تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۰۲۰
تعداد بازدید: ۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

چابهار و کنارک، بهترین بنادر برای سرمایه‌گذاری در زمینه شیلات است

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان : چابهار با توجه به موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است که اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای همسایه دارد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت : چابهار با توجه به موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است که اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای همسایه دارد.
به گزارش مارین نیوز، محسنعلی گلشنی با اشاره به ظرفیت‌های صید و صیادی در جنوب این استان گفت: ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) مربوط به بنادر چابهار و کنارک در جنوب سیستان‌وبلوچستان است.
گلشنی افزود: سواحل مکران با داشتن ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با داشتن ظرفیت پرورش ماهی در قفس،‌ قابلیت پرورش ماهی‌های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه‌های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه‌ای در بحث آبزی پروری دارند.وی گفت: سیستان و بلوچستان در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی رتبه دوم صید را دارد و در غرب اقیانوس هند نیز رتبه نخست صید را به خود اختصاص داده است.
او با اشاره به وجود ۱۱ اسکله و جایگاه تخلیه صید در سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک، یادآور شد: ۲۳۰۰ فروند شناور صیادی اعم از قایق، لنج و کشتی، در این محدوده فعالیت می‌کنند و ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۲ تعاونی صیادی مشغول به کارند.
به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان شیلات در این استان نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد خانوارها دارد و سرمایه‌گذاری در بخش شیلات به صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران به شمار می‌آید.
گلشنی افزود: بنادر چابهار و کنارک در سال قابلیت پرورش دوبار میگو را دارند که بالاترین برداشت میگو در واحد سطح است.
وی اعلام کرد: در چابهار و کنارک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی و ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی شامل ۲۸ واحد کنسروسازی، ۲۲ واحد عمل‌آوری و بسته‌بندی، ۱۱ واحد پودر ماهی، ۸ واحد سردخانه، ۲۴ واحد یخسازی و ۷ واحد شناورسازی فعال هستند.
گلشنی گفت: مناطق ساحلی جابهار و کنارک با توجه به داشتن شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان (ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) با توسعه آبزی‌پروری می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.


ارسال نظر