کد خبر: ۲۰۷۴۷
تعداد بازدید: ۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

اکتشاف در دریای خزر ادامه می یابد

مدیرعامل نفت خزر با اشاره به تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر ادامه کار سکوی ایران - امیرکبیر در خزر و جلوگیری از توقف کار آن، گفت: حفاری دو حلقه چاه میدان سردار جنگل با موفقیت پایان یافته است و در حال آماده سازی امور و رفتن به سراغ حفاریهای اکتشافی بعدی هستیم.


به گزارش مارین نیوز، علی اصولی در گفتگو با شانا، با اشاره به اهمیت تلاش برای حفظ و نگهداری از سه رکن اصلی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، گفت: در شرایط امروز جهان کشورهایی که به فکر سلطه هستند، از جنگ، عملیات و تهاجم نظامی و فرهنگی، به مرحله ارتباط اقناعی رسیده اند و با برقراری ارتباط و ارائه دیدگاه ها و نظرهای خود به افراد، آنها را با خود همراه می کنند.


وی افزود: بسیاری از امور در سیاستگذاریهای دنیا تحت تاثیر همین ارتباط اقناعی تغییر می کند و متاسفانه گاهی برخی افراد در داخل کشورمان خواسته و ناخواسته با حرفها و عملکردشان تریبون دیگران می شوند.


مدیر عامل شرکت نفت خزر با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در باره اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنی آن است که با حفظ استقلال، مصلحت و عزت، امور نظام را پیش ببریم و در این راه از محصولات و ایده های کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: همسو با این هدف در سالهای اخیر توانستیم با اعتماد و دادن آزادیهای فکری به دانشگاهها و مراکز علمی، گامهای بزرگی را در طراحی و تولید قطعات مختلف برداریم و در بسیاری موارد از خرید تجهیزات گران خارجی بی نیاز شدیم.


ساخت، انتقال، لنگراندازی و استقرار سکوی امیرکبیر به دست نیروهای داخلی انجام شد
اصولی با بیان این که در زمان ساخت، جابجایی و  انتقال سکوی ایران امیرکبیر حرف و حدیثهای زیادی در خارج و حتی داخل کشور وجود داشت، گفت: ساخت این سکوی غول پیکر، انتقال آن به ٢٥٠ کیلومتری ساحل خزر، عملیات پیش لنگر اندازی و لنگراندازی و سرانجام استقرار سکو و آغاز عملیات اکتشافی در آبهای عمیق و کشف نشده خزر بسیار سخت بود و اگرچه این مراحل در زمان بیشتری طول کشید اما مهم این بود که به دست نیروهای داخلی انجام شد و توانستیم فناوری و تجربه این کار را به دست بیاوریم و هم اکنون هر زمان اراده کنیم امکان جابه جایی در خزر و انجام  دوباره این مراحل را داریم.


مدیرعامل نفت خزر تصریح کرد: پس از  استقرار سکو، موضوع بهره برداری از آن مطرح بود و این که این سکو با این همه تلاش و هزینه، یکبار مصرف نباشد.


اصولی افزود: هر چه زودتر باید برای موقعیتهای مختلفی که اهداف ایران در خزر بود ، آماده می شدیم و در همین راستا بود که بلافاصله حفاریهای اکتشافی آغاز شد؛ هم اکنون اگر بخواهیم یک سازه غول پیکر تازه جایگزین ایران - امیرکبیر کنیم باید حدود ٧٠٠ میلیون یورو پرداخت کنیم و حداقل ٥ سال وقت بگذاریم.


وی گفت: مسئله مهم ما هم اکنون فعال بودن این دکل است زیرا بسیاری از رقبا چشم دیدن این دکل و فعالیتهای آن را ندارند و به هر شکلی در تلاش برای منفی نشان دادن ابعاد مختلف آن هستند.


مدیر عامل شرکت نفت خزر ادامه داد: در این سالها بارها اخبار و حواشی منتشر شد که برای مثال ساخت این سکو تمام نمی شود که البته شاهد بودیم که این کار انجام شد، می گفتند توانایی حمل و جابجایی ندارند و داشتیم و به خوبی از عهده آن برآمدیم، گفتند اگر حرکت کند غرق می شود که نشد، یا گفته می شد که سکو مشکل پیدا کرده است و کار نمی کند و تو خالی است که با دو عملیات چاه نخست و دوم سردار جنگل این حرفها هم پوچ شد.


اصولی گفت: هرچند که این هجمه ها از سوی کشورهای رقیب همچنان ادامه دارد اما گاهی برخی افراد در داخل کشور نیز به دلیل نداشتن اطلاعات کافی با گفته های غلط در باره سکوی ایران امیر کبیر و اقدامهای آن حرف می زنند.


