کد خبر: ۲۰۴۷۳
تعداد بازدید: ۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

نفتکش جا نماند...

پس از سال‏ها انتظار، حوضچه خشک تعمیرات کشتی شرکت عظیم گسترش هرمز این هفته در جریان شانزدهمین همایش صنایع دریایی رسما به بهره‏برداری خواهد رسید؛ اما نکته مهمی که از هم‏اکنون مورد توجه کارشناسان صنعت دریایی قرار گرفته؛ بازار کار این زیرساخت عظیم صنعت کشتی‏سازی است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، با توجه به موقعیت مناسب ایران در تنگه هرمز و عبور سالانه صدها کشتی عظیم حمل نفت، گاز و میعانات گازی از این آبراهه استراتژیک، تعمیرات کشتی‏های اقیانوس‏پیما می‏تواند زمینه اشتغال‏افرینی و درآمدزایی بالایی را برای صنعت دریایی ایران به همراه داشته باشد.

در این زمینه، طی سال‏های اخیر شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی و مجتمع ایزوایکو فعال شده و توانسته حداقل، مانع از ارجاع کارهای تعمیراتی بخشی از ناوگان کشور به یاردهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شود.

این در حالی است که به علت ابعاد بزرگ کشتی‏های نفتکش VLCC، عموما تعمیر شناورهای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران، بعنوان یکی از بزرگترین ناوگان‏های دریایی جهان، تحت عنوان نبود زیرساخت‏های لازم در ایران توسط شرکت‏های خارجی انجام می‏گرفت.

در این شرایط و پس از چند سال توقف، طی چند سال اخیر بار دیگر روند تکمیل حوض‏های خشک تعمیر و ساخت کشتی در مجتمع کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز آغاز شد و نهایتا، هفته گذشته با حضور مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) فعالیت اولیه خود را آغاز کرد.

در حال حاضر، دو فروند شناور برای تعمیرات وارد این حوضچه شده‏اند.

این در حالی است که روند مذاکرات با مدیران و کارشناسان شرکت ملی نفتکش ایران ادامه دارد؛ مدیران و کارشناسانی که در مراسم بهره‏برداری اولیه حوض تعمیرات کشتی حضور داشتند و از نزدیک در جریان آمده شدن این حوضچه قرار گرفتند.

آغاز فعالیت‏های تعمیراتی حوضچه خشک در حالی است که پیش از این، مدیرعامل شرکت صنایع کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز با اشاره به مذاکرات با شرکت ملی نفتکش به مارین نیوز گفته بود: ما در بهره برداری  از یارد و شروع تعمیرات کشتی و استفاده از سرمایه‏گذاری‏های انجام شده معطل نمی‏شویم. یعنی نمی‏توانیم معطل شویم اما به هر حال شرکت ملی نفتکش بعنوان بزرگترین کارفرمای داخلی برای ما از اولویت اول برخوردار است و امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به توافق در همکاری مشترک در بهره‏برداری از این امکانات ملی دست پیدا کنیم.

دکتر مهدی سیف تصریح کرده بود: به هر حال، ما بهره‏برداری را شروع کرده‏ایم و ادامه خواهیم داد، با شرکت ملی نفتکش یا بدون شرکت ملی نفتکش. اما ترجیح ما حتما ادامه دادن با شرکت ملی نفتکش است و امیدواریم هر چه زودتر براساس روش‏های منطقی با شرکت ملی نفتکش به توافق برسیم.

مجموعه این شرایط نشان از آن دارد که مدیران شرکت ملی نفتکش ایران باید هرچه سریع‏تر تصمیم خود را برای همکاری با حوض‏های خشک اجرایی کنند و در روند بهره‏برداری از این زیرساخت بزرگ ملی که ایجاد آن، هزینه سنگینی را برای کشور به همراه داشته؛ از دیگر شناورداران عقب نمانند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محسن
|
Russian Federation
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
0
  ایشالا اول لایروبی وروردی حوضچه، بعداً تهدید نفتکش!!!
ح.ع
|
Russian Federation
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
0
0
  به امید خدا دکتر جان
ارسال نظر