کد خبر: ۳۰۱۸۲
تعداد بازدید: ۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

مشارکت ایران و روسیه در توسعه میادین نفت و گاز دریای خزر

مشارکت نفتی ایران با برخی از شرکت‌های روسی در طرح توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر، در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.



به گزارشمارین نیوز، در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که با حضور وزیران دوکشور و نمایندگان شرکت های روسی برگزار شد، مقرر شد تا حجم مبادلات کالاهای بازرگانی ایران و روسیه نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یابد.

در این نشست چند شرکت نفتی روسی به همراه «الکساندر نوواک» وزیر انرژی فدراسیون روسیه حضور داشتند که مقرر شد قراردادهایی که رقم آن ها به بیش از ۴ میلیارد دلار نیز می رسد تنظیم شود.

در این کمیسیون، مشارکت نفتی ایران با برخی از شرکت‌های روسی در طرح توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر نیز مورد بحث قرار گرفت؛ هیات ایرانی نیز به ریاست محمود واعظی آمادگی مذاکره با تمامی شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شرکت‌های روسی به منظور مشارکت و همکاری در طرح های صنعت نفت و گاز را اعلام کرد.

پیش از این شرکت «زاروبژ نفت» روسیه طرحی پیشنهادی به منظور مشارکت با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه برخی از میادین نفتی و گازی در دریای خزر را ارائه کرده بود.

علاوه بر این، این شرکت روسی حدود دو سال قبل با ارائه پیشنهاد دیگری به شرکت ملی نفت ایران، خواستار توسعه میدان تازه اکتشاف شده گازی خیام شده بود. با این وجود، هنوز توافقی برای نحوه توسعه این میدان گازی حاصل نشده و پیش بینی می‌شود به زودی دفتر نمایندگی «زاروبژ نفت» به طور رسمی در تهران گشایش یابد.

وزیر انرژی فدراسیون روسیه با هیات همراه دیدارهای دیگری را نیز در این سفر با اعضای دیگر کابینه دولت ایران خواهند داشت تا فصل جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور شکل بگیرد.

همزمان با سفر وزیر انرژی روسیه، مدیران عامل ۸ شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه شامل مدیران عامل و روسای شرکت‌های گاز پروم، زاروبژ گیالوگیا، روس نفت، گازپروم نفت، زاروبژ نفت، استروی ترانس گاز، باش نفت، روس نفت و گاز استروی و روس گیالوگیا نیز به تهران آمده اند تا با همتایان ایرانی خود مذاکره داشته باشند.

منبع : مهر

ارسال نظر