کد خبر: ۲۱۳۴۱
تعداد بازدید: ۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

کسب استقلال کامل تعمیراتی؛ رویکرد فعالیت کشتی سازی هفتم آذر

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر نیروی دریایی در محدوده منطقه آزاد انزلی را یک کار ملی با هدف کسب استقلال در امور تعمیراتی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی دانست.

به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار محسن بهزادفر در گفتگو با ایرنا با بیان این که ناوگان داخلی دریایی یکی از مؤلفه‎ها‎ی اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: با توجه به حمایت های مسوولان، امسال را به جد سال شکوفایی و رونق این کارخانه می دانیم.

وی با اشاره به در دست تعمیر قرار داشتن چهار شناور به طور همزمان در این کارخانه اظهار کرد: امسال را دائما با چهار فروند کار می کنیم و به نظر می رسد بعضی اوقات تعمیر شش فروند به صورت همزمان نیز محقق شود و این برای خودمان نیز دور از انتظار بود.

دریادار بهزادفر خاطرنشان کرد: کار در کشتی سازی رونق خوبی گرفته و برای هر فروند، 50 تا 100 نفر مستقیم مشغول به کار می شوند و بازار شهر انزلی و رشت و صنایع مرتبط نیز به لحاظ مالی به حرکت در می آید.

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی اظهار کرد: شناور پنج هزار تنی پرمیس متعلق به کشتیرانی دریای خزر بزرگترین شناوری است که در روزهای اخیر از آب گیری کرده ایم.

وی با اشاره به تعمیر کشتی پایا متعلق به این کشتیرانی در اسفند ماه پارسال یادآور شد: این دومین شناور متعلق به کشتیرانی دریای خزر است که در این کارخانه تعمیر می شود.

دریادار بهزادفر افزود: ارکیده، شناور دیگر در حال اتمام تعمیر در این کارخانه با ظرفیت دو هزار و 800 تن متعلق به بخش خصوصی است و ظرف چند روز آینده به دریا بازگردانده می شود.

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی ادامه داد: کشتی باری دیگری به نام جهان1 با تناژ یکهزار و 500 تن متعلق به بخش خصوصی را حدود یک هفته قبل برای انجام تعمیرات به ساحل آوردیم.

به گفته وی غیر از این سه فروند شناور، یک فروند یدک کش متعلق به فلات قاره شمال با نام ایران بهشهر در دست تعمیر قرار دارد و یک فروند کشتی تدارکاتی لیلا هم در آینده نزدیک برای قطعه کردن به خشکی آورده می شود و مجوزهای گمرکی و محیط زیستی آن نیز اخذ شده است.

دریادار بهزادفر خاطرنشان کرد: این مایه خشنودی است که بخش های دولتی نیز این کشتی سازی را مورد لطف قرار داده اند.

وی اضافه کرد: حمایت بی دریغ فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مقام های مسوول دریایی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی در نیل به اهداف کشتی سازی بسیار موثر بوده است.

گسترش فعالیت به جنوب

وی در ادامه یادآور شد: علاوه بر حضور در کنار دریای خزر، در خرمشهر، آبادان، ماهشهر و بوشهر نیز فعال هستیم و با شرکت هایی که کارهای مشابه ما انجام می دهند مشغول به فعالیت مشترک می باشیم.

دریادار بهزادفر تصریح کرد: شیوه خودمان برای از آب گیری کشتی را به همه شرکت ها اعلام کرده ایم و کشتی سازی اروندان بعنوان یک کشتی سازی معتبر به این روش برای پایین آوردن شناورها از ارتفاع نیاز داشت که ما خدمات ارائه دادیم.

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی اذعان کرد برخی باور نداشتند ما بتوانیم این کار را انجام دهیم ولی فعالیت کارخانه اکنون از حد انتظار خودمان نیز فراتر رفته است.

