کد خبر: ۲۰۹۸۱
تعداد بازدید: ۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

همکاری شرکتهای نفت خزر و ذخیره سازی گاز در پروژه قزل تپه گرگان

شرکت نفت خزر و شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی برای تبادل خدمات فنی و مهندسی در پروژه قزل تپه گرگان تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش مارین نیوز، علی اصولی ، مدیرعامل شرکت نفت خزر با اعلام این خبر، گفت: پس از انجام مطالعات و بررسیهای لازم در باره میدان قزل تپه در استان گلستان بوسیله شرکت نفت خزر، امکان ذخیره سازی گاز طبیعی در این میدان به شرکت ذخیره سازی پیشنهاد شد.

وی به ماموریت شرکت نفت خزر در دریای خزر و سه استان ساحلی گلستان، گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: در دهه ١٣٤٠ شمسی دو حلقه چاه به نامهای قزل تپه ١ و ٢ در آن منطقه حفر شده که به علت مشاهده نشدن آثار هیدروکربن، متروکه اعلام شد که پس از برگزاری چند جلسه با شرکت ذخیره سازی گاز موضوع انجام حفاری اکتشافی و استفاده از این مخزن برای ذخیره سازی گاز طبیعی منجر به این تفاهمنامه همکاری شد.

مسعود سامی وند، مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی نیز با بیان این که مطالعات مربوط به این میدان با همکاری دانشگاههای تهران و امیرکبیر در یک سال گذشته انجام شده است، افزود: حفر یک حلقه چاه اکتشافی در میدان قزل تپه به تکمیل مطالعات انجام شده کمک می کند.

وی با اشاره به این موضوع که میدان قزل تپه در محدوده عملیاتی شرکت نفت خزر قرار گرفته است، همکاریهای فنی و مهندسی و همچنین تبادل اطلاعات میان دو شرکت را در حصول نتایج مورد نظر بسیار مثبت ارزیابی کرد.

شایان یادآوری است به منظور ارزیابی وضع چینه ای و امکان وجود هیدروکربن در کرتاسه تحتانی (سازند تیرگان) چاه قزل تپه ١ در سال ١٣٤٥ تا عمق ٤٧٥٩ متر حفاری شد که فاقد هیدروکربن بود؛ همچنین در سال ١٣٤٨ نیز برای ارزیابی کاملتر اهداف مورد نظر در چاه شماره یک و همچنین ارزیابی هیدروکربوری سازند مزدوران، چاه شماره ٢ تا عمق ٥٨٢٧ حفاری شد که پس انجام آزمایشهای مورد نظر، چاه یک سازند تیرگان حاوی گاز به همراه آب و چاه شماره ٢ خشک گزارش شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت



دوشنبه 25 اسفند 1393
ارسال نظر
  ارسال نظر
 
  نام و نام خانوادگي :
  آدرس ايميل :

  متن :