کد خبر: ۲۱۵۴۵
تعداد بازدید: ۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

عزتی: سال‎هاست قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی را داریم؛ اما اجرا نمی‎شود

معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران در حال حاضر با در اختیار داشتن دو ناوگان بزرگ تجاری و نفتی، در سطح جهان و منطقه دارای برند است، اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش ایران با در اختیار داشتن بیش از 60 شناور بزرگترین ناوگان حمل نفت و فرآورده‎های نفتی جهان محسوب می‎شود.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، علی عزتی در بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی با اشاره به اینکه در برنامه‎های اول تا سوم توسعه عملا هیچ حکمی در حمایت از بخش حمل‎ونقل دریایی وجود نداشته است، اضافه کرد: توسعه ناوگان دریایی ایران در این مقطع، صرفا با اتکا به بضاعت خود کشتیرانی‎ها و استفاده از ظرفیت‎های فضای کسب و کار و وام‎های خارجی صورت گرفت.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی تنها بند مربوط به حمل و نقل دریایی در برنامه چهارم را نوسازی و ایمن سازی ناوگان حمل و نقل با استفاده از تسهیلات وجوه اداره شده اعلام و تصریح کرد: این موضوع در سطح شناورهای کوچک و متوسط بود و تسهیلاتی برای ناوگان اقیانوس‎پیما در نظر گرفته نشد.

عزتی گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز سازمان بنادر و دریانوردی مکلف به ایجاد نظام انعطاف‎پذیر تعرفه‎های بندری و دریایی شده بود که تاکنون محقق نشده است.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی با بیان اینکه ناوگان تجاری کشور در سال‎های اخیر و بر اثر تحریم‎ها با شرایط سختی مواجه بوده‎اند، خاطرنشان کرد: در برنامه های ششم و هفتم که قبل از اتمام مقطع سند چشم‎انداز 1404 در پیش داریم باید بطور جدی به توسعه ناوگان بپردازیم.

وی با بیان اینکه برای تدوین برنامه ششم ساختار مدونی بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: در زیربخش حمل‎ونقل دریایی پنج کارگروه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده که بخش مربوط به ناوگان دریایی به کشتیرانی جمهوری اسلامی واگذار شده که در این راستا، احکام مختلفی تدوین و به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده است.

عزتی ضمن تشریح راهکارهای پیشنهادی در برنامه ششم توسعه در بخش ناوگان دریایی اضافه کرد: اولین یکی از موارد افزایش سهم ناوگان دریایی داخلی از تجارت دریایی کشور است که در این زمینه، باید تسهیلاتی نظیر تخفیف 10 درصدی عوارض برای ناوگان تحت پرچم اعمال شود.

معاون فنی کشتیرانی با اشاره به اینکه در سال‎های گذشته به علت فقدان ناوگان در برخی حوزه‎های حساس ضربه خورده ایم، اظهار کرد: به علت نبود ناوگان حمل میعانات گازی، میلیون‎ها فوت‎مکعب گاز کشور به شکل فلر دود شد و به هوا رفت، در زمینه حمل پتروشیمی هم که تنها دو الی سه کشتی در اختیار داشتیم و صادرات برخی مجتمع‎های پتروشیمی کشور متوقف شد.

وی با اشاره به ایجاد و تقویت زیرساخت‎هایی مانند تعمیرات کشتی، مؤسسات رده‎بندی و بیمه‎های دریایی در شرایط تحریم گفت: پس از لغو تحریم‎ها باید زیرساخت‎های داخلی حمایت شود تا بازار بوجود آمده در داخل، بار دیگر در اختیار شرکت‎های خارجی قرار نگیرد.

وی بر تأمین منابع مالی و اجرای اثربخش قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه تأکید و اظهار کرد: بستر اصلی توسعه ناوگان داشتن صندوقی برای ارائه تسهیلات مالی جهت ساخت کشتی در کشور است.

وی ادامه داد: سال‎هاست قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی را داریم؛ اما اجرا نمی‎شود این در حالی است که اگر این امر محقق و اعتبارات صندوق صنایع دریایی تأمین شود، هم ناوگان دریایی کشور توسعه می‎یابد و هم کشتی‎سازی‎های ایرانی در بخش ساخت و تعمیرات تقویت خواهند شد.

معاون بازرگانی و فنی کشتیرانی ایران احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه برای معافیت سربازی دریانوردان و رشد و توسعه ترانزیت دریایی بعنوان درخواست دیگر ناوگان دریایی و جبران خسارت‎هایی که در هفت سال گذشته به دلیل تحریم‎ها متوجه شرکت‎های کشتیرانی شده از درخواست های دیگر ماست.

ارسال نظر