کد خبر: ۱۹۷۹۶
تعداد بازدید: ۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

محیط دریای خزر با گوی اقیانوس شناسی مدلسازی می‏شود

محیط دریای خزر با هدف دستیابی به اطلاعات دقیق‏تر در زمینه آب و هوای این منطقه، با استفاده از گوی اقیانوس شناسی ایران-آستارا مدلسازی می‏شود.

به گزارش مارین نیوز، تعیین محیط دریا بعنوان اصلی ترین ورودی طراحی در سازه‏های دریایی مطرح است و مدلسازی محیط دریای خزر با استفاده از گوی اقیانوس شناسی ایران-آستارا که تنها گوی اقیانوس شناسی مستقر در آب‏های عمیق منطقه است، انجام می‏شود.

بر اساس این گزارش، این اقدام در سال گذشته در مدیریت مهندسی و ساخت شرکت نفت خزر تعریف شد، چراکه بواسطه آن، مرجع اطلاعاتی بسیار ارزشمندی برای شرکت نفت خزر و دیگر ارگانهای مرتبط فراهم می‏کند؛ همچنین به دلیل نیاز به اطلاعات دقیقتر آب و هوایی دریای خزر در اعماق بیشتر که از طریق سازمان هواشناسی نیز در دسترس نیست، پروژه خرید گوی دوم اقیانوس شناسی نیز تعریف شده و در مرحله تصویب اعتبار قرار گرفته است.

بر پایه این گزارش، تکمیل و بهره برداری از شناور چند منظوره کاسپین ٣، اخذ مجوزهای دریانوردی از سازمان بنادر و دریانوردی، تأمین قطعات یدکی مورد نیاز، خروج از حوضچه شرکت صدرا و انجام آزمایشهای دریانوردی و استفاده از شناور در مانور جمع آوری آلودگی و نهایی کردن راه اندازی سیستم‏های شناور برای تحویل موقت از دیگر پروژه‏های مدیریت مهندسی و ساخت شرکت نفت خزر در سال گذشته است.

همچنین نظارت بر نگهداشت و راهبری سکو و شناورهای پشتیبانی و اجرای پروژه‏های مرتبط با آن شامل، پروژه مدیریت نگهداری و تعمیرات ناوگان نفت خزر همسو با استانداردسازی سیستم نگهداری و تعمیرات ناوگان نفت خزر و بدلیل محدودیتهای متعدد موجود در دریای خزر و نیز در جهت هماهنگی با الزامات بین‏المللی برای حفظ سازه‏ها در دریا و نیز صیانت از سرمایه‏های ملی، پروژه‏ای تحت عنوان پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات بر روی ناوگان نفت خزر تعریف شد و پس از تهیه شرح خدمات و انتخاب مشاور، در دست اجرا قرار گرفت.

پروژه مدیریت ایمنی و امنیتی نیز در راستای اجرای الزامات بین‏المللی در زمینه پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و امنیتی ناوگان نفت خزر تعریف و مراحل تدوین مستندات و اجرایی شدن سیستم تحت نظارت شرکت نفت خزر اجرایی شد.

مکانیابی اراضی توسعه نفت خزراز دیگر فعالیت‏های انجام شده بوده است، بطوری که حسب دستور وزارت نفت در سال ١٣٨٣، بررسی مطالعات مکانیابی در غرب سواحل دریای خزر توسط مشاور ذیصلاح و با معیارهای مشخص (٢٠معیار) انجام و نهایتا حدود ٣٠٠ هکتار زمین در شهرستان رودسر انتخاب شد و مراحل تحصیل و مطالعات اجرایی آن با وجود عدم اولویت دادن به پروژه، طبق طرح غربالگری در سال ٩٢ و ٩٣، در دست اقدام است. 

تکمیل ناوگان و تأمین شناورهای پشتیبانی عملیات حفاری شامل یک فروند شناور جستجو و نجات، ٢ فروند شناور چند منظوره، ٢ فروند شناور آلاینده روب و یک فروند شناور نفر بر تندرو میز در مدیریت مهندسی و ساخت شرکت نفت خزر انجام شد و به منظور چگونگی تأمین شناورهای فوق و طراحی آن مطابق مشخصات فنی مورد نیاز، مطالعات جامعی انجام و گزینه‏های خرید، ساخت و اجاره مطرح شد؛ در این زمینه پس از بررسی مجدد و طرح موضوع و تصویب اعتبار آن در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران، با ساخت شناورها موافقت شد.

ارسال نظر