بهرام باقرزاده، کارشناس شرکت فولاد مبارکه، که در جلسات قبلی برگزارشده از سوی دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی هم شرکت داشته؛ با اعلام این خبر به مارین نیوز گفت: این جلسه، با حضور رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی، فولادسازان، شرکتهای بازرسی و مصرفکنندگان عمده فولاد دریایی تا پایان شهریورماه جاری تشکیل خواهد شد.
وی در مورد دستاوردها و نتایج جلسات قبلی نیز توضیح داد: مباحث ما در این زمینه، هنوز در جریان است. در واقع، آنچه تاکنون صورت گرفته؛ تبادل نظر و جمعاوری اطلاعات ابتدایی بوده و هنوز به تصمیم مشخصی نرسیدهایم.
باقرزاده ابراز امیدواری کرد که در جلسه آینده در مورد کلیات موضوع تصمیم مشخصی اتخاذ شود و این پرسش فولادسازان پاسخ داده شود که آیا برای ورود به بخش دریایی باید سرمایهگذاری خاصی را صورت دهند و یا زیرساختهای موجود کفایت میکند؟
این کارشناس صنعت فولاد در مورد توانمندی تولید ورقهای عریض فولادی مورد نیاز بخش کشتیسازی در کشور گفت: برای فولادهای عریض، به شرکت فولاد اکسین در اهواز تکیه داریم؛ اما برای بخش تعمیرات کشتی نیاز نیست ورقهای فولادی خیلی عریض باشند و امکان تولید آن در فولاد مبارکه وجود دارد.
وی درعین حال اعلام کرد: شرکت فولاد مبارکه برنامهای برای تولید فولاد در ابعادی بزرگتر از ورقهای موجود در دستور کار خود ندارد.
باقرزاده در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به حجم کار موجود در کارخانجات کشتیسازی کشور ورود به این حوزه برای فولادسازان توجیه اقتصادی دارد؟»، گفت: حجم سفارش فولاد در بخش صنایع دریایی کشور بالاست؛ اما متأسفانه اغلب نیازمندیها از خارج تأمین شده است.
وی با بیان اینکه «طبق گزارشهای موجود 20 هزار تن ورق فولادی در انبارهای شرکت صدرا موجود است»، تصریح کرد: علیرغم توان تولید ورقهای فولادی در داخل، شاهد این حجم از واردات هستیم.
کارشناس شرکت فولاد مبارکه افزود: آنچه مسلم است تقاضا حداقل در بخش تعمیرات کشتی در کشور وجود دارد؛ اما در مورد بخش ساخت کشتی مطالعات اساسیتری لازم است.
باقرزاده با بیان اینکه «شرکت فولاد مبارکه در بخش تولید ورقهای فولادی مورد نیاز در بخش تعمیرات کشتی فعالیت دارد»، تأکید کرد: ورقهای فولادی مورد نیاز این بخش، بهراحتی در داخل کشور قابل تأمین است.
وی افزود: بحث اصلی ما در جلساتی که تاکنون از سوی شورایعالی صنایع دریایی برگزار شده؛ در مورد نحوه تأمین تقاضاهای خرد و پرشماری است که در بخشهای مختلف دریایی کشور وجود دارد.
این کارشناس صنعت فولاد رقم فولاد مورد نیاز کشور در بخش تعمیرات کشتی را سالانه بین 10 تا 20 هزار تن برآورد کرد و گفت: شرکت فولاد مبارکه پیش از این هم، ورقهای مورد نیاز این بخش را با کسب گواهینامههای لازم از مؤسسه رده بندی GL آلمان تأمین کرده و در حال حاضر هم، تماسهایی را برای اخذ گواهینامه از دو مؤسسه رده بندی ایرانی (ایرانیان و آسیا) برقرار کردهایم.