کد خبر: ۲۰۷۵۴
تعداد بازدید: ۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

بررسی وضعیت صنعت ساخت و تعمیر کشتی در ترکیه

صنعت ساخت و تعمیر کشتی در ترکیه

در سال های اخیر ترکیه به سمت بازارهای گوشه ایی  رفته است که عامل رشد مشارکت ترکیه در تجارت جهانی ساخت کشتی های جدید شده است. همچنین به طور موازی رشد قوی در بخش تولید تجهیزات دریایی داشت که به طور فزاینده¬ایی به افزایش بازار صادرات انجامید. این توسعه ها بازتاب موقعیت استراتژیک، نیروی کار با تجربه، کیفیت تولیدات و نقش مهم ترکیه به عنوان پل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین اقتصاد اروپا و آسیای مرکزی و خاورمیانه بوده.
صنایع پشتیبان کشتی سازی در ترکیه ( مثل تعمیرات کشتی، تبدیل و تولید تجهیزات دریایی) ، سهم یک و نیم میلیارد دلاری در اقتصاد ترکیه داشته که آن را تبدیل به یکی از اجزا مهم اقتصاد این کشور کرده است.
با توجه به نمودارهای مربوط به انجمن صنایع کشتی سازی ترکیه در 2008 سهم 2.7 میلیارد دلاری در صادرات ترکیه را داشته. در حالی که عملیات نگهداری و تعمیرات حدود 1.5 میلیارد دلار به این مبلغ افزود.

نمودار 1- تولید ناخالص ملی ترکیه طی سالهای 2000-2010

اما ترکیه از بحران اقتصادی در امان نماند. نزول درفعالیت های اقتصادی بر سرمایه گذاری، تقاضای مشتریان، تجارت، کشتی¬رانی و در نهایت کشتی سازی اثر گذاشت. همانطور که در نمودار زیر مشهود است تولیدات صنایع کشتی سازی در ترکیه در سال 2008 در اوج قرار داشت اما پس از آن و تا سال 2013 شاهد نزول شدید در این صنعت بوده است.

اما در سال ها 2008 تا 2012 که تقاضا برای ساخت کشتی کاهش یافت، صنعت کشتی سازی ترکیه با توسعه بخش تعمیرات، به گونه ایی از ظرفیت های خالی مانده ساخت کشتی استفاده کرد. همانطور که در نمودار زیر قابل ملاحظه است، طی سال هایی که تقریبا تمامی صنایع در ترکیه با رکود مواجه بود اما صنعت تعمیرات شاهد رشد قابل ملاحظه ایی بوده است به طوریکه از 8.5 میلیون DWT در سال 2008 به 15 میلیون DWT در سال 2012 رشد داشت.

ارسال نظر