کد خبر: ۲۲۱۴۶
تعداد بازدید: ۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

در شرایط پساتحریم فرصت‌ها برای رونق صنعت کشتی‌سازی فراهم خواهد شد

مارین نیوز | نزدیکی به ساحل عمده مزیت استان مازندران در رونق صنایع دریایی و کشتی‌سازی است. شرکت‌های کشتی‌سازی این استان از این فرصت بهره برده و توانسته‌اند سفارش‌های شناورسازی و کشتی‌سازی را در سطح ملی و پروژه‌های حساس وزارت نفت و سازمان بنادر اجرایی کنند. 

۵ واحد کشتی‌سازی و شناورسازی در استان مازندران برای ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند. برخی از فعالان این صنعت از نبود سفارش‌های جدید برای شناورسازی می‌گویند و مسئولان این استان از تلاش برای هدایت فعالان صنایع دریایی به سمت توسعه صنعت گردشگری و اسکله‌های گردشگری می‌گویند. نبود فناوری به‌روز در صنعت کشتی‌سازی در شرایط تحریم بیشترین آسیب را به صنعتگران وارد کرد اما تولیدکنندگان با استفاده از توان داخلی و مهندسی معکوس چرخ تولید را متوقف نکردند.

عارف اصغری، یکی از مدیران شرکت کشتی‌سازی صدرا در استان مازندران  از تغییرات مدیریتی در این شرکت می‌گوید که با وجود آن هنوز فعالیت‌های صنعتی در این واحد تولیدی انجام می‌شود اما به دلیل نبود تقاضا، پروژه‌های نوسازی شناور از ۴سال پیش انجام نمی‌شود و اکنون عمده فعالیت‌های این واحد صنعتی در تعمیر شناور، ترانزیت سوخت و تخلیه بار است.

او با بیان اینکه تاکنون سفارش‌های شرکت مربوط به وزارت نفت، سازمان بنادر و سایر کشتی‌سازی‌ها بوده است، ادامه می‌دهد: دریافت تسهیلات بالای ۸۰درصد و زمان سریع‌تر در اجرای پروژه‌ها از جمله عواملی است که در ثبت سفارش برای نوسازی شناورها تاثیرگذار است.

اصغری تصریح می‌کند: در زمان تحریم‌ها شرکت‌های کشتی‌سازی نیز از آسیب‌ها در امان نبودند به طوری که تحریم‌ها در قیمت‌ها، زمان تحویل سفارش و نشان(برند)های کلیدی تاثیرگذار بود و حتی بازار را برای ورود شناورهای چینی فراهم کرده بود اما اکنون در شرایط پساتحریم فرصت‌ها برای رونق صنعت کشتی‌سازی فراهم خواهد شد.

او به سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این صنعت را دارند، اطمینان خاطر می‌دهد که در مشاوره‌ها، مهندسی پایه و تفصیلی، مهندسی خرید و ساخت در انجام پروژه‌ها مشارکت می‌کند.

ظرفیت‌های گردشگری با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه در استان مازندران این فرصت را فراهم می‌کند تا صنعتگران به توسعه و تولید مشتقات و ابزارهای لازم بپردازند. نمود این امر در استان مازندران می‌تواند در توسعه اسکله‌سازی‌ها باشد.

استفاده از ظرفیت دریا و ساحل فرصتی را برای صنایع دریایی فراهم می‌کند تا در توسعه صنعت گردشگری نقش‌آفرین باشند. علیرضا یوسف‌نژاد، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌وگو با صمت می‌گوید که ۵ واحد صنعتی بزرگ در حوزه شناورسازی و صنایع دریایی به تولید می‌پردازند به‌طوری که توانسته‌اند برای ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنند.

او با بیان اینکه واحدهای فعال در صنایع دریایی مازندران در تولید اسکله دریایی، کشتی فولادی، کشتی فایبرگلاس ۱۰ تا ۶۰ فوت، دستگاه‌های حفاری و کشتی‌های تفریحی فعال هستند، می‌افزاید: این واحدهای تولیدی و صنعتی در نزدیکی دریا هستند و فاصله زیادی با ساحل ندارند، بنابراین هزینه حمل‌ونقل آنچنانی ندارند. همچنین فعالیت آنها در تعارض با محیط‌زیست و منابع طبیعی نیست و تاکنون هیچ گزارشی درباره آسیب محیط‌زیستی فعالیت این صنایع ارائه نشده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران تصریح می‌کند: استان مازندران با توجه به طبیعت خدادادی‌اش، ظرفیت حرکت رو به جلو در صنعت دریایی دارد که با توجه به قرار گرفتن در شرایط پساتحریم می‌توان از این فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده کرد. فضای پساتحریم فرصتی را فراهم می‌کند که صنعت دریایی بتواند با کاهش قیمت‌ها در تولیدات خود در توسعه صنعت گردشگری استان مازندران نیز تاثیرگذار باشد.

یوسف‌نژاد می‌افزاید: صنایع دریایی استان مازندران با توجه به نوع تولیدات‌شان در شرایط تحریم و در حوزه فناوری آسیب جدی ندیده‌اند و اکنون نیز واحدهای شناورسازی استان مازندران نسبت به کشورهایی مانند روسیه، کره و حتی اوکراین فعالیت مناسبی دارند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران تاکید می‌کند: صنعت شناورسازی ازجمله صنایعی است که با فعالیت خود صنایع پایین‌دستی را فعال کرده و از بنگاه‌های پیشرانی است که در توسعه صنعت گردشگری نیز تاثیرگذار است.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه ۲ واحد صنعتی قایق‌سازی در استان مازندران فعال است، اظهار می‌کند: شرکت کشتی‌سازی صدرا با وجود تغییر مدیریت و جابه‌جایی که داشته، در روند تولید با مشکل مواجه شد اما اکنون به روال عادی برگشته است. این شرکت در حوزه‌های اسکله‌سازی، شناوری‌سازی و... فعالیت می‌کند و با کشورهای حاشیه دریای خزر در بخش تعمیرات کشتی در ارتباط است. شرکت پرگاسیران نیز به تولید کشتی‌های ماهیگیری، تفریحی و بعضی کشتی‌های خاص می‌پردازد.

ارسال نظر