کد خبر: ۳۰۸۷۹
تعداد بازدید: ۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵

دولتی شدن بنادر فعالیت آن را غیر اقتصادی کرده است

مسعود دانشمند عضو با سابقه اتاق بازرگانی ایران می گوید: بخش خصوصی در اعلام انتقاد و اعتراض خود تنهاست و صدای آن به گوش کسی نمی رسد.
مسعود دانشمند عضو با سابقه اتاق بازرگانی ایران می گوید: بخش خصوصی در اعلام انتقاد و اعتراض خود تنهاست و صدای آن به گوش کسی نمی رسد.  
به گزارش مارین نیوز، مسعود دانشمند عضو با سابقه اتاق بازرگانی ایران ضمن رد این مسئله که بخش خصوصی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور بی توجه بوده است می گوید: بخش خصوصی در اعلام انتقاد و اعتراض خود تنهاست و صدای آن به گوش کسی نمی رسد. وی ضمن انتقاد از رویکرد تازه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اتاق ایران امروز به جای اینکه تریبون بخش خصوصی باشد به تریبون دولت تبدیل شده است. 
 این فعال حوزه صنعت و حمل دریایی بزرگترین مانع را در مسیر فعالیت بخش خصوصی فقدان یک چهارچوب مشخص برای اقتصاد کشور که همواره بین اقتصاد آزاد و دولتی سیال و در نوسان بوده دانست و افزود: البته طی چند سال اخیر با تضعیف بخش خصوصی اقتصاد کشور عملا دولتی شده است. دانشمند راهکار گریز از مهلکه اقتصاد دولتی را تعریف یک چهارچوب مشخص برای آزاد سازی اقتصاد و رقابتی شدن آن از سوی دولت و مجلس و تبدیل شدن آن به مجموعه قوانینی الزام آور می داند و می گوید: بخش خصوصی سال هاست که در فرصت های مختلف آفات و مضرات دولتی شدن اقتصاد را گوشزد کرده است. اینکه تنها راه نجات اقتصاد کشور رقابتی شدن آن و سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی است بارها گفته شده است. ما بارها به اشکال مختلف گفته ایم که اقتصاد دولتی نمی تواند پاسخگوی نیاز های امروز جامعه ما باشد و اینکه اگر قرار است سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور صورت بگیرد باید با همراهی بخش خصوصی داخلی باشد نه با دخالت دولت. 
رییس هیئت مدیره کانون شرکت های حمل و نقل بین المللی ضمن رد دوباره عدم جدیت بخش خصوصی در طرح انتقادات خود تصریح کرد: چگونگی عملکرد اقتصاد دولتی را می توان در شیوه مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی به خوبی مشاهده کرد. ما بارها اعلام کرده ایم که دولتی شدن بنادر فعالیت آنها را غیر اقتصادی کرده است چرا که در فقدان رقابت، سازمان بنادر برای تامین هزینه های خود بدون توجه به استانداردهای بین المللی و افزایش کیفیت خدمات و رقابت بنادر در منطقه، دست به افزایش بی رویه تعرفه های خدماتی خود می زند.
به گفته دانشمند اعمال این رویه سبب شده تا بنادر ایران به بنادری منزوی در منطقه تبدیل شوند و از فرصت هایی مانند ترانشیپ محروم بمانند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات یکی از دلایل غیر اقتصادی شدن فعالیت بنادر کشور را معطل ماندن ظرفیت های آنها می داند و می گوید: وقتی ما با رویکرد دولتی نمی توانیم در عرصه رقابت وارد شویم. طبیعی است که در جذب بار در منطقه ناکام باشیم و برای تامین هزینه های خود بالاجبار دست به افزایش تعرفه ها بزنیم.
دانشمند مشکلات و معضلات حوزه حمل و نقل را به بخش بندری محدود ندانست و گفت: ما در عرصه های جاده ای، ریلی و هوایی نیز با معضلات بسیاری بر آمده از اقتصاد دولتی دست و پنجه نرم می کنیم.
وی دولت های گذشته و حتی دولت کنونی را در رقابتی کردن فضای کسب و کار جدی ندانست و یادآور شد: در زمانیکه شرکت تاید واتر خاورمیانه به دلیل وابستگی های دولتی تحریم شد و از ادامه فعالیت در بنادر کشور بازماند ما به مدیران دولتی لزوم خصوصی سازی بنادر کشور را باز هم گوشزد کردیم اما مشکلات تحریم ها هم نتوانست دولت را به باز کردن عرصه فعالیت برای بخش خصوصی مجاب کند تا آنجا که با رفتن تاید واتر یک شرکت وابسته دیگر جایگرین آن شد. 
به گفته این فعال بخش خصوصی روند فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم علیرغم تبلیغات و سخنرانی ها تفاوتی ماهوی با قبل نکرده و در بر همان پاشنه می گردد. دانشمند جایگاه دولت را یک جایگاه عالی نظارتی می داند که متاسفانه تاکنون محقق نشده است. وی درخواست بخش خصوصی از دولت را برگزاری همایشی می داند که در آن بخش خصوصی بتواند با صدای رسا انتقادها و راهکارهایش را مستقیما به گوش دولت برساند. 

منبع : مانا 


ارسال نظر