تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۲۰۰۰۳
تعداد بازدید: ۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

ممیزی کشورهای عضو IMO اجباری می‏شود

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: اجرای صحیح کنوانسیون‏های IMO نیازمند لازم الاجرا شدن زودهنگام، تصویب گسترده و همه جانبه، اجرای مؤثر، نظارت دقیق بر تطبیق و لازم الاجرا شدن است.

به گزارش مارین نیوز، کوجی سیکیمیزو در این پیام که به مناسبت روز جهانی دریانوردی سال 2014 صادر شد، آورده است: در طول سال‏ها IMO سابقه طولانی برای تدوین و تصویب کنوانسیون‏های بین‏المللی جدید به دست آورده است که تعداد آنها جمعا به بیش از 50 کنوانسیون می‏رسد و هدف آنها یا پیشگیری از حوادث و آسیب‏های زیست محیطی، خنثی کردن اثرات منفی حوادث به هنگام وقوع و یا تضمین جبران خسارت کافی برای قربانیان این گونه حوادث است.

به گفته سیکیمیزو، در حالیکه بسیاری از این کنوانسیون‏ها لازم الاجرا شده‏اند و برای کشتیرانی ایمن تر، مؤثرتر و دوست دار محیط زیست کارهای بسیار زیادی انجام داده اند، اما همچنان کنوانسیون‏هایی مشاهده می‏شوند که مراحل تصویب آنها به کندی صورت می‏گیرد و نبود فضای لازم جهت اجرای آنها از مشکلات اساسی به شمار می‏رود.

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در بخش دیگری از این پیام آورده است: به همین دلیل است که معتقدم شعار انتخابی روز جهانی دریانوردی در سال 2014 «اجرای مؤثر کنوانسیون‏های IMO» بسیار مهم و با اهمیت است. از طریق این شعار فرصتی به دست می‏آوریم تا نگاه دقیق‏تری داشته باشیم به اسناد IMO که لازم الاجرا نشده‏اند و نیز آن دسته از اسناد که تصویب آنها توسط اکثریت کشورها منتهی به اجرای مؤثرتر خواهد شد.

در ادامه این پیام آمده است: اجرای صحیح کنوانسیون IMO نیازمند لازم الاجرا شدن زودهنگام، تصویب گسترده و همه جانبه، اجرای مؤثر، نظارت دقیق بر تطبیق و لازم الاجرا شدن است. حتی آن دسته از کنوانسیون‏هایی که تقریبا پوشش گسترده ناوگان جهانی را بر عهده دارند، نظیر SOLAS و MARPOL، در صورتی که در سطح ملی توسط زیر ساخت اجرایی مؤثر پشتیبانی شوند، اثربخش‏تر خواهند بود.

بنا به گفته وی، تلاش‏های ما با توجه به کنوانسیون‏هایی که باید لازم الاجرا شوند بویژه بر روی کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‏ها، کنوانسیون هنگ کنگ در خصوص بازیافت کشتی‏ها، موافقتنامه Cape Town 2012 برای اجرای پروتکل تورمولینوس در خصوص ایمنی شناورهای صیادی، پروتکل 2010 کنوانسیون HNS و کنوانسیون نایروبی متمرکز شده است. اگر چه موفقیت چشمگیری در سال جاري در زمینه مصوبه‏های جدید به دست آمده است- و کنوانسیون نایروبی سال آینده لازم الاجرا خواهد شد- بسیاری از اقدامات باید انجام شوند و ما به تلاش‏های خود تا پایان سال و پس از آن ادامه خواهیم داد.

در ادامه این پیام آمده است: از دیگر عناصر مهم شعار امسال اجرای گسترده‏تر و کامل‏تر اقدامات جاری است. برای مثال اقدامات مربوط به کارآیی انرژی در کشتی‏ها، میزان سوخت لازم برای رسیدن به سطح مورد نیاز سولفور و تصویب استانداردهای کشتی سازی هدفمند، در سال جاري در چارچوب اقدامات سازمان قرار گرفته اند و همه آنها در جهت اجرای گسترده‏تر و مؤثرتر سایر اقدامات موافقت شده یا جاری، عمل می‏کنند.

کوجی سیکیمیزو در بخش دیگری از این پیام آورده است: اجرای اقدامات IMO در نهایت مسؤولیت کشورهای عضو و صنعت کشتیرانی است و برنامه ممیزی اجباری آینده برای کشورهای عضو ابزار مهمی برای ارزیابی عملکرد کشورهای عضو در تحقق وظایف و مسؤولیت‏هایشان بعنوان کشورهای صاحب پرچم، صاحب بندر و کشورهای ساحلی مطابق معاهدات مرتبط با IMO خواهد بود.

به گفته وی  سازمان به تنهایی، از جمله دبیرخانه آن نقش مهمی دارد. برنامه همکاری‏های فنی گسترده که در آن نیازهای ویژه کشورهای عضو را مشخص کرده که در زمینه منابع، تخصص و یا هر دو دارای کمبود هستند و این نیازها را با پیشنهاد همکاری و یاری از سوی سایر کشورها تطبیق می‏دهیم، از عناصر اصلی در این زمینه است که به کشورها در انجام وظایف و مسؤولیت‏هایشان به طور کامل و مؤثر یاری می‏رساند. جریان کند تصویب اسناد، وضعیت دشوار عدم تحقق شرایط لازم‏الاجرا شدن، نظارت بر عدم تطبیق و مکانیسم‏های اجرایی همگی منجر به اجرای غیرمؤثر شده که به نوبه خود از ظهور مزیت‏های موجود در اقدامات IMO جلوگیری می‏کند.

وی در پایان این پیام آورده است: در طول دوره سال جاری، شعار ما، ما را در جهت پیشرفت واقعی به سمت تصویب، لازم الاجرا شدن و اجرای کلیه  کنوانسیون‏های IMO سوق داده است. بویژه آنهایی که باید به طور گسترده مورد تصویب قرار گیرند و این همان موضوعی است که IMO با آن سر و کار دارد. بحث‏ها، گفتگوها و قطعنامه‏هایی که در کمیته‏ها و کمیته‏های فرعی مطرح می‏شوند بسیار خوب و جذابند؛ اما آنچه مهم است این است که چگونه آنچه را که از این فرایند به دست می‏آید درباره کشتی‏ها، بنادر و دریانوردان که روزانه در «بعد دیگر کشتیرانی» فعالیت می‏کنند، به کار بگیریم.

شایان ذکر است به منظور تجلیل از مقام جامعه دریانوردی کشور هفته اول مهرماه بعنوان هفته ملی دریانوردی انتخاب شده است.

ارسال نظر