کد خبر: ۲۲۰۰۵
تعداد بازدید: ۴۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

هرمزگان و شرایط پساتحریم

استان هرمزگان بواسطه گستردگی کار اقتصادی و داشتن ظرفیت های فراوان در بخش های مختلف شرایط ویژه ای برای سرمایه گذاری پساتحریم درپی خواهد داشت و انتظار است از هم اکنون مدیران مربوط ، زمینه ساز گردش بیشتر چرخ اقتصادی منطقه شوند تا شرایط برای توسعه سرمایه گذاری ها فراهم تر شود.

همه ما از بخش هایی از توافق هسته ای ایران و 1+5 با اطلاع شدیم و دانستیم شرکت های بزرگ غربی برای چنین روزی لحظه شماری می کردند و امروز شرایط برای یک جهش سرمایه گذاری به لطف خدا و حمایت های رهبرمعظم انقلاب ودعای خیرمردم فراهم شده است.

هرمزگان به عنوان پیشانی و دروازه ورودی می بایست از این وضعیت بهترین استفاده را ببرد.

این روزها سران کشورهای اروپایی و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای آمدن به ایران ابراز تمایل کرده اند و چه جایی بهتر از استانی مثل هرمزگان که آب وخاک وفضا فراهم است.

بطور حتم بعد از رفع تحریم ها رونق به بازار ایران باز می گردد و شرایط به گونه ای خواهد بود که مسابقه سرمایه گذاری در کشور راه می افتد و در این بحبوبه، حمایت از سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران ایرانی و همچنین ایجاد زمینه لازم برای ایجاد سرمایه همراه با سازوکار و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این فرصت لازم است.

استان هرمزگان ظرفیت های زیادی در بخش بندری با 32 بندر کوچک وبزرگ از قبیل بندرهای شهید رجایی ، شهید باهنر، بندرلنگه و جزایر 14گانه دارد که بهترین فرصت برای بهره گیری از ظرفیت های پساتحریم دارد وباید مدیریت ونظارت بیشتری دراین زمینه صورت گیرد.

این بندرها در گذشته هم نقش مهمی در صادرات و واردات داشتند و اینک هم دارند که متاسفانه تحریم های ظالمانه 12ساله ، شرایط این فضای موجود را محدود کرد ولی بازهم ظرفیت برای یک جهش اقتصادی و رونق دوباره اقتصاد وجود دارد که کمتر در کشور دیده می شود.

بندر شهید رجایی به عنوان یک مجتمع بندری با توانایی بالفعل می تواند با بندر جبل علی امارات برابری کند وسالهای سال ارتباط بندری با 80 بندر دنیا داشته و حتی شرکت های لاینری کشتی های غول پیکرحمل 12هزار کانتینری را درخود جای داده است و از ظرفیت وتوان موجود هیچ چیزی کم نشده و نیازمند مدیریت و برنامه ریزی برای فرصت موجود است.

بندر شهید رجایی دارای ظرفیت های دیگری از قبیل پایانه کانتینری، نفتی ، کالاهای فله ای، خط ریلی وجرثقیل های بزرگ ومحوطه های پوشیده وباز برای بارانداز است که سرمایه گذاران می توانند ازاین بندربه عنوان بهترین گزینه استفاده کنند واین موضوع بواسطه سرمایه گذاری فراوان بخش دولتی وخصوصی به خوبی نمایان است.

این بندر درطول دوران دفاع مقدس نقش پشتیبانی برای رزمندگان در هشت جنگ تحمیلی داشته و هر روز ظرفیت های آن تکمیل تر شده و همچنان نیازمند جذب سرمایه گذاری توسط شرکت های بزرگ است.

بندر شهید باهنر به عنوان بندرمسافری یا همان بندرمیوه وتره بار در کشور معروف است که در این سالها از نقش وتوانمندی آن کاسته نشده و همچنان حتی در زمان تحریم ها نقش ذاتی خود را داشته وامروز می تواند این توانمندی را بیشتر کند و علاوه آن در زمینه سایر کالا ها وخدمات باری از دوش بندر شهیدرجایی بردارد.

بندر لنگه نیز که در 240کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده معروف به بندر ترانزیت و واردات خودرو وکالاهای کم حجم است که دراین سالها ازنفس نیفتاده بود وهمچنان نقش آفرینی خود را حفظ کرده وباز در شرایط پساتحریم رونق صادرات را هم در پیش خواهد گرفت.

صنعت کشتی سازی که بیش از چهار دهه در هرمزگان وجود دارد می تواند حرکت بزرگ برای ساخت کشتی ها غول پیکر باری ومسافری داشته باشد هرچند که در دو دهه گذشته حتی درساخت کشتی هم فعال بوده اما بواسطه تحریم های ناروا این صنعت با مشکل مواجه شد ولی ظرفیت های موجود برای شروع مجدد وجود دارد و می توان برای رونق اقتصادی در منطقه گام برداشت.

البته درهمین مدت تحریم ها کشتی سازی پذیرش تعمیرات کشتی های کشورهای بزرگ از جمله کشور چین داشت که موفقیت بزرگی برای این صنعت در استان بود وبایستی ازاین صنعت حمایت لازم صورت گیرد.

