیر و ساخت کشتی‏های غول‏پیکر در بندرعباس شناخته شده‏اند. شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز متولی این پروژه است. دکتر مهدی سیف که از اواخر سال گذشته از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شده؛ اعتقاد دارد این پروژه در بخشی از کار متوقف و در بخش‏های دیگر بسیار کند شده بود. با این حال، او امیدوار است در صورت تخصیص مناسب اعتبارات اولین کشتی‏ها در تیرماه 94 در این یارد تعمیر شوند. متن گفت‏وگوی مارین نیوز با مدیرعامل شرکت عظیم گسترش هرمز و عضو هیأت مدیره ایزوایکو بدین شرح است:

***

* سابقه تشكیل واهداف اصلی از تأسیس شركت عظیم گسترش هرمز چه بود و تا قبل از تعیین شما بعنوان مدیرعامل، چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته بود؟
با تشكر از جنابعالی و انجمن مهندسی دریایی ایران. از ابتدای طرح مجتمع كشتی‏سازی در بندرعباس، ساخت و تعمیر شناورهای كوچك و بزرگ مدنظرقرارگرفته بود. درمقاطع متعدد زمانی بعلل مختلف ازجمله كمبود بودجه، تغییراتی در محتوا و نیز در زمان طراحی و اجرا پدید آمده است. در حال حاضر شركت كشتی‏سازی عظیم گسترش كه مستقیما زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، مسؤولیت كامل اتمام طرح و نیز آغاز بهره برداری را از طرف سازمان گسترش برعهده دارد.

* اهمیت و ضرورت در اختیار داشتن حوض‏های خشك در منطقه بندرعباس برای كشورچیست؟ ابعاد و طراحی آنها به چه صورت است و امكان ساخت و تعمیر چه شناورهایی در چه ابعادی را فراهم خواهد ساخت؟
در اوایل دهه 80 نیز بنده مسؤولیت طرح حوض‏ها را برعهده داشتم. در چند سال اخیر بعلت كمبود بودجه، سازمان گسترش تصمیم گرفته است كه طرح را در 2 فاز ادامه دهد. در فاز اول هر دو حوض تعمیرات و نوسازی و كلیه متعلقات و پمپخانه، 3 دستگاه جرثقیل زرافه‏ای،ساختمان اداری و... را تكمیل تا ازاین مجموعه كلا جهت تعمیرات شناورهای بزرگ استفاده شود و درفاز دوم، تكمیل طرح با ساخت كارگاه‏های خط تولید، جرثقیل 1000 تن و اسكله انجام شود. منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یكی از موقعیت‏های منحصربه‏فرد بوده كه محل عبور روزانه حدود 13 فروند از بزرگترین نفتكش‏های دنیاست. از این موقعیت كشورهایی نظیر دبی و بحرین و همچنین اخیرا كشورعمان، با جذب تعمیرات این كشتی‏ها بهره‏برداری زیادی كرده‏اند. ما باتوجه به مشكلاتی كه در روند ایجاد این امكانات داشته‏ایم؛ عملا فرصت‏هایی را از دست داده‏ایم كه امیدوارم بتوانیم جبران كنیم. درخصوص ساخت كشتی هم ما همواره بازاری دائمی حداقل جهت تأمین كشتی‏های مورد نیاز خودمان داریم كه باید آنها را تأمین كنیم. ابعاد حوض تعمیرات 5,14*80*375 و حوض نوسازی 5,14*80*475 متر است. با تكمیل این حوض‏ها ما توانایی تعمیر بزرگترین كشتی‏های نفتكش و حمل گاز و سایر كشتی‏ها را خواهیم داشت و در صورت انجام فاز 2 درچند سال آینده كه احداث كارگاه‏ها، تجهیزات و ماشین‏آلات خط تولید و نیز نصب جرثقیل 1000 تن است، توانایی ساخت همان سایز كشتی‏ها را هم خواهیم داشت.

