وجود ۶۲ واحد صنایع شناورسازی در هرمزگان باعث شده این استان با ساخت انواع کشتی فایبرگلاس و فلزی به روشهای سنتی و صنعتی برای ۴ هزار و ۳۳۸ نفر در شهرستانهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و خمیر اشتغال ایجاد کند.
وجود ۶۲ واحد صنایع شناورسازی در هرمزگان باعث شده این استان با ساخت انواع کشتی فایبرگلاس و فلزی به روشهای سنتی و صنعتی برای ۴ هزار و ۳۳۸ نفر در شهرستانهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و خمیر اشتغال ایجاد کند.
به گزارش مارین نیوز، با وجود توانمندی ساخت کشتی در کشور متاسفانه همچنان تعدادی از شرکتهای خصوصی و دولتی برای تامین کشتیهای مورد نیاز خود دست به دامان سایر کشورها میشوند که به نظر میرسد این امر تا حدود زیادی به صنعت کشتیسازی کشور لطمه وارد کرده است. با وجود این توانمندی باید گفت؛ شایسته نیست سازمانها و شرکتهای داخلی در زمینه صنعت دریانوردی سفارشهای خود را به خارج از کشور ارائه دهند و توانمندی واحدهای تولید کشور را نادیده بگیرند.
جاسم جادری، استاندار هرمزگان در اسفند ۹۴ در آیین به آب اندازی کشتی اقیانوسپیمای ایران کاشان با بیان اینکه کشتیسازی ظرفیتی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور به شمار میرود که با همت و اراده متخصصان و مهندسان کشورمان به این مرحله رسیده است، اظهارکرد: مسئولان سازمانهای بنادر و کشتیرانی باید از این ظرفیت مهم استفاده کرده و به کار متخصصان ایرانی ایمان داشته باشند. حال با شکوفایی صنعت کشتیسازی در استان و کشور دیگر نباید در این حوزه به آن سوی آبها چشم داشت؛ چرا که مجتمع کشتیسازی و صنایع موجود در هرمزگان میتواند نیازهای کشور در بخش ساخت کشتی و سکوهای نفت و گاز را تامین کند.
طرحهای توسعهای در کشتیسازی
در شناورسازیهای سنتی استان، عمده کار بر اساس افراد بوده و ماشینآلات اصلی مورد استفاده، قالب سازه است که باید اجرای طراحی مهندسی را برای بهرهوری بیشتر در دستور کار قرار دهند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با بیان اینکه ۶۲ واحد صنایع شناورسازی در استان از سوی این سازمان پروانه بهرهبرداری دریافت کردهاند، اظهار کرد: میزان اشتغالزایی این صنعت در استان به تفکیک سنتی و صنعتی شامل فایبرگلاس، چوبی، لنجسازی و صنعتی در کل ۴ هزار و ۳۳۸ نفر است که به ترتیب شناورسازی سنتی با ثبت اشتغال هزار و ۲۳۱ نفری و شناورسازی فلزی با ۳ هزار و ۱۰۷ نفر در شهرستانهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و خمیر اشتغال مناسبی را ایجاد کردهاند. در این راستا کشورهای حوزه خلیجفارس و افریقایی (سومالی) از جمله کشورهای هدفی هستند که واردکننده محصولات فایبرگلاس استان به شمار میروند.
خلیل قاسمی ادامه داد : برای اجرای طرحهای توسعهای در صنعت کشتیسازی استان اقداماتی مانند تامین منابع مالی به منظور اجرای طرح توسعهای واحدها و تکمیل ظرفیت تولید، کمک به تکمیل حوضچه دوم به منظور تعمیرات کشتی، هدایت واحدهای شناورسازی سنتی برای ساخت شناور به شیوه طراحی مهندسی، هدایت واحدها به ساخت شناورهای آلومینیومی در حوزه شناورهای فلزی و ورود به صنعت ساخت سکوهای نفتی و سازههای دریایی از جمله برنامههای حمایتی درنظر گرفته شده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای این واحدهاست.
قاسمی در زمینه چگونگی روند استفاده این واحدها از ماشینآلات و تجهیزات در صنایع کشتیسازی، ابراز کرد: در شناورسازیهای سنتی استان، عمده کار براساس افراد بوده و ماشینآلات اصلی مورد استفاده، قالب سازه است که باید اجرای طراحی مهندسی را برای بهرهوری بیشتر در دستور کار قرار دهند. این در حالی است که در زمینه شناورسازیهای فلزی نیز با توجه به امکانات و ماشینآلات موجود در این واحدها، توانایی انجام فعالیتهای گستردهای به منظور ساخت انواع شناور در آنها وجود دارد که باید از این توانمندیها بهترین بهرهبرداری انجام شود.
