کد خبر: ۱۹۷۳۱
تعداد بازدید: ۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

سؤال اصلی فولادسازان برای ورود به بخش دریایی

در ادامه مذاکرات فولادسازان با بخش دریایی جهت تأمین فولاد دریایی مورد نیاز در صنایع کشتی‏سازی کشور، به‏زودی جلسه‏ای به میزبانی شرکت فولاد مبارکه در اصفهان برگزار خواهد شد.

بهرام باقرزاده، کارشناس شرکت فولاد مبارکه، که در جلسات قبلی برگزارشده از سوی دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی هم شرکت داشته؛ با اعلام این خبر به مارین نیوز گفت: این جلسه، با حضور رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی، فولادسازان، شرکت‏های بازرسی و مصرف‏کنندگان عمده فولاد دریایی تا پایان شهریورماه جاری تشکیل خواهد شد.

وی در مورد دستاوردها و نتایج جلسات قبلی نیز توضیح داد: مباحث ما در این زمینه، هنوز در جریان است. در واقع، آنچه تاکنون صورت گرفته؛ تبادل نظر و جمع‏اوری اطلاعات ابتدایی بوده و هنوز به تصمیم مشخصی نرسیده‏ایم.

باقرزاده ابراز امیدواری کرد که در جلسه آینده در مورد کلیات موضوع تصمیم مشخصی اتخاذ شود و این پرسش فولادسازان پاسخ داده شود که آیا برای ورود به بخش دریایی باید سرمایه‏گذاری خاصی را صورت دهند و یا زیرساخت‏‎های موجود کفایت می‏کند؟

این کارشناس صنعت فولاد در مورد توانمندی تولید ورق‏های عریض فولادی مورد نیاز بخش کشتی‏سازی در کشور گفت: برای فولادهای عریض، به شرکت فولاد اکسین در اهواز تکیه داریم؛ اما برای بخش تعمیرات کشتی نیاز نیست ورق‏های فولادی خیلی عریض باشند و امکان تولید آن در فولاد مبارکه وجود دارد.

وی درعین حال اعلام کرد: شرکت فولاد مبارکه برنامه‏ای برای تولید فولاد در ابعادی بزرگتر از ورق‏های موجود در دستور کار خود ندارد.

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به حجم کار موجود در کارخانجات کشتی‏سازی کشور ورود به این حوزه برای فولادسازان توجیه اقتصادی دارد؟»، گفت: حجم سفارش فولاد در بخش صنایع دریایی کشور بالاست؛ اما متأسفانه اغلب نیازمندی‏ها از خارج تأمین شده است.

وی با بیان اینکه «طبق گزارش‏های موجود 20 هزار تن ورق فولادی در انبارهای شرکت صدرا موجود است»، تصریح کرد: علیرغم توان تولید ورق‏های فولادی در داخل، شاهد این حجم از واردات هستیم.

 کارشناس شرکت فولاد مبارکه افزود: آنچه مسلم است تقاضا حداقل در بخش تعمیرات کشتی در کشور وجود دارد؛ اما در مورد بخش ساخت کشتی مطالعات اساسی‏تری لازم است.

باقرزاده با بیان اینکه «شرکت فولاد مبارکه در بخش تولید ورق‏های فولادی مورد نیاز در بخش تعمیرات کشتی فعالیت دارد»،  تأکید کرد: ورق‏های فولادی مورد نیاز این بخش، به‏راحتی در داخل کشور قابل تأمین است.

وی افزود: بحث اصلی ما در جلساتی که تاکنون از سوی شورایعالی صنایع دریایی برگزار شده؛ در مورد نحوه تأمین تقاضاهای خرد و پرشماری است که در بخش‏های مختلف دریایی کشور وجود دارد.

این کارشناس صنعت فولاد رقم فولاد مورد نیاز کشور در بخش تعمیرات کشتی را سالانه بین 10 تا 20 هزار تن برآورد کرد و گفت: شرکت فولاد مبارکه پیش از این هم، ورق‏های مورد نیاز این بخش را با کسب گواهینامه‏های لازم از مؤسسه رده بندی GL آلمان تأمین کرده و در حال حاضر هم، تماس‏هایی را برای اخذ گواهینامه از دو مؤسسه رده بندی ایرانی (ایرانیان و آسیا) برقرار کرده‏ایم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
0
  اول این رو بگم که آهن مورد نیاز صنعت کشتی سازی فقط ورق نیست و پروفیل هم هست و تقریبا از وزن سازه یک کشتی 50 درصدش پروفیل دریایی هست که تو کشور تولید نمیشه. از بین ورقها هم فقط گرید A تولید میشه و ورقهای گرید B و D هم تولید نمیشه. از بین ورقهای گرید A هم ورقهای AH تولید نمیشه. در ضمن عرض 2.5 متر حداقل عرض برای ورق دریایی است و به این ورق در صنعت دریایی ورق عریض نمی گن که اکسین گویا فقط تا عرض 2.5 متر تولید میکنه. همچنین اکثر ورقهای خریداری شده و موجود در یاردهای کشور خرید سالهای 81-84 هست و مربوط به پروژه هایی که کنسل شدن و اون موقع صنایع فولاد ، به هیچ وجه ورق دریایی تولید نمیکرد. سوالم از صنایع فولاد سازی اینه: آیا برای اینکه فولاد دریایی تولید کنن که ارزش افزوده بیشتری نسبت به فولاد معمولی داره ، فقط باید نگاهتون به نیاز بازار داخلی باشه؟ نباید به فکر صادرات و در کنارش تامین نیازهای داخلی بود؟! خیلی سخته؟ نمی تونید نیازهای یاردهای تعمیراتی منطقه مثل داک دوبی قطر و کشتی سازی عمان رو هم در نظر بگیرین؟!
فولاد اکسین خوزستان
|
Russian Federation
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
0
  دوست گرامی (آقای حسن) بنده بعنوان یکی از افراد شاغل در شرکت فولاد اکسین خوزستان لازم است مواردی را جهت استحضار حضرتعالی و دیگر دوستان عرض کنم 1- کلیه ورق های فولادی موردنیاز حوزه دریائی با گریدهای A to E در این شرکت قابل تولید است. 2- ورق های عریض شرکت فولاد اکسین خوزستان دارای عرض 1.1 تا 4.5 متر است
ارسال نظر