*درحال حاضر، آخرین وضعیت حوض‏ها به چه صورت است؟ روند نظارت بازرسان و عملكرد مهندسین مشاور در این پروژه به چه صورت است؟ آیا شركت‏ها یا مشاوران خارجی در پروژه مشاركت داشته یا دارند؟
طراحی اولیه و موارد فنی حوض‏ها توسط مشاور آلمانی انجام گرفت و ادامه آن توسط مشاور ایرانی طرح انجام گرفته است. درحال حاضر، طبق برنامه ریزی كه با توافق سازمان گسترش و نوسازی انجام داده‏ایم؛ مقرر شده كه انشاءالله با تكمیل پمپخانه تا آبان ماه سال جاری، حوض تعمیرات آمادگی پذیرش كشتی جهت تعمیرات كشتی‏های كوچك را داشته باشد. چرا كه تا آن موقع لایروبی محوطه جلوی حوض‏ها انجام نخواهد گرفت. البته طبق همین برنامه ریزی مقرر است كه با اتمام لایروبی و اجرای پروژه‏های احداث تأسیسات هوای فشرده، لوله كشی‏های مربوط به آب وآتش نشانی و سایر موارد، حوض‏ها در تیرماه 94 آمادگی جهت پذیرش كشتی‏های VLCC را پیدا كنند.

* برای تكمیل هر یك از حوض‏های ساخت و تعمیر در حال حاضر چه میزان اعتبار لازم است و سازمان گسترش و مجموعه دولت چه برنامه واقداماتی جهت تامین اعتبار آن صورت داده‏اند؟
خوشبختانه دراوایل سال جاری با همت مسؤولین محترم سازمان گسترش ونوسازی، به خصوص آقای مهندس شافعی، رئیس وقت هیأت عامل سازمان، برنامه ارائه شده شركت پس از بررسی‏های زیاد مورد تصویب قرار گرفت و تاكنون نیز طبق همان برنامه مصوب، نقدینگی تأمین شده است. امیدوارم كه با ادامه این روند و طبق این برنامه و با تأمین مابقی نقدینگی موردنیاز، ما هم بتوانیم طبق برنامه ارائه شده به سازمان، اجرای بخش‏های مختلف طرح را به سرانجام رسانیده و در تاریخ‏های توافق شده با سازمان آغاز بهره‏برداری ازحوض‏ها را جشن بگیریم.

* آیا پس از تكمیل حوض‏ها، بهره برداری آن در اختیار شركت عظیم گسترش خواهد بود و یا به متقاضیان و شركت‏های كشتیرانی و كشتی‏سازی واگذار خواهد شد؟
درحال حاضر، مسؤولیت بهره برداری مستقیما بر عهده خود شركت عظیم گسترش است و برنامه‏ریزی‏های لازم جهت بازاریابی وانجام مقدمات آن، تكمیل كادر مدیریتی و نیروی انسانی و سایر موارد شروع شده است. به موازات، مذاكراتی با كشتیرانی جمهوری اسلامی ونفتكش جهت مشاركت یا همكاری در پروسه بهره‏برداری درحال انجام است. همچنین با چندین شركت خارجی شناخته شده درحال مذاكره جهت استفاده ازتجربیات آنها هستیم. درخصوص موضوع مشاركت دادن كشتیرانی‏های داخلی در مدیریت و بهره برداری از یاردها وبخصوص در مورد نتیجه این نوع مشاركت درشركت پرشیا هرمز، در جای خود می‏توان مباحثی مثبت یا منفی را مطرح کرد. همانطوركه می دانید بنده علاوه بر مدیرعامل شركت كشتی‏سازی عظیم گسترش، عضو هیأت مدیره شركت ایزوایكو هستم و در خصوص نتایج این نوع مشاركت، مفید یا مضر بودن آن دارای نقطه نظراتی هستم كه در جای خود قابل بحث است.

* تاكنون چه اقداماتی جهت بازاریابی و اخذ سفارش‏های كار برای مجموعه انجام گرفته یا در دستوركار قرار دارد؟
همانگونه كه ذكرشد و توافق لازم با سازمان گسترش صورت گرفته، مقرر شده كه در دو مقطع آبان ماه سال جاری و تیرماه 94 یارد به بهره برداری برسد. درمقطع آبان ماه سال جاری فقط حوض تعمیرات قابل استفاده خواهد بود كه با توجه به عدم انجام لایروبی آبنمای مجتمع، كشتی‏های كوچك را می‏توانیم بپذیریم؛ اما در مقطع تیرماه 94 با انجام لایروبی و نیز اجرای تأسیسات موردنیاز، تعمیرات شناورهای VLCC را می‏توانیم داشته باشیم. مذاكرات خوبی با شركت ملی نفتكش و نیزكشتیرانی جمهوری اسلامی داریم و امیدوارم با همت مدیران عامل این دو شركت، شروع همكاری كشتیرانی‏های ما در بهره‏برداری از این پروژه ملی بنام این دو بزرگوار رقم بخورد و در حقیقت بخشی ازاین باقیات الصالحات نصیب آنها شود. این شروع كار خواهد بود و قطعا بازاریابی نباید فقط محدود به داخل باشد.

