کد خبر: ۱۹۹۴۴
تعداد بازدید: ۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

فرصت روسیه برای صنعت کشتی‏سازی ایران

مذاکرات اقتصادی اخیر ایران و روسیه و دیدارهای مهم دکتر حسن روحانی، رییس‏جمهور، و وبیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، با ولادیمیر پوتین، رییس‏جمهور و سایر مسؤولان روسیه، فرصت تازه‏ای را برای توسعه تجارت بین دو کشور بزرگ حاشیه دریای خزر و به‏تبع آن، گسترش حمل‏ونقل دریایی و صنایع وابسته آن از جمله ساخت و تعمیر کشتی را فراهم آورده است.

به گزارش مارین نیوز، این موضوعی است که در پی سفر اخیر روحانی به دو کشور حاشیه دریای خزر و حضور وی در اجلاس شانگهای، مورد تأکید محمدرضا نعمت‏زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز قرار گرفته است.

نعمت‏زاده که در جریان این سفر روحانی را همراهی می‏کرد، در نشستی با حضور معاونان وزارتخانه‏های صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل ستاد هماهنگی توسعه صادرات به روسیه را خواستار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد: ستاد هماهنگی به منظور توسعه صادرات به روسیه با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور خارجه،گمرک، بانک مرکزی و تشکل‌های بخش خصوصی به ریاست اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شود.

نعمت‏زاده در بخشی از اظهارات خود با اشاره به اینکه «برای این منظور بهره مندی از وسائل حمل و نقل مورد نیاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد»، افزود: برای توسعه تعاملات تجاری و صادراتی باید به همه راه‌های گسترش از جمله وسائل حمل و نقل نظیر دریایی، زمینی و هوایی توجه کنیم که این مهم یکی از اقدامات جدی ما خواهد بود.

نعمت‌زاده به دیگر مواردی که می‏تواند به گسترش تعاملات تجاری و صادراتی دو کشور کمک کند، اشاره کرد و گفت: در این خصوص، فراهم کردن سردخانه و کانتینرهای یخچال‏دار از مواردی است که پیگیری خواهیم کرد.

وی با تأکید بر ضرورت ارائه تسهیلات در بندر آستاراخان پیشنهاد کرد تا این مهم از طریق سازمان بنادر و دریانوردی یا اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران دنبال شود تا زمینه اجرای این این اقدام هرچه سریع‏تر تسهیل شود.

نعمت زاده تلاش برای تغییر نرخ تعرفه‏ها، سرعت بخشی در ترخیص کالاها و تعیین مسیرهای مختلف زمینی برای صادرات انواع محصولات به کشور روسیه، تقویت و تسریع مناسبات و تعاملات بانکی با این کشور را از دیگر مواردی ذکرکرد که معاونان این وزارتخانه باید به سرعت آن را پیگیری کنند.

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که کارشناسان بخش کشتیرانی، از ضعف زیرساخت‏های حمل‏ونقل دریایی در دریای خزر سخن می‏گویند.

سیدناصر باغبانی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و کشتیرانی سیناصدر که در دریای خزر فعالیت دارد، دراین‏باره می‏گوید: موضوع کریدور شمال و جنوب و ضرورت استراتژیک و منافع اقتصادی آن سال‏هاست هم از سوی ایران و هم از سوی کشورهای آسیای میانه مطرح می‏شود؛ اما در عمل شاهد اتفاق خاصی نبوده‏ایم.

باغبانی با بیان اینکه «در قالب کریدور شمال- جنوب کانتینرها از مسیری کوتاه‏تر و با هزینه پایین‏تر نسبت به مسیرهای رقیب از بندرعباس تا انزلی منتقل می‏شوند»، افزود: با این حال، هنوز مسایلی نظیر مکانیزم بازگشت کانتینرهای خالی از بنادری چون آستاراخان روسیه بلاتکلیف مانده است.

چالش‏های توسعه فعالیت‏های کشتیرانی در بخش کشتی‏سازی جدی‏تر است. اخیرا هادی حق‏شناس، معاون توسعه، مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرده است: «در دریای خزر یک کشتی باری ساخت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد».

مسؤولان سازمان بنادر درعین‏حال به ارائه تسهیلات با سود صفر درصد از محل طرح وجوه اداره‏شده به متقاضیان ساخت کشتی برای فعالیت در دریای خزر خبر می‏دهند؛ اما به نظر نمی‏رسد تسهیلات اعطایی این سازمان برای ساخت کشتی‏های بزرگ باری در داخل کافی باشد.

فقدان کشتی‏های بزرگ ساخت داخل در ناوگان ایرانی دریای خزر در حالی است که مجموعه‏های بزرگ و باسابقه کشتی‏سازی همچون صدرای نکاء، پرگاسیران و صنایع دریایی شهیدتمجیدی در شمال کشور فعالیت دارند و بعضا شناورهای بزرگ و پیچیده‏ای نظیر کاسپین‏ها و انواع شناورهای نظامی از جمله ناوشکن جماران 2 (دماوند) در این یاردها ساخته شده است.

در این شرایط، به نظر می‏رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر وزارتخانه‏های مرتبط با حوزه دریا باید از فرصت توسعه همکاری‏های اقتصادی با روسیه و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر برای رونق بخشیدن به مجموعه‏های کشتی‏سازی حاضر در استان‏های شمالی کشور استفاده کنند و مجموعه‏های بزرگ کشتیرانی را به بازسازی ناوگان و ساخت شناورهای موردنیاز در داخل کشور ترغیب کنند.

این در حالی است که با توجه به ضعف کشورهای حاشیه دریای خزر (به جز روسیه) در بخش کشتی‏سازی، رونق یاردهای ایرانی می‏تواند بازار سایر کشورهای ساحلی را نیز در بخش ساخت و تعمیرات کشتی به خود جذب کند.

ارسال نظر