به گزارش مارین نیوز، کوجی سیکیمیزو در این پیام که به مناسبت روز جهانی دریانوردی سال 2014 صادر شد، آورده است: در طول سالها IMO سابقه طولانی برای تدوین و تصویب کنوانسیونهای بینالمللی جدید به دست آورده است که تعداد آنها جمعا به بیش از 50 کنوانسیون میرسد و هدف آنها یا پیشگیری از حوادث و آسیبهای زیست محیطی، خنثی کردن اثرات منفی حوادث به هنگام وقوع و یا تضمین جبران خسارت کافی برای قربانیان این گونه حوادث است.
به گفته سیکیمیزو، در حالیکه بسیاری از این کنوانسیونها لازم الاجرا شدهاند و برای کشتیرانی ایمن تر، مؤثرتر و دوست دار محیط زیست کارهای بسیار زیادی انجام داده اند، اما همچنان کنوانسیونهایی مشاهده میشوند که مراحل تصویب آنها به کندی صورت میگیرد و نبود فضای لازم جهت اجرای آنها از مشکلات اساسی به شمار میرود.
دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در بخش دیگری از این پیام آورده است: به همین دلیل است که معتقدم شعار انتخابی روز جهانی دریانوردی در سال 2014 «اجرای مؤثر کنوانسیونهای IMO» بسیار مهم و با اهمیت است. از طریق این شعار فرصتی به دست میآوریم تا نگاه دقیقتری داشته باشیم به اسناد IMO که لازم الاجرا نشدهاند و نیز آن دسته از اسناد که تصویب آنها توسط اکثریت کشورها منتهی به اجرای مؤثرتر خواهد شد.
در ادامه این پیام آمده است: اجرای صحیح کنوانسیون IMO نیازمند لازم الاجرا شدن زودهنگام، تصویب گسترده و همه جانبه، اجرای مؤثر، نظارت دقیق بر تطبیق و لازم الاجرا شدن است. حتی آن دسته از کنوانسیونهایی که تقریبا پوشش گسترده ناوگان جهانی را بر عهده دارند، نظیر SOLAS و MARPOL، در صورتی که در سطح ملی توسط زیر ساخت اجرایی مؤثر پشتیبانی شوند، اثربخشتر خواهند بود.
بنا به گفته وی، تلاشهای ما با توجه به کنوانسیونهایی که باید لازم الاجرا شوند بویژه بر روی کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها، کنوانسیون هنگ کنگ در خصوص بازیافت کشتیها، موافقتنامه Cape Town 2012 برای اجرای پروتکل تورمولینوس در خصوص ایمنی شناورهای صیادی، پروتکل 2010 کنوانسیون HNS و کنوانسیون نایروبی متمرکز شده است. اگر چه موفقیت چشمگیری در سال جاري در زمینه مصوبههای جدید به دست آمده است- و کنوانسیون نایروبی سال آینده لازم الاجرا خواهد شد- بسیاری از اقدامات باید انجام شوند و ما به تلاشهای خود تا پایان سال و پس از آن ادامه خواهیم داد.
در ادامه این پیام آمده است: از دیگر عناصر مهم شعار امسال اجرای گستردهتر و کاملتر اقدامات جاری است. برای مثال اقدامات مربوط به کارآیی انرژی در کشتیها، میزان سوخت لازم برای رسیدن به سطح مورد نیاز سولفور و تصویب استانداردهای کشتی سازی هدفمند، در سال جاري در چارچوب اقدامات سازمان قرار گرفته اند و همه آنها در جهت اجرای گستردهتر و مؤثرتر سایر اقدامات موافقت شده یا جاری، عمل میکنند.
کوجی سیکیمیزو در بخش دیگری از این پیام آورده است: اجرای اقدامات IMO در نهایت مسؤولیت کشورهای عضو و صنعت کشتیرانی است و برنامه ممیزی اجباری آینده برای کشورهای عضو ابزار مهمی برای ارزیابی عملکرد کشورهای عضو در تحقق وظایف و مسؤولیتهایشان بعنوان کشورهای صاحب پرچم، صاحب بندر و کشورهای ساحلی مطابق معاهدات مرتبط با IMO خواهد بود.
به گفته وی سازمان به تنهایی، از جمله دبیرخانه آن نقش مهمی دارد. برنامه همکاریهای فنی گسترده که در آن نیازهای ویژه کشورهای عضو را مشخص کرده که در زمینه منابع، تخصص و یا هر دو دارای کمبود هستند و این نیازها را با پیشنهاد همکاری و یاری از سوی سایر کشورها تطبیق میدهیم، از عناصر اصلی در این زمینه است که به کشورها در انجام وظایف و مسؤولیتهایشان به طور کامل و مؤثر یاری میرساند. جریان کند تصویب اسناد، وضعیت دشوار عدم تحقق شرایط لازمالاجرا شدن، نظارت بر عدم تطبیق و مکانیسمهای اجرایی همگی منجر به اجرای غیرمؤثر شده که به نوبه خود از ظهور مزیتهای موجود در اقدامات IMO جلوگیری میکند.
وی در پایان این پیام آورده است: در طول دوره سال جاری، شعار ما، ما را در جهت پیشرفت واقعی به سمت تصویب، لازم الاجرا شدن و اجرای کلیه کنوانسیونهای IMO سوق داده است. بویژه آنهایی که باید به طور گسترده مورد تصویب قرار گیرند و این همان موضوعی است که IMO با آن سر و کار دارد. بحثها، گفتگوها و قطعنامههایی که در کمیتهها و کمیتههای فرعی مطرح میشوند بسیار خوب و جذابند؛ اما آنچه مهم است این است که چگونه آنچه را که از این فرایند به دست میآید درباره کشتیها، بنادر و دریانوردان که روزانه در «بعد دیگر کشتیرانی» فعالیت میکنند، به کار بگیریم.
شایان ذکر است به منظور تجلیل از مقام جامعه دریانوردی کشور هفته اول مهرماه بعنوان هفته ملی دریانوردی انتخاب شده است.