کد خبر: ۲۰۵۰۲
تعداد بازدید: ۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

سهم توسعه دریایی در برنامه ششم قابل توجه باشد

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه «در برنامه ششم باید سهم توسعه دریایی قابل توجه باشد»، گفت: سهم ایران در سوخت‌رسانی خلیج فارس و دریای عمان کمتر از ۷ درصد است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مراسم اختتامیه شانزدهمین همایش صنایع دریایی امروز با حضور نمایندگان مجلس، رئیس سازمان صنایع دریایی، رئیس ستاد فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی دیگر از دست‌اندرکاران دریایی کشور برگزار شود.

در این مراسم، نماینده بندرعباس در مجلس اظهار داشت: در راستای توسعه دریایی کشور باید به ملاحظات دفاعی و امنیتی و ملاحظات توسعه ملی توجه کرد.

آشوری افزود: تمام حرکت‌های ما باید به سمت تولید باشد، در این زمنیه وضع موجود مطلوب نیست و امروز در نگاه سیستماتیک متوجه می‌شویم وضع موجود با وجود تلاش‌ها جهت رشد حمل‌ونقل دریایی و توسعه دریامحور مفید نیست.

وی با بیان اینکه «بهبود برخی شاخص‌ها نباید موجب غفلت ما از کمبودها باشد»، بیان کرد: دچار آشفتگی در بخش‌های ساختاری دریایی هستیم، تنوع فعالیت‌های اقتصادی وابسته به دریا گسترده است و سازمان‌های مختلف را مشغول کرده است. در این راستا مشکلات بررسی شد و در شورایعالی صنایع دریایی نیز موارد مطرح شد اما در دولت‌های مختلف غیر از تشکیل شورایعالی صنایع دریایی چیز دیگری رخ نداد.

وی با تأکید براینکه «آشفتگی مدیریتی در حوزه دریایی وجود دارد»، بیان کرد: در بحث نرم‌افزاری و نوع نگاه به صنعت با مشکلاتی مواجه‌ایم؛ ما قرار است کشتی‌ساز و سکوساز باشیم بنابراین باید از کارشناسان و متخصصان بیشترین استفاده را کرد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس افزود: در مورد اقتصاد دریامحور با وجود تأکید بر این موضوع اما هنوز نگاه ما به سمت تمرکزگرایی است.

وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری توسعه سواحل مکران و اقتصاد دریامحور باید در دستور کار باشد؛ اگر قرار است نگاه دریامحور به توسعه ملی داشته‌ باشیم باید الزامات و محدودیت‌ها را بشناسیم.

آشوری اظهار داشت: کشور ایران با 5800 کیلومتر کشوری دریایی است اما به عنوان بزرگترین کشور که دارای مرز در حاشیه خلیج فارس است نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: 18 میلیون بشکه نفت از خلیج فارس و دریای عمان صادر می‌شود اما آیا توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کرده و خدمات مناسب به شناورها ارائه دهیم.

نماینده بندرعباس گفت: در ارائه خدمات دریایی در خلیج فارس و دریای عمان سهم ایران باید افزایش یابد به عنوان مثال سهم ایران به عنوان بزرگترین کشور حاشیه خلیج فارس و دارای بیشترین مرز با خلیج فارس در سوخت‌رسانی کشتی‌ها کمتر از 7 درصد است.

آشوری یادآور شد: در حوزه تعمیرات کشتی، کشتی‌سازی و سکوسازی در خلیج فارس و دریای عمان سهم ما ناچیز است.

وی با بیان اینکه «در حوزه اجرای قانون اصل 44 مشکلاتی داریم»، بیان کرد: اقتصاد دولتی در رفتار متولیان سیاسی، اجرایی و قانون‌گذاری رخنه کرده است که باید این مشکل رفع شود.

وی بر ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی در حوزه توسعه دریایی تأکید کرد و گفت: ‌در فراکسیون دریایی مجلس وعده داده‌ایم برای رفع موانع قانونی و مقررات توسعه دریامحور همکاری کنیم.

وی با تأکید براینکه «سهم توسعه دریایی باید در برنامه ششم قابل توجه باشد»، افزود: ‌باید کارگروه توسعه دریایی به کارگروه‌های موجود استانداری هرمزگان اضافه شوند.

ارسال نظر