کد خبر: ۲۱۵۴۹
تعداد بازدید: ۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

صید 400 هزار تن فانوس ماهیان از برنامه های مهم شیلات در حوزه صیادی است

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: صید سالانه بین 300 تا 400 هزار تن فانوس ماهیان در دریای عمان از برنامه های مهم سازمان شیلات در حوزه صیادی است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، علی اصغر مجاهدی روز سه شنبه در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی کشور افزود: بررسی ها نشان می دهد که ذخایر فانوس ماهیان در عمق 200 متری دریای عمان بین یک تا چهار میلیون تن است و باید با برنامه ریزی مناسب از این ذخایر مهم دریایی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال 92 در مجموع 158 میلیون تن ماهی و آبزیان در جهان صید شد افزود: سهم ایران از این صید 885 هزار تن بود که 514 تن آن از دریا صید شده است.

معاون سازمان شیلات با بیان اینکه هم اکنون در جنوب کشور 10 هزار شناور ماهیگیری فعال است، افزود: با این حال رشد صیادی در جهان در سال های اخیر منفی بوده است و این نشان می دهد که منابع دریایی هم اکنون تحت فشار هستند.

وی اظهار داشت: علیرغم منفی بودن رشد صیادی در جهان، رشد صید ماهی در کشورمان سالانه 4 درصد افزایش داشته است و درصدد هستیم با افزایش ناوگان صیادی میزان صید خود را از دریاها افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: ناوگان ماهیگیری ایران در بین 35 کشور فعال در اقیانوس هند رتبه دوم را داراست و برخی از کشورهای آفریقایی نیز برای صید در آب های این کشورها در دستور کار شیلات قرار دارد.

مجاهدی بر افزایش صید ناوگان دریایی ایران در حوزه فراساحل تاکید کرد و افزود: به همین منظور درصددیم با امضا قراردادهایی با کشورهای آفریقایی میزان صید ماهیان ایران را در حوزه فراساحل یک سوم افزایش دهیم.

معاون سازمان شیلات اظهار داشت: طی سال گذشته به منظور رشد صیادی در کشور، یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه ماهیگیری و پرورش ماهی در قفس اختصاص یافت که سود آن در مناطق محروم 11 درصد و سود تسهیلات ارزی آن نیز 4 درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به صدور موافقت اصولی برای تولید بیش از 200 فروند شناور صیادی توسط شیلات اظهار داشت: صنایع داخلی باید از این فرصت استفاده کنند تا زمینه های تولید شناورهای صیادی در کشور بیش از پیش فراهم شود.

فانوس ماهیان ماهی های کوچکی هستند که در دریا های عمیق زندگی می کنند. نمونه برداری های عمیق نشان دادند که فانوس ماهیان حدود 65 درصد از کل ماهیان زیست توده دریاهای عمیق را به خود اختصاص داده است.

در حقیقت فانوس ماهیان در زمرهٔ ماهیانی هستند که بیشترین پراکنش، جمعیت و تنوع را در میان همه بی مهرگان دارند و نقش بوم شناسی مهمی را به عنوان شکار برای موجودات بزرگتر ایفا می کنند. زیست توده آنها حدود ۵۵۰-۶۶۰ میلیون تن برآورد شد که چندین برابر کل صید جهانی شیلات است.

بیست و سومین همایش ارگان های دریایی روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه در محمودآباد مازندران برگزار می شود.

ارسال نظر