کد خبر: ۱۹۲۸۹
تعداد بازدید: ۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

حفاری دومین چاه اکتشافی خزر به عمق 2900 متری رسید

عمق حفاری دومین چاه اکتشافی میدان سردار جنگل به حدود 2900 متر رسید.

به گزارش مارین نیوز، معاونت نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح‌های برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در تشریح جلسه اخیر این معاونت با مسؤولان و کارشناسان شرکت نفت خزر اعلام کرده است: در بخش خشکی نیز پس از پایان برداشت و پردازش داده‌های لرزه نگاری دوبعدی دشت گرگان، مراحل نهایی تفسیر این اطلاعات در دستور کار است.

پیش از این نیز مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر با اشاره به پیشروی حفاری در دومین چاه اکتشافی خزر، نسبت به احتمال دستیابی به ذخایر هیدروکربوری جدید در لایه‏های زیرین ابراز امیدواری و اعلام کرده بود: بر اساس برآوردهای انجام شده، در صورتی که مانع خاصی در مسیر حفاری نباشد، حفاری چاه دوم تا عمق 4022 متری پیش می رود.

یوسف اعتمادی با اشاره به پیچیدگی‏های کار در دریا و بویژه آب‏های عمیق گفته بود: استحصال نفت از آب‏های عمیق به مراتب سخت تر و پیچیده تر از تولید از چاه های خشکی و آب‏های کم عمق است و با توجه به نبود تکنولوژی‏های مربوطه در ایران، این اقدام به مطالعات فراوان و برنامه ریزی‏های گسترده نیاز دارد.

بر پایه این گزارش، حفاری چاه یکم اکتشافی ساختار سردار جنگل اردیبهشت ماه سال 91 پایان یافت و ذخایر نفت درجای این میدان، 2 میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، 500 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

ارسال نظر