وی خاطرنشان کرد: به جز شناور پرمیس، کشتی هایی با دو اندازه دیگر 115 و 140 متری در خزر وجود دارد که اگر بتوانیم در این کارخانه کار از آب گیری و به آب دهی آن را انجام دهیم نیازی به مراجعه شناورهای داخلی برای تعمیرات به کشورهای همسایه وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر کشتی های با اندازه 115 متر در کارخانه صدرا تعمیرات زیرآبی شان را انجام می دهند ولی کشتی های 140 متر باید به کشورهای حاشیه خزر اعزام شوند که طبیعتا ارزبری زیادی دارد و اعزام کارکنان کشتی، استقرار آنها و هزینه های سنگین تعمیراتی آن بار مالی سنگینی را به صاحبان کشتی تحمیل می کند.

دریادار بهزادفر با بیان اینکه مصمم هستیم تا تعمیرات کشتی های با 140متر را در کشور راه اندازی کنیم، تاکید کرد: این امر موجب قطع وابستگی به انجام تعمیرات در کشورهای همسایه و اطمینان صاحبان کشتی از انجام تعمیرات می شود.

وی با بیان این که این کار به معنای استقلال تعمیراتی شناورهای داخلی است، گفت: نهایت تلاش خود را برای نیل به این مقصود انجام خواهیم داد.

وی افزود: غیر از کشتی های با طول بلند متعلق به کشتیرانی دریای خزر و بنیاد، با شرکت ملی نفتکش هم همکاری نزدیک داریم که برای تعمیرات سه فروند کشتی تدارکاتی کاسپین متعلق به این شرکت مذاکراتی انجام شده است.

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی با اشاره به نیاز شناورهای تدارکاتی کاسپین به تعمیرات بخش های زیرآبی ابراز امیدواری کرد در سه ماه آینده شرایط از آب گیری کاسپین بوجود آید.

دریادار بهزادفر خاطرنشان کرد: با توجه به این که برای ایجاد اشتغال در هر بخش 50 تا 70 میلیون سرمایه گذاری باید صورت بگیرد ما بدون دریافت ریالی وام، 200 تا 250 نفر را در کارخانه مشغول به کار کرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به روش های دیگر از آب گیری کشتی فکر کرده اند، اظهار کرد: یکی از مشکلات ساحل جنوبی خزر شکل خاص توپوگرافی و شیب بسیار ملایم آن و جابجایی حجم بالای ماسه بوده که اجازه روش های دیگر را تا به حال نداده است.

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی یادآور شد: روش از آب گیری شناور با بالشتک هوا، شیوه ای سخت و نفس گیر است ولی مالکان کشتی ها با وجود زمان بر بودن به ایمن بودن روش اعتقاد پیدا کردند.

دریادار بهزادفر همچنین در مورد گسترش کارخانه گفت: از نظر اراضی مشکلی نداریم و فرمانده نیرو این مجوز را خواهد داد که برحسب نیاز فضا را توسعه دهیم ولی در حال حاضر همین فضای 50 هزار متری برای پنج تا شش فروند جوابگو است .

مدیرعامل سرویس های حمل و نقل نیروی دریایی خاطرنشان کرد: مشکل توسعه زیرساخت ها را نداریم و روی ارتقای تجهیزات و تامین فضای سرپوشیده کار خواهیم کرد.

کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر نیروی دریایی برای نخستین بار در شمال کشور از فروردین 1393 در حسن رود در محدوده منطقه آزاد انزلی در استان گیلان به طور رسمی شروع به فعالیت کرد.

برای ساخت این کارخانه بیش از یکصدمیلیارد ریال سرمایه گذاری شده و از توان استادکاران و پیمانکاران مجرب در زمینه این صنعت استفاده شده است .

این کارخانه توان ساخت کشتی های باری، تفریحی و حتی فایبر گلاس را در ابعاد مختلف دارد.

شهرستان بندرانزلی با 275 کیلومتر مربع وسعت و حدود 132 هزار نفر جمعیت در کرانه جنوبی دریای خزر و غرب گیلان واقع است.

ارسال نظر