وی تصریح کرد: بلافاصله پس از هجمه های بیرون و داخلی، ما با تعداد قابل توجهی از مراجعه های شرکتهای خارجی برای اجاره سکو روبرو بودیم که می گفتند ما بیشتر از هر شرکت و کشور دیگری به شما پول می دهیم تا دکل را به ما بدهید و یا کارتان را متوقف کنید؛ به همین دلایل بود که ما به این نتیجه رسیدیم که اراده ای برای توقف کار وجود دارد که این سکو را از ما بگیرند و اهداف خودشان را دنبال کنند و در ادامه، دست ما را اهدافمان در خزر و آبهای حاکمیتی خودمان کوتاه کنند.


مدیر عامل شرکت نفت خزر با تاکید بر استمرار فعالیتهای پژوهشی در شرکت نفت خزر، گفت : از همان سال ابتدایی همه اقدامهای صورت گرفته کاربردی و عملیاتی بوده است و ما به دنبال پر کردن ویترین دفترمان نیستیم زیرا با عملکردمان جلو می رویم.

وی گفت: سکوی ایران امیر کبیر ١٦ استاندارد و گواهینامه بین المللی دارد و همین استانداردها ما را مجبور به رعایت اصولی می کند که بدون آنها کار را جلو نمی بریم و اگر هم این اصول را رعایت نکنیم آن مجموعه های بین المللی به ما تذکر می دهند.


اصولی تاکید کرد که سکوی ایران امیرکبیر متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و نفت خزر به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران فعالیتهای اکتشافی در آبهای دریای خزر را بر عهده دارد.


وی با اعلام این که هزینه ساخت سکوی ایران امیر کبیر با همه هزینه های اضافی حدود ٢٦٠ میلیون دلار شده است، گفت: اولویتها و سناریوهای کاری خود در خزر را به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده ایم و در این مدت هم چند جلسه مفصل با مدیرعامل شرکت ملی نفت، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی و یا شورای عالی مخازن داشته ایم و همه مسئولان مربوطه را در جریان اقدامهای انجام شده گذاشته ایم.


مدیرعامل نفت خزر ادامه داد: شرکت ملی نفت بر ادامه کار ایران امیرکبیر در خزر و  متوقف نشدن کار آن و نیز واگذار نشدن سکو تاکید دارد.


وی گفت: تاکنون حفاری دو حلقه چاه در میدان سردار جنگل را با موفقیت پیش برده ایم و در حال آماده سازی امور و رفتن به سراغ حفاریهای اکتشافی بعدی  هستیم؛ در عین حال سناریوهای مختلف اعلام شده است و منتظریم تا راهبردها و اعتبارات در هیئت مدیره تائید و تصویب شود و آن را به ما ابلاغ کنند.


اصولی تاکید کرد که با توجه به ملاحظات و حساسیتهای کنونی به نظر می رسد هیئت مدیره با ادامه اقدامهای اکتشافی موافقت کند، اما هنوز در مورد محل این حفاریهای اکتشافی تصمیم گرفته نشده است.


اصولی با بیان این که سابقه حفاری ایران در خشکی حدود ١٠٠ سال و در آبهای کم عمق ٧٠ سال است، افزود: سابقه حفاری در آبهای عمیق کمتر از ٢٠ سال است، ضمن این که شرایط جغرافیایی در خزر بسیار سخت و پر ریسک و پر هزینه است و محاسبات ما بویژه در باره چاههای اکتشافی قابل پیش بینی نیست.


برگزاری مناقصه حفاری اکتشافی در استان گلستان
وی در ادامه از آمادگی نفت خزر برای برگزاری مناقصه حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان خبرداد و گفت: کار در این میدان سخت نیست و تاکنون مجوز کار در آن را گرفته ایم اما باید با حساسیتهای لازم پیش رویم.

اصولی تاکید کرد که در صورت موفقیت آمیز بودن این حفاریها گاز به دست آمده از این میدان کمک زیادی به تامین سوخت استانهای شمالی می کند و نگرانیهای مردم در این استانها برطرف می شود.


مدیرعامل نفت خزر همچنین از ادامه تعامل و مذاکره با استانداری گیلان خبرداد و گفت: در سایت رودسر به دنبال ایجاد زیرساختهای قابل قبولی برای حضور بخش خصوصی هستیم اما تاکنون موفقیت زیادی حاصل نشده و از ٢٧٠ هکتار زمینهای تعهد شده تاکنون ٢٨ هکتار آن قطعی شده است  و در حال رایزنی برای ادامه تحویل این زمینها هستیم.
وی با اشاره به وجود معارضهای مختلف برای این زمینها گفت: البته در جریان این گفتگوها و قولها پنج استاندار تغییر کرده است و شرکت ملی نفت ایران هم نمی تواند بیگدار به آب بزند و سعی می کنیم با رعایت همه جوانب لازم پیش رویم.

ارسال نظر