به گزارش خبرنگار مارین نیوز، با توجه به موقعیت مناسب ایران در تنگه هرمز و عبور سالانه صدها کشتی عظیم حمل نفت، گاز و میعانات گازی از این آبراهه استراتژیک، تعمیرات کشتیهای اقیانوسپیما میتواند زمینه اشتغالافرینی و درآمدزایی بالایی را برای صنعت دریایی ایران به همراه داشته باشد.
در این زمینه، طی سالهای اخیر شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی و مجتمع ایزوایکو فعال شده و توانسته حداقل، مانع از ارجاع کارهای تعمیراتی بخشی از ناوگان کشور به یاردهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شود.
این در حالی است که به علت ابعاد بزرگ کشتیهای نفتکش VLCC، عموما تعمیر شناورهای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران، بعنوان یکی از بزرگترین ناوگانهای دریایی جهان، تحت عنوان نبود زیرساختهای لازم در ایران توسط شرکتهای خارجی انجام میگرفت.
در این شرایط و پس از چند سال توقف، طی چند سال اخیر بار دیگر روند تکمیل حوضهای خشک تعمیر و ساخت کشتی در مجتمع کشتیسازی عظیم گسترش هرمز آغاز شد و نهایتا، هفته گذشته با حضور مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) فعالیت اولیه خود را آغاز کرد.
در حال حاضر، دو فروند شناور برای تعمیرات وارد این حوضچه شدهاند.
این در حالی است که روند مذاکرات با مدیران و کارشناسان شرکت ملی نفتکش ایران ادامه دارد؛ مدیران و کارشناسانی که در مراسم بهرهبرداری اولیه حوض تعمیرات کشتی حضور داشتند و از نزدیک در جریان آمده شدن این حوضچه قرار گرفتند.
آغاز فعالیتهای تعمیراتی حوضچه خشک در حالی است که پیش از این، مدیرعامل شرکت صنایع کشتیسازی عظیم گسترش هرمز با اشاره به مذاکرات با شرکت ملی نفتکش به مارین نیوز گفته بود: ما در بهره برداری از یارد و شروع تعمیرات کشتی و استفاده از سرمایهگذاریهای انجام شده معطل نمیشویم. یعنی نمیتوانیم معطل شویم اما به هر حال شرکت ملی نفتکش بعنوان بزرگترین کارفرمای داخلی برای ما از اولویت اول برخوردار است و امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به توافق در همکاری مشترک در بهرهبرداری از این امکانات ملی دست پیدا کنیم.
دکتر مهدی سیف تصریح کرده بود: به هر حال، ما بهرهبرداری را شروع کردهایم و ادامه خواهیم داد، با شرکت ملی نفتکش یا بدون شرکت ملی نفتکش. اما ترجیح ما حتما ادامه دادن با شرکت ملی نفتکش است و امیدواریم هر چه زودتر براساس روشهای منطقی با شرکت ملی نفتکش به توافق برسیم.
مجموعه این شرایط نشان از آن دارد که مدیران شرکت ملی نفتکش ایران باید هرچه سریعتر تصمیم خود را برای همکاری با حوضهای خشک اجرایی کنند و در روند بهرهبرداری از این زیرساخت بزرگ ملی که ایجاد آن، هزینه سنگینی را برای کشور به همراه داشته؛ از دیگر شناورداران عقب نمانند.