به گزارش خبرنگار مارین نیوز، علیرضا محمدی امروز در جریان بازدید شرکتکنندگان شانزدهمین همایش صنایع دریایی از تأسیسات بندری و کشتیسازی غرب بندرعباس گفت: این جرثقیلها میتواند 1000 تن بار را در دهنه 160 متری خود جابجا و بر روی کشتی در حال ساخت نصب کند.
وی طول خارجی حوض نوسازی مجتمع عظیم گسترش هرمز را 491 متر، عرض خارجی 94 متر، طول داخلی 475 متر و عرض داخلی آن را 80 متر با عمق مفید 13 متر اعلام کرد و آن را بزرگترین حوضچه خشک ساخت کشتی در خاورمیانه دانست.
محمدی با اشاره به آغاز بهرهبرداری از حوض خشک تعمیرات کشتی از هفته گذشته گفت: امکاند تعمیر کشتیهای تا 300 هزار تن در این حوض وجود دارد.
مدیر پروژه ساخت حوضهای خشک بندرعباس از کوبش حدود 7000 شمع به طول 150 متر، 250 هزار تن آرماتوربندی و 200 هزار مترمکعب بتن ریزی برای احداث این حوض خبر داد و گفت: در این پروژه، رمورد کوبش 500 متر طول شمع فلزی در یک شبانه روز ثبت شد و در هر پارت کف بیش از 1500 تن آرماتور به کار رفته است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 100 فروند کشتی غول پیگر اقیانوس پیما در ناوگان تجاری و نفتی ایران یادآور شد: این کشتیها طبق قوانین بینالمللی باید هر دو سال یکبار تحت تعمیرات ادواری قرار گیرند؛ یعنی سالانه 25 فروند کشتی غولپیکر ایرانی نیاز به تعمیرات دارند که تاکنون این امر در یاردهای خارجی انجام میشد.
محمدی درعین حال تأکید کرد: جلب مشتریان برای واگذاری تعمیرات کشتی به داخل، نیازمند مدیریت مناسب زمان و هزینه پروژه، اعطای تسهیلات جانبی و تأمین تجهیزات مورد نیاز دارد تا ایران بتواند بازار داخلی و منطقهای را در اختیار بگیرد.