تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۳۶۶
تعداد بازدید: ۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
نمایندگان مردم در خانه ملت از توجه به مروارید سیاه ایران می گویند:

رونق‌دوباره صنعت خاویار کشور عزم ملی را می‌طلبد/ خاویار قیمتی‌ترین محصول صادراتی ایران

لزوم حمایت از تولید داخل و بازنگری در صنعت تولید خاویار کشور، ورود بخش خصوصی و داشتن صنایع تبدیلی، برند سازی خاویار ایران، ضرورت منع استفاده از تجهیزات پیشرفته در صیادی، جلوگیری ازورود پساب های صنعتی به دریا از مهمترین مواردی است که می تواند منجر به ورود دوباره مروارید سیاه ایران به بازارهای جهانی گردد

به گزارش مارین نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، روح الله فرقانی فدافن: شهرهای شمالی ایران که زمانی بزرگترین صادرکننده مروارید سیاه در دنیا بودند و سالانه بیش از 40 تن خاویار صادر می کردند،اکنون به دلیل برداشت های بی رویه،بی توجهی به زمان صید ماهی،آلودگی های صنعتی،ورود پساب ها به دریا،وجود دلال ها، قاچاق خاویار،تحریم ها و نبود برنامه منظم و جدی در حمایت از واحدهای تولیدی،شاهد کاهش ذخایر این غذای با ارزش و ارزآورشده اند.

سال‌هاست که ماهی خاویار از دریای مازندران رخت بسته و ذخایرآن به کمترین حد خود رسیده است اجرای طرح ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریای خزر که از سال ۲۰۱۱ اجرایی شد،روزنه امیدی برای احیای سلطان دریای خزر ایجاد کرد تا بار دیگر،خاویارمازندران در سبد صادرات قرارگیرد و درکنار ممنوعیت صید ماهیان خاویاری،طرح پرورش ماهیان خاویاری دربرخی استان‌ها ازجمله مازندران،گلستان،قم، گچساران، کرمان،اصفهان و برخی دیگراز مناطق کشور آغاز شد و سرانجام،مروارید سیاه پرورشی در راه بازارهای جهانی قرار گرفت.

هرچند درکنار نقاط قوتی که در راستای سیاست تحریک تقاضا در بسته خارج ازرکود دولت وجود دارد اما برخی حوزه ها به کلی فراموش یا مغفول واقع شده اند.کارشناسان معتقدند؛ پروژه ای که اقتصاد ایران را قدرتمند می کند ومی تواند قیمتی تراز نفت باشد خاویاراست.

درراستای چگونگی توجه به صادرات محصولات غیرنفتی و احیای صنعت‌خاویار کشورگفت وگویی با نمایندگان مردم در مجلس انجام داده ایم، که درذیل به آن می پردازیم:

واگذاری زمین به تولیدکنندگان خاویار در مازندران

سیدهادی حسینی،درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه سازمان شیلات منطقه نسبت به روند تولید خاویاردریای خزر کم توجه است، گفت:متاسفانه 5 واحد تولید خاویاردرمنطقه ما وجود داشته است که به دلیل نبود نظارت و یا حمایت به طور کل تعطیل شده اند و علاوه بر آن 3 طرح دیگر در حاشیه دریای خزر تعطیل شده است.

نماینده مردم قائمشهر،سوادکوه و جویبار درمجلس شورای اسلامی،افزود: اگر این واحدها به بخش خصوصی سرمایه دار و توانمند ارایه می شد،اکنون شاهد تعطیلی آن ها نمی شدیم.اکنون ما این آمادگی را داریم تا سرمایه گذارانی که آماده فعالیت و تولید ماهی خاویار دراین خطه ازشمال کشور هستند دعوت به سرمایه گذاری کنیم و با دراختیار قراردادن زمین با تعریف زمانی مشخص این پروژه های تولیدی را به آن ها واگذار کنیم.

وی با اشاره به واحد تولید خاویار درکلاردشت،عنوان کرد:واحد تولید و پرورش ماهی خاویار کلاردشت نزدیک به 4 سال است که اقدامات زیرساختی خود را برای پرورش دوهزار و 500 تن ماهی خاویاری آغاز کرده است.

افزایش تولید خاویار اشتغال زایی و ارزآوری به همراه دارد

حسینی،با بیان اینکه خاویارایران با درایت دستگاه های اجرایی می تواند احیاء شود،تصریح کرد: این واحد تولیدی در کلاردشت درنظر دارد،سالانه 30 تن خاویار تولید کند وعلاوه بر اشتغال‌زایی که نزدیک به 200 نفر ایجاد کرده است نقش فزاینده ای در صادرات مروارید سیاه ایران ایفا خواهد کرد.

پیش بینی افزایش تولید خاویار کشور تا 90 تن در سال

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جویبار پایتخت خاویار دنیا است، اظهار داشت: با ایجاد زیرساخت های اولیه برای صنایع تبدیلی می توان از همه پتانسیل های ماهی خاویار بهره برد. امیدوارم با ایجاد دو مجموعه تولیدی دیگر در این منطقه شاهد افزایش تولید خاویار کشورتا 90 تن در سال باشیم.


ارسال نظر