کد خبر: ۲۱۰۳۷
تعداد بازدید: ۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

بزرگترین شیر فوران گیر آبهای عمیق سرویس و آماده سازی شد

عملیات سرویس و آماده سازی شیر فوران گیر (Blowout Preventer) سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با هدف آغاز عملیات اکتشافی تازه در آبهای عمیق دریای خزر انجام شد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، با توجه به اهمیت عملکرد صحیح شیرهای فوران گیر در همه مراحل حفاری بویژه حفاری در آبهای عمیق، با استقرار گروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر و مهندسان پیمانکار روی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر، ضمن مطالعه نقشه ها و مرور گزارشهای فنی و عملکردی شیر فوران گیر برنامه ریزیهای لازم برای تهیه شرح کار و تعمیرهای مورد نیاز با هدف آماده سازی انجام شد.

در مراحل سرویس و آماده سازی BOP اقدامهای لازم درباره آزمایشهای عملکردی (Function Test)، آزمایش فشار بدنه و بازوهای بازدارنده کشویی، شیرهای بیرونی و داخلی خطوط کنترل و کشتن چاه (choke & kill lines)، خطوط تعمیری Coflex  و بازدارنده های حلقوی (Annular) به طور کامل انجام و شرح کار مربوط به تعمیرات مورد نیاز احتمالی و تعمیرات بازدارنده تهیه شد.

این گزارش می افزاید: حفاری در آبهای عمیق دریای خزر نیازمند بهره گیری از تجهیزات ویژه و فناوریهای تازه است که یکی از این تجهیزات شیر فوران گیر است و عملیات نصب، استقرار، بهره برداری و انجام تعمیرات و سرویس این سازه عظیم بوسیله مهندسان بومی کشور انجام می شود.

همچنین لزوم استفاده از شیرهای فوران گیر به دلیل اهمیت رعایت مسائل ایمنی در حین عملیات حفاری اجتناب ناپذیر است. شیر فوران گیر ابزاری است که از یک بدنه اصلی و تعدادی شیر کنترلی تشکیل شده است و از بخشهای مختلفی همچون شیرهای ورودی و خروجی گل حفاری، شیر ورودی سیمان و چند شیر کنترلی عمل کننده در مواقع اضطراری تشکیل شده است.

شایان یادآوری است شیر فوران گیر سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با بیش از ٢٠٠ تن وزن، ١٣ متر ارتفاع و قابلیت تحمل فشار ١٥٠٠٠ پام تنها شیر فوران گیر با این ویژگیها در ایران است که عملیات سرویس و آماده سازی آن با توجه به تجربیات کسب شده در سالهای گذشته با صرفه جویی زمانی و کمترین هزینه بوسیله متخصصان داخلی انجام شده است.

ارسال نظر