کد خبر: ۲۰۹۶۱
تعداد بازدید: ۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

بین المللی شدن ششمین دوره همایش صنایع فراساحل کاملا مناسب است/گفتگو با مهدی شفیعی فر

دکتر مهدی شفیعی فر، استاد تمام دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگوی اختصاصی با مارین نیوز، نظرات خود را در رابطه با اهمیت و نقش ششمین همایش بین المللی صنایع فراساحل در ارتقای این صنعت در کشورمان، بیان کرد.

دکتر شفیعی فر در پاسخ به سوال خبرنگار مارین نیوز درباره تاثیرات مثبت همایش بر حوزه های آموزشی، پژوهشی و صنعتی مرتبط با فراساحل گفت: هرچند استخراج نفت از حوزه های نفتی خلیج فارس قدمت بیش از 40 سال دارد، ولی صنعت فراساحل در ایران بسیار جوان است و ورود مهندسان و صنعتگران ایرانی در تمام ابعاد این صنعت به  دهه اخیر بر می گردد. با توجه به گستردگی تخصص ها و گرایش ها در صنعت فراساحل، آموزش در این حوزه در کشور محدود به برخی از زمینه ها است. همچنین پژوهش در زمینه های مختلف فراساحل بسیار محدود، پراکنده، و اغلب غیر مرتبط با نیازهای صنعت انجام می شود.

 او ادامه داد: با برگزاری همایش فراساحل می توان ضمن برجسته کردن نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت فراساحل، در مورد راهکارهای لازم برای سیاست گذاری، رفع مشکلات موجود و ایجاد ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه در حوزه فراساحل بحث و تبادل نظر نمود.

وی همچنین بین المللی شدن این همایش را کاملا مناسب دانست و اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های نسبتا قابل قبولی که در سالهای اخیر در فراساحل حاصل شده از یک طرف و تجربه موفق برگزاری 5 همایش قبلی، برگزاری این همایش در سطح بین المللی کاملا مناسب است.

این استاد با سابقه مهندسی سازه های دریایی، مطرح شدن مشکلات و کاستی ها در زمینه های مختلف صنعت فراساحل در کشور را از دستاوردهای دوره های قبلی این همایش برشمرد و تصریح کرد: طرح چنین مشکلات و مسائلی و انعکاس آنها به مراکز تصمیم گیری و علمی، می تواند ضمن تاثیر بر سیاست گذاری های کلان، زمینه های ارتباط صنعت و دانشگاه را فراهم نماید و به تبع آن باعث جهت دهی آموزش و پژوهش در حوزه فراساحل شود.

وی افزود: در همایش این دوره نیز پیشنهاد می شود ضمن ادامه روند قبلی و تبیین مشکلات و کمبود ها، در مورد راهکارهای کارامد شدن آموزش و پژوهش در حوزه فراساحل تاکید شود.

دکتر شفیعی فر در پایان یادآور شد: نظر به اینکه همایش مهندسی دریا بصورت سالانه و همایش ICOPMAS بصورت دو سالانه برگزار می شود و بسیاری از مقالات مرتبط، در این دو همایش ارایه می شوند و نیز با توجه به تخصصی بودن همایش فراساحل، نباید به لحاظ تعداد، انتظار تعداد زیاد شرکت کنندگان را در این همایش داشته باشیم.

ارسال نظر