تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۷۵۹
تعداد بازدید: ۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

کشتیرانی در حال احیا خطوط خود است

قاسم نبی پور مدیرعامل شرکت خیبر در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز در حاشیه هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی گفت: کشتیرانی از تحریم خارج می شود و به دوران پساتحریمی وارد می شود، بنابراین نیازمند شناخت کامل مارکت دنیا است.
قاسم نبی پور مدیرعامل شرکت خیبر در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز در حاشیه هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی  گفت: کشتیرانی از تحریم خارج می شود و به دوران پساتحریمی وارد می شود، بنابراین نیازمند شناخت کامل مارکت دنیا است. 
شرکت تدارکاتی خیبر تامین کننده قطعات و ملزومات کشتی های اقیانوس پیما و فراساحلی است که بیش از 90 درصد متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. 
بگفته نبی پور کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال احیا خطوط خود است تا پس از تحریم همراه با برنامه توسعه ششم با ایجاد خطوط جدید ناوگان خود را نیز توسعه دهد. در همین راستا کشتیرانی فعلا به صورت اجاره کشتی و در آینده برای ساخت کشتی در داخل برنامه ریزی خواهد کرد.

با توجه به مطرح بودن قانون استفاده حد اکثری از توان داخل و حمایت از بخش خصوصی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص برنامه ای دارد ؟ 
کشتیرانی سیاست حمایت از ساخت داخل را از 14 سال پیش نهادینه کرد به عنوان مثال این شرکت بحث ساخت روغن،  ساخت رنگ و مواد شیمیایی در داخل را که بحثی استراتژیک است با استانداردهای بین المللی از شرکت‌های بزرگی چون شل در دستور کار قرار داد. در همین راستا در زمان تحریم 95 درصد از نیاز های خود را در داخل تامین می کردیم و بدین وسیله ناوگان را سر پا نگه داشتیم. کشتیرانی تنها شرکتی است که توانسته 3 کشتی کانتینربر با نظارت مهندسان کشتیرانی در ایران تولید کند. کشتیرانی به تعهدات خود در باب کمک به ساخت داخل کاملا پایبند است و در دوران تحریم به دلیل نیاز خود بیش از پیش هم به ساخت داخل توجه کرد. در این راستا استفاده از هر نوع قطعه خارجی را به نحوی در دستور کار قرار دادیم که تکنولوژی آن را در حد ممکن در داخل هم بتوانیم بومی کرده و انتقال تکنولوژی را به داخل انجام دهیم. 

با توجه به نگاه مسئولین به دریا و صحبتهای مطرح شده در خصوص اعلام نیازمندیهای کارفرماهای بزرگ مثل شرکت کشتیرانی در طی برگزاری همایش صنایع دریایی به نظر شما چرا این نیازمندیها مشخص و اعلام نمی شود ؟ 
کشتیرانی از تحریم خارج می شود و به دوران پساتحریمی وارد می شود، بنابراین نیازمند شناخت کامل مارکت دنیا است. ما بازار و نیازهای بیرون را نمی شناسیم، خطوط کشتیرانی هم بر اساس همین نیاز ها انتخاب می شود. اعلام نیاز های کشتیرانی در مقطع زمانی ممکن است تصمیمی عجولانه باشد و مطلوبات کشور را براورد نکند. باید شناخت از مارکت داخل و بازار خارج و شناسایی خطوطی که می توانیم  در آن مزیت ایجاد کنیم داشته باشیم، آن زمان مشخص می شود که  به چه تعداد ناوگان نیاز داریم و آن زمان مشخص خواهد شد که بهتر است این ناوگان به صورت اجاره باشد یا نیاز به ساخت دارد.

ارزیابی شما در خصوص نمایشگاه امسال صنایع دریایی IRANIMEX چیست ؟ 
نمایشگاه هر سال بهتر می شود اما برگزاری این نمایشگاه ها باید در جایی باشد که صنایع دریایی حضور بیشتری داشته باشد. سال گذشته که نمایشگاه در بندرعباس برگذار شد، حجم تجارتی که در کنار نمایشگاه شکل گرفت قابل مقایسه با امسال نبود. چون دسترسی صنایع دریایی صنعتگران و حتی خارجی ها به نمایشگاه راحتتر بود و تبادل اطلاعات خیلی خوبی شکل گرفت.  هر چند نباید فراموش کرد که نزدیک به سال میلادی هم این نمایشگاه برگزار شد و بعد مسافت و رکود بازار هم شرایط را از حالت مطلوب قدری دور کرده است. 

سخن آخر
علاقه شخصی بنده به این است که این قسم نمایشگاه ها دستاورد عینی و عملی داشته باشند و قطعنامه هایی که در خاتمه همایشها  خوانده می شود تا سال بعد شاهد نتیجه و ثمر آن باشیم. در خصوص برنامه ششم بحث صنایع دریایی کامل شود و شورایعالی صنایع دریایی این مسئله را پیگیری کند حتی شاید نیاز باشد یک وزارتخانه دریایی ایجاد شود و متولی بحث صنعت دریایی شود.


ارسال نظر