کد خبر: ۲۲۱۵۰
تعداد بازدید: ۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

جذابيت سرمايه گذاري در آب هاي عميق درياي خزر

در مدل جديد قراردادهاي نفتي جذابيت سرمايه گذاري در آب هاي عميق درياي خزر ديده شده است.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومي شركت نفت خزر، در جلسه اي با حضور رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتی در شرکت نفت خزر، مدل قراردادهاي جدید نفتي ایرانی تشریح شد.

رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتی در اين جلسه با ابراز خرسندی از دستاوردهاي حاصل شده و كشف نفت در درياي خزر اظهار داشت : توانمندي ها و فعاليت هاي عظيم انجام شده در آبهاي عميق از سوي شركت نفت خزر نويد بخش افق هاي روشن خواهد بود.

سيد مهدي حسيني ضمن تشریح و ارائه توضیح در خصوص نسل جديد قراردادهاي نفتي ایرانی افزود : در قراردادهاي جديد فعالیت های اكتشاف، توسعه و توليد به صورت يكپارچه واگذار مي شود. ما به دنبال قراردادهاي خدماتي جذاب و بلند مدت با حفظ منافع ملي هستيم . اين قراردادها بايد از نظر محتوا به گونه اي باشد كه هم منافع ملي ما را حفظ كند و هم در چارچوب قوانين و مقررات جاري كشور باشد.

وي با اشاره به ريسك فعاليت در آب هاي عميق افزود: بايد سعي كنيم با ايجاد انگيزه و جذابيت در نوع قراردادها،زمینه حضور شركت هاي بین المللی و صاحب نام را به مناطق پر ريسك همچون درياي خزر فراهم نماييم. بايد توجه كنيم ميزان ريسكي كه يك شركت تجاري در انعقاد قرارداد مي پذيرد با ميزان پاداشي كه دریافت می نماید متناسب باشد.

حسینی با اشاره به تفاوت کار در دریای خزر با دیگر مناطق کشور مثل خلیج فارس و زاگرس گفت: لازمه حضور شرکت های صاحب نام در عرصه آبهای عمیق ایجاد جذابیت در شرایط قرارداد است .

اصولي مدير عامل شركت نفت خزر نیز تصريح نمود: با توجه به نياز اين شركت به دانش و تكنولوژي آب عميق، شرایط قراردادهاي جديد نفتي بسيار حياتي است و مدل اين قراردادها بايد بگونه اي باشد كه شركت هاي صاحب تكنولوژي براي حضور در اين حوزه ترغيب گردند .

پیش تر وزیر نفت در مصاحبه ای بر لزوم مشارکت شرکای صاحب تکنولوژی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید از آب‌های عمیق دریای خزر تاکید نموده بود .

شایان ذکر است شركت نفت خزر تنها شركت در مجموعه شركت‌هاي وابسته به وزارت نفت است كه سه عمليات بالادستي اكتشاف، توسعه و توليد را بر عهده دارد و قراردادهاي IPC منطبق با صلاحيت عام شركت نفت خزر مي‌باشد . 

مارین نیوز

ارسال نظر