امروز بندر جاسک هم به ظرفیت اقتصادی استان هرمزگان اضافه شده ودوسال پیش به عنوان منطقه ویژه اقتصادی از سوی دولت تدبیر وامید اعلام شد و می تواند مرکز مهم و پر قدرت اقتصادی درشرق هرمزگان و بارانداز قوی برای پردازش کالاهای نفتی ، صادرات وواردات کالا و هم فعالیت های اقتصادی باشد که مقدمات آن شروع شده ولی نیازمند حرکت رو به جلو است.

جاسک به عنوان یک منطقه کانونی ، بکر ، دست نخورده و میدانی برای سرمایه گذاری بزرگ در زمینه نفت وگاز وپتروشیمی است.

در ابتدای نامگذاری این منطقه برخی از افراد با خرید زمین وتصاحب این ثروت در جاسک خیز برداشتند وباعث گرانی کاذب شدند ولی امروز نیازمند مدیریت برای همه نه قشر خاص است.

هریک از مناطق آزاد کیش وقشم هم بایستی خود را برای شرایط پساتحریم آماده کنند که سرمایه گذاران زیادی برای ایجاد سرمایه گذاری به سراغ آنان می آیند و به دنبال ایجاد پایگاه برای ساخت کالاهایی مخرب زیست محیطی مثل کارخانه تولید روغن خودرو و کارخانه های آلوده کننده محیط زیست نباشند که هنوز مردم خاطره خوبی از زباله های تلمبار شده دراین جزایر ندارند.

به نظر می رسد سرمایه گذاری فقط درساخت وساز واحدها نیست بلکه هریک از مناطق بویژه کیش و قشم نیاز به زیبا سازی برای گردشگری و تفریح دارند و می توان با سرمایه گذاری دراین بخش شمار زیادی از گردشگران ایرانی وخارجی را به این مناطق کشاند.

بسیاری ازعجایب وتوانمندی دراین جزایر موج می زند که حتی مردم کشورمان هم آن را ندیده اند.

با این تفاسیر می توان گفت نفس سرمایه گذاری خیلی خوب است ولی مهمتراز آن باید مشخص شود سرمایه گذاری بر روی چه مناطقی باشد وبا چه هدفی دنبال شود و چه دستاوردی می توان از آن بدست آورد

درکل سرمایه گذاری درجزایر 14گانه هرمزگان بویژه با توجه به شرایط زیستی گونه های نادر دریایی بایستی متناسب با حفظ این ذخائر باشد وازمواهب آن برای گردشگری بهره برد.

تورهای گردشگری دریایی جای خالی برای سرمایه گذاری به این جزایر است که در فصل های خنک سال خیل عظیم جمعیت را می تواند به خود بکشاند و در پایداری این مناطق و ایجاد اشتغال و در نهایت کمک به سرمایه اجتماعی موثر باشد.

امروز بیشترمردم برای رهایی از شغل روزانه وتکراری نیاز به فضای آرام بخش دارند که با دایر کردن تورهای گردشگری علاوه برتبادل فرهنگ ها وسنت ها وآیین ها به یک درآمد پایدار وکم هزینه تبدیل خواهد شد ومردمان زیادی دوست دارند در این شرایط به مناطق دیدنی استان از جمله کیش وقشم و جزایر پیرامونی آنها سفرکنند واز جاذبه های طبیعی آن لذت ببرند.

بخش کشاورزی هرمزگان بویژه صنعت شیلات و میوه های گرمسیری ازجمله خرما ، انبه ، مرکبات ،صیفجات و گیاهان دارویی زمینه وظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد ومی تواند کشاورزان را از مشکلات و بدهکاری ها نجات دهد واین هم بایستی در لیست سرمایه گذاریها دیده شود.

تولید واستحضال آبزیان ازجمله ماهی ومیگوی پرورشی و پرورش جلبگ ، صدف های مروارید سازامروز یک روش بدیهی دردنیا شده که استان هرمزگان با داشتن یک هزارو 200کیلومتر ساحل بسترساز اینگونه سرمایه گذاری است وبایستی این صنعت به عنوان نقش اول درشیلات ایران به هرمزگان داده شود.

در بخش کشاورزی وقتی امکان تولید محصولاتی خاص با مشتریان خاص در اروپا و حتی روسیه دارد نیاز به سازوکار جدید در این شرایط دارد و اجازه ندهیم برخی ازمحصولات استان مثل گوجه فرنگی ، خیار وبادنجان و غیره به مرحله ای برسد که کشاورز از سر ناچاری آن را به نشانه اعتراض روی جاده بریزد وبا خودرو از روی آن رد شود.

تئورسین های اقتصادی ما بایستی باز تعریفی از سرمایه گذاری داشته باشند که شرایط طوری تنظیم شود که مردم با شرایط تحریم دچار مشکل نشوند و مشاغل پایدار تعریف و مردم عادت به تولیدملی داشته باشندهمانطور که ما مصرف کننده بزرگ و رکورداراسراف دربرخی کالاها هستیم بتوانیم میدان دارتولید وعرضه درتولید باشیم.

با وجود گرمای 40 تا 50درجه در مجموع هرمزگان بهشت سرمایه گذاری در همه زمینه هاست و تاکنون ثابت شده کمتر کسی در این استان سرمایه گذاری واقعی کرده وضرر دیده است.

با هدایت وراهبری سرمایه ها با مشوق ها و اطیمنان بیشتر شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این استان خواهیم بود.

خلیل تنیده

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

ارسال نظر