کد خبر: ۲۰۸۶۹
تعداد بازدید: ۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

لزوم گسترش فناوری آب های عمیق با استفاده از ظرفیت پژوهشی کشور

مدیرعامل شرکت نفت خزر اعلام کرد: تمرکز بر فعالیت های پژوهشی و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی داخل کشور برای گسترش حوزه فناوری آب های عمیق امری ضروری است.

شركت نفت خزر به منظور تحقق اهداف و برنامه های تعریف شده در حوزه پژوهش و فن آوری بر اساس نیاز بخش های فنی و عملیاتی، توجه خود را بر پیشرفت و اجراي پروژه هاي پژوهشی تعریف شده با بهره گیری از ظرفیت های موجود در مراکز علمی و پژوهشی کشور در عرصه تكنولوژي آبهاي عميق معطوف داشته است.

 بر این اساس با تشكيل كارگروه هاي تخصصي و برگزاري جلسات مستمر با دانشگاه های معتبر داخلی و موسسات علمی و پژوهشي به منظور کاربردی نمودن و حصول نتایج مورد نظر از پروژه های تعریف شده، اقدامات مثبتی به منظور تقویت و دو سویه نمودن ارتباطات بین صنعت و دانشگاه در حوزه آبهاي عميق صورت پذیرفته است.

به گزارش مارین نیوز، علي اصولي مدير عامل شركت نفت خزر در جلسه ارائه گزارش پیشرفت طرح های پژوهشی دانشگاه صنعتی سهند تبریز،  ضمن تاكيد بر نقش سازنده و موثر ارتباطات دوسویه صنعت و دانشگاه به ظرفيت سازي، رشد و تربيت نيروي انساني متخصص در بخش های بالادستی نفت، افزود: ما به دنبال فعالیت های پژوهشی ویترینی و نمایشی نیستیم.

اصولی با اشاره به ویژگی های سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر و تشریح شرایط خاص عملیاتی و جوی حاکم بر این سازه غول پیکر 15000 تنی به عنوان تنها دستگاه حفاری جمهوری اسلامی ایران با قابلیت حفاری در آبهای عمیق، موضوع تعمیرات، نگهداشت و استفاده بهینه از آن در جهت منافع ملی را بدون وجود برنامه صحیح علمی غیر ممکن دانست.

 وی افزود با توجه به شرایط خاص خزر و بسته بودن این دریا و عدم تجربه و همکاری کشورهای همسایه خزر در مقوله تعمیرات و نگهداشت سازه هایی با این خصوصیات، تمرکز بر فعالیت های پژوهشی و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی داخل کشور در حوزه فناوری های آبهای عمیق امری است ضروری و اجتناب ناپذیر.

شایان ذکر است، ظرفیت سازی در دانشگاهها و موسسات پژوهشی به منظور ورود به عرصه آموزش و پژوهش در فن آوری های مرتبط با آب عمیق و همچنین رفع تنگناهای عملیاتی و مورد نیاز سازمان، از اهداف و برنامه های امور پژوهش و فن آوری شرکت نفت خزر است که به صورت مستمر در حال انجام است.

در همین راستا شركت نفت خزر همكاري های گسترده ای با مراكز علمي و دانشگاهي برقرار نموده كه مي توان به همكاري با دانشگاههای صنعتي شريف، سهند دانشگاه، اصفهان، صنعت نفت و سازمان های علمی و پژوهشی نظیر  هواشناسي و موسسه ملي اقيانوس شناسي اشاره نمود.

انجام آزمایشات مدل سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیر کبیر، بررسی تثبیت موقعیت در شرایط مورینگ، طراحی ربات های زیر دریایی (ROV) به منظور انجام عملیات در عمق 1000 متر و .... برخی از عناوین پژوهشی در حال اجرا با همکاری دانشگاهها و موسسات پژوهشی هستند.

ارسال نظر