کد خبر: ۲۰۳۷۳
تعداد بازدید: ۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

بهره‏برداری از حوضچه تعمیرات بندرعباس/ گفتگو با مهدی سیف

مدیرعامل شرکت صنایع کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز از آغاز بهره برداری از داک تعمیرات این شرکت در بندرعباس با ورود همزمان دو کشتی برای تعمیرات خبر داد. دکتر مهدی سیف در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز ضمن اعلام این خبر، به تشریح برنامه‏های آتی این شرکت و روند تکمیل و بهره‏برداری داک‏های تعمیر و نوسازی پرداخت. متن این گفت‏وگو بدین شرح است:

***

جناب آقای دکتر سیف! راجع به شروع پذیرش کشتی در داک تعمیراتی شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز بفرمائید؟
طبق برنامه زمانبندی که از همان ابتدا بنده و همکارانم در شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشتیم، قرار بود که تا نیمه آبان ماه 93 طوری حرکت کنیم که با آماده شدن یکی از داک‏ها بتوانیم تعمیرات کشتی را شروع کنیم که بحمدالله با توان بالایی که همکارانم در شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز دارند و با پشتیبانی‏های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برنامه ریزی‏های انجام شده به ثمر نشست و طی چند روز گذشته، دو کشتی برای اولین بار وارد داک تعمیرات شدند که از این بابت خداوند را شاکریم.

در این مرحله، پیشرفت خود طرح چگونه است؟
طرح احداث حوض‏های خشک که از ابتدا برای طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای VLCC و LNG آغاز شده بود، در دوره‏های زمانی مختلف به علت کمبود منابع مالی دچار تغییراتی شد. در حال حاضر طرح به دو فاز تقسیم شده است:

فاز اول عبارت است از سرمایه‏گذاری جهت تکمیل هر دو حوض جهت فعالیت‏های تعمیرات کشتی و فاز دوم عبارت است از تکمیل 100درصد سرمایه گذاری‏ها جهت فعالیت‏های ساخت کشتی. خود فاز اول نیز در 2 مرحله انجام خواهد شد، مرحله اول آن که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال 94 به اتمام خواهد رسید، عبارت است از تکمیل دو حوض به همراه کلیه تأسیسات و امکانات مورد نیاز بغیر از کارگاه‏ها و اسکله تعمیراتی و در مرحله دوم آن که ابتدا باید منابع مالی آن مشخص شود، کارگاه‏ها و اسکله تعمیراتی احداث خواهند شد.

در حال حاضر چه نوع شناورهایی قابلیت ورود به حوض‏ها را دارند؟
لایروبی حوضچه ورودی حوض‏ها هنوز کامل نشده است، لذا در حال حاضر شناورهای کوچکتر و با آبخور کمتر امکان ورود جهت تعمیرات را خواهند داشت. انشاءالله پس از انجام لایروبی حوضچه قادر به  تعمیرات بزرگترین شناورهای VLCC وغیره خواهیم بود.

چرا تا زمان تکمیل و تمام شدن طرح، صبر نکردید که بتوانید با راندمان 100درصد و اقتصادی‏تر عمل کنید؟
 خوب است که مثالی بزنیم. داک خشک دبی که از بزرگترین یاردهای تعمیراتی دنیا است، پس از تکمیل و احداث 100 درصد یارد آغاز بکار کرد با این حال تا 5 سال سودده نشد. موضوع استقرار و آموزش نیروی انسانی و سیستم‏های اجرایی و عملیاتی، موضوعی است که به هر حال، زمان خود را خواهد برد. با مشورت‏هایی که در مجموعه و با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام شد، تصمیم گرفته شد که با حداقل امکاناتی که قابلیت تعمیرات کشتی بوجود بیاید کار را شروع کنیم که خوشبختانه این مهم انجام شد.

توانمندی‏های فعلی یارد شما در حال حاضر چیست؟
در نظر داریم تا حداکثر میزان بهره‏برداری از این امکانات انجام شود. در این ارتباط مذاکراتی با صاحبان کشتی در بخش‏های دولتی و خصوصی صورت گرفته و در حال پیگیری است. در حال حاضر شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز آماده ارائه خدمات در زمینه تغییر کاربری، تعمیرات کشتی و سکوهای نفتی را داراست. پیمانکاران داخلی مستقر در بندرعباس و بوشهر و نیز پیمانکاران خارجی مستقر در دبی، عجمان و جمیره شناسایی و توافقاتی جهت همکاری صورت گرفته است.

قرار بود از همکاران معتبر خارجی هم استفاده کنید؟
همینطور است، در حال حاضر بخشی از تلاش‏های همکارانم در شرکت، انجام مذاکره با شرکت‏های خارجی معتبر است. الگوهای مختلفی در طیف وسیعی از روش‏های همکاری با این شرکت‏ها نظیر مشارکت در سرمایه‏گذاری، مدیریت مشترک و نیز بهره‏برداری پیش‏بینی شده است. خوشبختانه کشور ما دارای مزیت‏های مناسبی نظیر بازار جذاب، نیروی کار ارزان و مستعد است و این شرایط خوبی را برای جلب توجه شرکت‏های خارجی فراهم کرده؛ ولی مشکلات ناشی از تحریم علیرغم روند نزولی آنها، کماکان وجود دارد.

