کد خبر: ۲۱۷۴۶
تعداد بازدید: ۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

نفت خزر در عملیات اکتشافی تفکر حفظ محیط زیست را دنبال میکند

نماینده شرکت نفت خزر گفت: در عملیات اکتشافی نفت و گاز در دریای خزر، تفکر حفظ محیط زیست را دنبال می کنیم.

به گزارش مارین نیوز، محمد کمالیان روز دوشنبه در همایش مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریای خزر در بندرگاه انزلی با اشاره به ساخت یک فروند سکوی نیمه شناور امیرکبیر در خزر اظهار کرد: تمهیدات محیط زیستی در نظر گرفته شده بر سکوی امیرکبیر دردریای خزر بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: از سکوی امیرکبیر چیزی به دریا ریخته نمی شود و حتی آبهای سطحی جمع آوری در مخازنی تصفیه و برای انتقال به ساحل تحویل شناور می شود.

وی متذکر شد: برای ما همانطور که ایمنی حرف اول را در دریا می زند محیط زیست نیز حائز اهمیت بسیار است.

کمالیان با اشاره به تولید چند هزار متر کنده های حاصل از حفاری افزود: سال 84، سه میلیون یورو تجهیزات اضافه بر سازمان روی سکو نصب شد تا زمان بالا آمدن کنده ها از سطح دریا تفکیک صورت بگیرد و در 120 جعبه دارای گواهی نامه درون بسته های مخصوص قرار گرفته و به شناور تحویل داده شود.

وی خاطرنشان کرد: باد غالب در خزر شمال غرب - جنوب شرق است و هر اتفاقی برای خزر بیفتد به ما بازمی گردد و قبلا نیز شاهد راهیابی گلوله های نفتی به ساحل ایران بودیم .

نماینده شرکت نفت خزر افزود: با توجه به بسته بودن دریای خزر در صورت بروز الودگی 20 سال زمان می برد که پالایش طبیعی صورت بگیرد.

کمالیان تاکید کرد: باید نیروی منسجم از پنج کشور داشته باشیم که بتوانیم با این مسائل مقابله کنیم

به گزارش مارین نیوز، عمده فعالیت های ایران در دریای خزر در ابتدا محدود به انجام عملیات لرزه نگاری و حفر چاه های اکتشافی در خشکی و آب های کم عمق ساحلی بود. طی چهار دهه گذشته جمعا 16حلقه چاه در خشکی و سه حلقه چاه در بخش کم عمق دریای خزر حفاری شد که یا بی نتیجه بود و یا به لحاظ اقتصادی قابل بهره برداری نبود.

نهایتا کارشناسان شرکت نفت خزر به مطالعه بخش عمیق دریای خزر پرداختند که با همکاری شرکت های ایرانی و خارجی پس از عملیات لرزه نگاری در بخش عمیق دریای خزر و انجام مطالعات اولیه منجر به شناسایی 46ساختار دارای پتانسیل هیدروکربن در این منطقه شد .

صنعت نفت کشور در تاریخ 20 اردیبهشت 1391 برای اولین بار موفق به کشف نفت در دریای خزر شد. این میدان حاوی دو میلیارد بشکه نفت درجاست که حداقل میزان 500 میلیون بشکه از این مقدار قابل برداشت است.

شرکت نفت خزر یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است که وظایف اکتشاف، توسعه و تولید منابع هیدروکربوری در منطقه خزر شامل سه استان ساحلی گیلان، مازندران و گلستان، همچنین آب های ایران در دریای خزر را به عهده دارد.

نظارت بر اجرای کلیه قراردادهای منعقد شده بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ها یا دولت های خارجی جهت مطالعه و توسعه میادین نفتی در دریای خزر و همچنین نظارت بر مسائل زیست محیطی مرتبط با عملیات اکتشاف و توسعه ذخایر نفت و گاز در دریای خزر نیز به عهده شرکت نفت خزر است.

ماموریت شرکت نفت خزر اکتشاف، توسعه و تولید به منظور بهره برداری از منابع هیدروکربوری حوضه جنوبی دریای خزر و سه استان ساحلی ، فرآورش و انتقال نفت و گاز با هدف بالفعل و بیشینه نمودن ثروت های ملی و ایجاد ارزش برای ذینفعان است.

پشتیبانی از سکوی نیمه شناور ایران امیر کبیر و عملیات حفاری در دریای خزر از عمده فعالیت های این شرکت است.

سکوی نیمه شناور امیرکبیر که هم اکنون در آب های عمیق بخش جنوبی دریای خزر فعالیت می کند، قابلیت اجرای عملیات اکتشاف تا عمق یک هزار متری را دارد؛ این سکو می تواند در آبهای با عمق کمتر نیز به راحتی عملیات حفاری را انجام دهد .

این سکو در آبهای تا عمق 300 تا 400متر از طریق لنگر اندازی مستقیم مهار شده و در اعماق بیشتر از آن، از سیستم پیش لنگر اندازی استفاده می شود که در این سیستم لنگر در عمق مورد نظر به آب انداخته شده و انتهای زنجیر آن به سیم فولادی به طول یک هزار متر وصل و انتهای آن به بویه شناور متصل می شود.

همایش و مانور ملی منطقه ای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر با حضور نمایندگانی از روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم خردادماه در بندرگاه انزلی در حال اجراست.

ارسال نظر