دکتر شفیعی فر در پاسخ به سوال خبرنگار مارین نیوز درباره تاثیرات مثبت همایش بر حوزه های آموزشی، پژوهشی و صنعتی مرتبط با فراساحل گفت: هرچند استخراج نفت از حوزه های نفتی خلیج فارس قدمت بیش از 40 سال دارد، ولی صنعت فراساحل در ایران بسیار جوان است و ورود مهندسان و صنعتگران ایرانی در تمام ابعاد این صنعت به دهه اخیر بر می گردد. با توجه به گستردگی تخصص ها و گرایش ها در صنعت فراساحل، آموزش در این حوزه در کشور محدود به برخی از زمینه ها است. همچنین پژوهش در زمینه های مختلف فراساحل بسیار محدود، پراکنده، و اغلب غیر مرتبط با نیازهای صنعت انجام می شود.
او ادامه داد: با برگزاری همایش فراساحل می توان ضمن برجسته کردن نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت فراساحل، در مورد راهکارهای لازم برای سیاست گذاری، رفع مشکلات موجود و ایجاد ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه در حوزه فراساحل بحث و تبادل نظر نمود.
وی همچنین بین المللی شدن این همایش را کاملا مناسب دانست و اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های نسبتا قابل قبولی که در سالهای اخیر در فراساحل حاصل شده از یک طرف و تجربه موفق برگزاری 5 همایش قبلی، برگزاری این همایش در سطح بین المللی کاملا مناسب است.
این استاد با سابقه مهندسی سازه های دریایی، مطرح شدن مشکلات و کاستی ها در زمینه های مختلف صنعت فراساحل در کشور را از دستاوردهای دوره های قبلی این همایش برشمرد و تصریح کرد: طرح چنین مشکلات و مسائلی و انعکاس آنها به مراکز تصمیم گیری و علمی، می تواند ضمن تاثیر بر سیاست گذاری های کلان، زمینه های ارتباط صنعت و دانشگاه را فراهم نماید و به تبع آن باعث جهت دهی آموزش و پژوهش در حوزه فراساحل شود.
وی افزود: در همایش این دوره نیز پیشنهاد می شود ضمن ادامه روند قبلی و تبیین مشکلات و کمبود ها، در مورد راهکارهای کارامد شدن آموزش و پژوهش در حوزه فراساحل تاکید شود.
دکتر شفیعی فر در پایان یادآور شد: نظر به اینکه همایش مهندسی دریا بصورت سالانه و همایش ICOPMAS بصورت دو سالانه برگزار می شود و بسیاری از مقالات مرتبط، در این دو همایش ارایه می شوند و نیز با توجه به تخصصی بودن همایش فراساحل، نباید به لحاظ تعداد، انتظار تعداد زیاد شرکت کنندگان را در این همایش داشته باشیم.