* با توجه به وابستگی دومجموعه عظیم گسترش و ایزوایكو به ایدرو، رابطه حقوقی و تعامل دو مجموعه به چه شكل تعریف شده است؟ آیا حوض‏ها پس از تكمیل به ایزوایكو ملحق خواهد شد؟
شركت كشتی‏سازی عظیم گسترش به لحاظ مدیریتی و مسؤولیتی 100 درصد زیرنظرسازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران قراردارد. سهام عظیم گسترش متعلق به ایزوایكو است؛ ولی عظیم گسترش مستقیما توسط سازمان گسترش مدیریت می‏شود. این دو مجموعه در بهره‏برداری ازامكانات موجود در مجتمع، قطعا مشتركات و تعاملاتی باهم دارند.

* از زمان برعهده گرفتن مدیرعاملی شركت دراواخر سال گذشته، چه اقداماتی را صورت داده و چه برنامه‏هایی را در دستوركار دارید؟
در یك مجموعه یا پروژه‏ای كه در بخش‏هایی كاملا متوقف و در بخش‏هایی هم روند اجرایی كند شده است، راه‏اندازی و فعال كردن مجدد آنها خودش پروژه‏ای می‏شود كه توان اجرایی و مالی بالایی را صرف خود خواهد كرد. رفع معضلات با پیمانكاران و مشاوران و تغییر دیدگاه‏های آنها درخصوص نحوه جوابگویی به پروژه، رفع مشكلات نقدینگی و نیز بالابردن روحیه مدیران و پرسنل از عمده فعالیت‏هایی است كه در همان ابتدا باید انجام می‏شد تا به مرور بتوان كارها را به جریان انداخت. در حال حاضر بحمدالله غیراز چند مورد كه هنوز مشكلاتی با پیمانكار داریم، معضلات پروژه برطرف و به موازات طبق برنامه‏ریزی‏های انجام شده، بازاریابی جهت پذیرش كشتی در تاریخ‏های ذكرشده درحال انجام است. در پایان امیداوارم كه با هدایت مناسب سازمان گسترش ونوسازی و با همكاری مدیران عامل شركت‏های كشتیرانی و نفتكش شاهد آغاز تعمیرات كشتی‏های بزرگ دركشورمان باشیم تا با این مقدمات و با بازاریابی درمنطقه و سایر نقاط شاهد جذب بخشی از بازار خارجی تعمیرات كشتی‏های بزرگ نیزدر كشورمان باشیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علي
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
0
  با سلام، تا آنجايي كه بخاطر داريم در زمان افتتاح حوض ها در سال گذشته توسط مجري طرح كه فكر كنم كاويان نام داشت البته با هيچگونه سابقه و تجربه دريايي و كارهاي اينچنيني و وزير محترم صنعت و تجارت و ريلست محترم جمهور اعلام گرديد كه حوضها آماده بهره برداري هستند و عنقريب است كه كشتيها براي انجام تعميرات خود به اين شركت سرازير شوند!!! اما حالا با گذشت تقريبا يكسال از آن مراسم فاخر آقاي دكتر سيف اعلام داشته اند كه درصورت تامين اعتبارات مورد نظر و در بهترين حال در تير ماه سال آينده ١٣٩٤ ميتوان شاهد تعميرات كشتيهاي سوپرتانكر بود. خوب آقاي دكتر اگر اين اعتبارات مورد نظرتان تامين بموقع نشد چي؟ آيا طرح دومي براي جلوگيري از تاخير در تاريخ اعلاميتان داريد ؟ يا اينكه شما هم همانند بقيه اشكالات را بگردن سازمان گسترش و نبود اعتبارات و ... خواهيد انداخت؟؟!!! اميدواريم كه فجايع اروندان در اين مجموعه تكرار نگردد...
درستکار
|
Russian Federation
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
0
  سلام آقای دکتر می خواهم یه مطلبی را رک و راست بگویم هر جایی که مهندس مروج و کابلی باشد حتی کفی تراکتور هم ساخته نمی شود. بنده مروج را خوب می شناسم فقط دنبال پست و مقام است نه کار؟ دکتر جان بروید دنبال آدمهای وظیفه شناس از که کم نیستند.
علی صدیق
|
Russian Federation
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
0
0
  هر قدمی که بر دارید یک گام صنعت دریایی را پیش برده اید .
ارسال نظر