مذاکرات شما با شرکت ملی نفتکش به کجا رسیده است؟
مذاکرات پیگیرانه‏ای با مدیریت رده بالای شرکت ملی نفتکش در جریان است. همانطور که مشاهده می‏کنید ما در بهره برداری  از یارد و شروع تعمیرات کشتی و استفاده از سرمایه‏گذاری‏های انجام شده معطل نمی‏شویم. یعنی نمی‏توانیم معطل شویم اما به هر حال شرکت ملی نفتکش بعنوان بزرگترین کارفرمای داخلی برای ما از اولویت اول برخوردار است و امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به توافق در همکاری مشترک در بهره‏برداری از این امکانات ملی دست پیدا کنیم. به هر حال، ما معتقدیم که مدیریت صنایع دریایی در کشور به دوران بلوغ خود نزدیک شده است و بر پایه تجربیات مثبت و منفی گذشته قابل اعتماد و صاحب تجربه و دانش شده است. همچنین معتقدیم که این تجربیات، بهترین زمینه را برای اعتماد کارفرمایانی همچون شرکت ملی نفتکش فراهم کرده است. به هرحال، ما بهره‏برداری را شروع کرده‏ایم و ادامه خواهیم داد، با شرکت ملی نفتکش یا بدون شرکت ملی نفتکش. اما ترجیح ما حتما ادامه دادن با شرکت ملی نفتکش است و امیدواریم هر چه زودتر براساس روش‏های منطقی با شرکت ملی نفتکش به توافق برسیم.

اولویت تکمیل طرح احداث شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش چگونه است؟
خوشبختانه به نظر می‏رسد این طرح در اولویت‏های دولت، وزارتخانه و به تبع آن در اولویت‏های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد. امید است که این طرح تا پایان فاز نوسازی ادامه یابد، البته این مسأله تا حد زیادی وابسته به عملکرد این شرکت در بهره برداری از امکانات موجود دارد. امیدواریم که بتوانیم الگوی مناسبی را از نحوه مدیریت در بهره‏برداری از سرمایه گذاری‏های انجام شده ارائه دهیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
همكار
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
0
0
  خسته نباشيد. البته اگه با مبالغ اندك دريافتى خرج خودتون رو بتونيد در بياريد. البته هيچ ياردى با يه حوض و بدون بقيه امكانات ، shipyard نميشه. مواظب باشيد كه يه وقتايى كارهاى تبليغاتى اينچنين مسير درست كارها رو تغيير داده و در نهايت نه تنها چيزى كسب نخواهد شد ، كه از ابتدا ضرر كردن در پروژه ها را در يارد نهادينه خواهد كرد.
کشتی ران
|
Russian Federation
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
  مبارک است دکتر جان!!!!!!!! ولی اینجا که کشتی نیست یه بارج با قایق در عکس دیده می شوند احتمالا این عکس ها مال این خبر نیست یا این خبر مال این عکس ها نیست یا دوش اشتباه است اصلا این مال ال ان جی یا وی ال سی سی نیست ولی عکس خودت خیلی خوش تیپی هستی
علی
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
  جناب اقای دکتر فیض خسته نباشید مبارک باشد.علیرغم اینکه هیچکس باور نمیکرد حوضچه تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد تلاش جنابعالی وهمکاران خوب آن شرکت بثمر نشست. قطعا با شروع بکار ورفع ضعفها و کمبودها مشکلات مرتفع خواهد شد .موفق باشید
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
  فقط یه کلمه: آفرین!
علی
|
Russian Federation
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
  چندی پیش خبر از تعمیرات در صدرا هم اعلام شد با مقایسه این به نظر می رسد رقابت در تعمیرات باج در کشور شروع شده و این خرده ریزه های افشوری ها ست که نصیب کشتی سازی ها می شود اونجا هم یک کرین بارج در حال تعمیر بوده این جا هم همین طور فارغ از این که در هر دو مورد در آمد تعمیرات این دو بارج هزینه برق مورد استفاده این حوضچه ها را هم تامین نمی نماید ولی برای اشتغال چند نفر لازم شاید خوب باشد وبا افتخار عده ای هم بشود تا انشاالله ساخت وی ال سی سی و ال ان جی ها هم آغار گردد
دريادل منصف
|
Russian Federation
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
  ضمن تبريك،دو مورد زير رو توجه داشته باشيد: يكى اينكه چون هنوز لايروبى جلو حوضچه انجام نشده فعلا فقط شناورهاى كوچك با آبخور كم رو ميشه داك كرد. و حتما ميدونيد كه VLCC حداقل ٦ متر آبخور لازم داره. دوم اينكه موضوع مهم، آماده شدن يكى از داكها بعد از سالهاست نه سايز شناورهاى وارد شده به داك. البته با انجام لايروبى انشاالله شاهد ورود VLCC هم خواهيم شد. فعلا براى همه اهالى صنعت مهم شروع بهره بردارى از داك هاست و افتخار اون براى همه ايرانيهاست كه اميدوارن ديگه شناورهاى بزرگ و VLCC هاشون نرن اونور آب و كشتيران هاى وطن پرست ما وقتى خارجى ها رو مىبينن با افتخار بتونن بگن كه ما شناورهامون در ايران خودمون تعمير ميشن. .
ali
|
Russian Federation
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
0
0
  دکتر تبریک. ایشالله به سلامتی و ایشالله که تنور تعمیرات تو حوضچه داغ بشه
مهندس امین
|
Russian Federation
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
0
0
  سلام کشتی ران جان این شناور داخل عکش کرین بارج 3000 تن شرکت صدف که بعد مدتها موفق شدیم بفرستیمش داک چون خیلی وقت بود داک نرفته فقط امید وارم بچه ها دست بجمانن زود تعمیرات را تموم کنند زیاد برای شرکت صدف خرج بر نداره.چون شرکت پول کم داره یک وقت دیدی پول دکتر اینا موند نتونستیم بدیم.
ارسال نظر