به گزارش مارین نیوز ، امیر دریادار 'محسن بهزادفر ' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد : با توجه به تجربه موفقیت امیز تعمیر کشتی در این کارخانه و پایین بودن هزینه و صرفه اقتصادی ، تعدادی از صاحبان کشتی های خارجی برای تعمیر شناورهایشان صحبتهای اولیه داشته اند .
وی با تاکید بر این که بدون حمایت و راهنمایی امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش امکان فعالیت این کشتی سازی محقق نمی شد، افزود: کشتی سازی شهدای هفتم آذرانزلی میراث دار تجربه 80 ساله تعمیرات کشتی نیروی دریایی و دارای توانمندی خوبی است.
*از برنامه جلوتر هستیم
دریادار بهزادفر خاطرنشان کرد : ما در افق برنامه هایمان سال 94 را به عنوان سال شکوفایی کشتی سازی در نظر گرفته بودیم اما خوشبختانه در حالی که هنوز به پایان سال 93 نرسیده ایم ، با تعمیر کشتی وفای 2 و انجام مراحل نهایی تعمیرات کشتی نیلوفر آبی و همچنین در دست تعمیر بودن کشتی ارکیده، شاهد شکوفایی فعالیت این کارخانه هستیم.
وی استفاده از بالشتک هوا را شیوه ای عملیاتی و مقرون به صرفه برای از آب گیری و بازگرداندن کشتی به آب خواند و افزود : به انجام کار به این روش با لحاظ کردن کلیه استانداردها ادامه خواهیم داد.
مدیرعامل سرویس های حمل و نقل دریایی نیروی دریایی با بیان این که ما شرعا و قانونا در قبال مالکان کشتی ها مسئول هستیم و هیچگاه روی سرمایه مردم ریسک نمی کنیم، متذکر شد: تلاشمان در جهت افزایش ضریب ایمنی است و نماینده فرمانده نیروی دریایی نیز بر روند فعالیت کارخانه نظارت دارند.
دریادار بهزاد فر همچنین خاطرنشان کرد: بخش غیرخصوصی مثل کشتیرانی دریای خزر نیز نسبت به انجام تعمیراتشان در این کارخانه ابراز تمایل نشان داده و قرار است هفته آینده یک فروند کشتی این شرکت را نیز تعمیر کنیم.
وی با تاکید بر این شعار که همواره حق با مالک است، افزود: مالکان کشتی ، این کارخانه را به سایر مراکز تعمیراتی ترجیح می دهند چراکه هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و هم تعمیرات با کیفیت و سرعت انجام می شود.
وی با اشاره به این که برای تعمیر هر فروند کشتی 40 تا 50 نفر به کار گمارده می شوند، گفت: مالکان کشتی ها با اعتماد به ما و سپردن شناورهایشان، نقش اساسی در فعالیت این کارخانه کشتی سازی و اشتغالزایی برای جوانان نیازمند کار داشته اند .
*تلاش برای خودکفایی در زمینه تعمیرات
مدیرعامل سرویس های حمل و نقل دریایی نیروی دریایی در ادامه از برنامه ریزی برای توسعه کارخانه و خرید سوله هایی برای استقرار در ضلع شرقی کارخانه خبر داد و تاکید کرد : خودکفایی در تعمیر شناورها در داخل کشور از اهداف مهم ما است .
وی با اشاره به این که در حال حاضر برای ساخت کارخانه ای با وضع موجود کشتی سازی شهدای هفتم آذر ، حداقل به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزود: با تلاش مجموعه و حمایت مسئولان تا پایان سال 94 کارخانه به کشتی سازی موفقی تبدیل خواهد شد.
*تعمیر همزمان دو کشتی
مدیر کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر انزلی نیز در این نشست یاداور شد: این کارخانه از بهمن 92 شروع به کار کرد و اولین شناوری که در این کارخانه تعمیر شد، شناور وفا 2 بود .
' حسین زندیان ' با اشاره به توانمندی این کارخانه برای انجام تعمیرات شش کشتی به طور همزمان اظهار کرد: در حال حاضر هم زمان تعمیرات شناورهای نیلوفر آبی و ارکیده را در دست انجام داریم .
وی حضور نیروی کار بومی و اشتغالزایی را از مزایای فعالیت این کارخانه عنوان و اظهار کرد : انتظار داریم مسئولان به توسعه این کارخانه کمک کنند.
زندیان تصریح کرد : با کمک سازمان بنادر و دریانوردی ، منطقه آزاد و مسئولان استانی و شهرستانی در حال پی گیری کسب مجوز بهره برداری هستیم .
*لزوم حمایت از کشتی سازی های ایرانی
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریادلان سبز خزر و مالک کشتی نیلوفر آبی نیز در این جلسه گفت : این کشتی ساخت ژاپن با یک هزار و 100 تن ظرفیت بار ، 60 متر طول، 10متر عرض و 4.5 متر آبخور سال 81 خریداری شد.
' علیرضا حداد' اظهار کرد : کشتی نیاز به 40 مورد تعمیر از جمله زیرسازی، رنگ آمیزی و تعویض ورق دارد که ظرف 10 روز، 70 درصد کار به انجام رسیده است.
وی افزود: این کشتی برای حمل بار از جمله سیمان به ماخاچ کالا و آوردن چوب به بندر انزلی مورد استفاده قرار می گرفت .
وی با اشاره به این که بیشتر کشتی داران فعال در خزر گیلانی هستند، متذکرشد : کشتی ها هر دو سال و نیم باید تعمیرات میان دوره ای و هر پنج سال تعمیرات کلی شوند که با انجام این کار در کشتی سازی شهدای هفتم آذر انزلی علاوه بر مقرون به صرفه بودن ، امکان حضور و بازدید ما از مراحل کار نیز به راحتی وجود دارد.
حداد با اشاره به این که این شرکت کشتیرانی در روسیه و باکو نیز دفتر دارد، متذکر شد: طبق برآوردهایی که انجام دادیم هزینه های تعمیر در این کارخانه در مقایسه با کشتی سازی های خارجی و حتی کشتی سازی های استان همجوار ، بسیار مناسب تر است .
حداد جذب نیروی کار را از دیگر مزایای احداث این کارخانه عنوان و تصریح کرد : اگر این پروژه ادامه یابد؛ شاهد رشد اشتغالزایی خواهیم بود .
این تاجر ایرانی با قدردانی از نیروی دریایی به لحاظ ایجاد چنین امکاناتی در گیلان از مسئولان خواست که به توسعه این کشتی سازی کمک کنند.
*کاهش هزینه ها
' سیف الله پور ' کارشناس تعمیرات کشتی و نماینده کشتی ارکیده نیز با تائید فعالیتهای کشتی سازی شهدای هفتم آذر گفت : کشتی ارکیده بعد از سفر و تخلیه بار برای تعمیرات کلی میان دوره ای نظیر رنگ آمیزی ، تعویض ورق، پروانه و غیره از حدود یک ماه پیش به کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر سپرده شد .
وی تصریح کرد : مالک این شناور با توجه به تحقیقاتی که انجام داد و مشاهده فعالیت دریانوردی شناور وفا 2 که در این کارخانه تعمیر شده بود، تصمیم به واگذاری عملیات تعمیر به این کارخانه گرفت.
وی افزود : کشتی ارکیده ساخت آلمان شرقی دارای 85 متر طول، 12 متر عرض با آبخور4.2 متر با ظرفیت بارگیری دو هزار و 700 تن است.ک/2
منبع : ایرنا