وی عمدهترین مشکلات موجود در صنعت کشتیسازی استان را ساخت شناورهای فایبرگلاس به شیوه سنتی ارزیابی کرد و گفت: کاهش مشتری برای ساخت شناور فایبرگلاس و چوبی، کمبود نقدیندگی و بدهی معوق به بانکها از دیگر مشکلاتی است که صنعت کشتیسازی استان با آن دست و پنجه نرم میکند که باید برای برطرف کردن این مشکلات، با فعالسازی کارگروه صنایع دریایی در استان (هماهنگی و تعادل بیشتر بین سازمان و واحدها و اداره بنادر)، ارائه مشوقهای سرمایهگذاری و تعامل بیشتر با صندوق توسعه صنایع دریایی در دستور کار قرار بگیرد.
احداث شهرک تخصصی ساخت قطعات یدکی کشتی
در چند سال گذشته رویکرد ساخت کشتی در استان روند رو به رشدی داشته که میتوان تا چند سال آینده از آن به عنوان یکی از قطبهای اصلی کشتیسازی در کشور و منطقه یاد کرد.
رییس خانه صنعت و معدن هرمزگان با بیان اینکه باید دید دریا تا چه اندازهای در اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار است، اظهار کرد: در صورتی که مسئولان استان و کشور، ترابری دریایی را مانند سایر کشورهای جهان که دارای سواحل منتهی به دریا هستند؛ جدی بگیرند، به طور حتم مقوله کشتی و کشتیسازی جایگاه ویژهای پیدا خواهد کرد.
سید علی حسینی قتالی با اشاره به اینکه کشتیسازی نیز مانند صنایع خودروسازی از اهمیت بالایی در ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به اقتصاد برخوردار است، افزود: توجه به صنعت کشتیسازی و به دنبال آن قطعهسازی در داخل، میتواند علاوه بر بالا بردن میزان اشتغال، کشور را از واردات قطعه یدکی و خروج ارز بینیاز کند. باید در کنار صنعت کشتیسازی استان، شهرک تخصصی به منظور تامین قطعات یدکی کشتی ایجاد شود تا شاهد اشتغال پایداری در استان و حتی کشور باشیم زیرا همانگونه که صنایع پاییندستی خودروسازی جایگاه ویژهای در اقتصاد و اشتغال کشور دارد، احداث و بهرهبرداری از واحدهای پاییندستی کشتیسازی نیز میتواند پاسخگوی نیازهای داخلی و حتی خارجی شود.
حسینی قتالی با استراتژیک خواندن تولید و ساخت کشتی در استان ابراز کرد: در چند سال گذشته رویکرد ساخت کشتی در استان روند رو به رشدی داشته که میتوان تا چند سال آینده از آن به عنوان یکی از قطبهای اصلی کشتیسازی در کشور و منطقه یاد کرد. از این رو راهاندازی و بهرهبرداری از صنایع پاییندستی کشتیسازی از جمله صنایعی است که بخش خصوصی میتواند مانند قطعهسازی خودرو به خوبی در آن نمود پیدا کند.
رییس خانه صنعت و معدن هرمزگان با تاکید بر اینکه جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی در صنعت کشتیسازی استان نیازمند توجه و برنامهریزی دقیق در این زمینه است، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که دریا و صنعت دریایی را باید بیشتر به سرمایهگذار شناساند تا از تاثیرگذاری بیشتر برای جذب سرمایهگذاری برخوردار شود.
موفقیت بخش خصوصی در ساخت لنج
غلامعلی نعیمآبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در تیر ۹۴ با تاکید بر لزوم خرید کالاهای داخلی گفته بود: برای رونق گرفتن تولید و اشتغال در کشور باید محصولاتی همچون کشتی از داخل خریداری شود نه اینکه مسئولان از کشورهای چین و کره کشتی خریداری کنند.
بنابر این گزارش شاید مهمترین مسئلهای که میتواند رونقی به ساخت کشتی در استان هرمزگان بدهد، حضور پررنگ بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی با سرمایهگذاری در این صنعت و بازاریابی و بازارسازی در کشورهای هدف است. به همین منظور نایب رییس دوم اتاق بازرگانی بندرعباس با بیان اینکه صنعت ساخت لنج و کشتی در استان به وسیله بخش خصوصی و دولت اداره میشود، اظهار کرد: بخش خصوصی همواره در ساخت لنجهای چوبی و فایبرگلاس از سالهای گذشته فعالیت بسیار مناسبی داشته و دارد که همواره با تولید انواع محصول، رونق مطلوبی به اشتغال و اقتصاد استان نیز داده است.
محمدرضا صفا با اشاره به اینکه به دلیل رکود در فروش لنجهای ساخته شده، تولید این محصول در استان تا حدود زیادی محدود شده است، افزود: رونق گرفتن ساخت لنج از چوبی به فایبر گلاس از جمله موفقیتهایی است که بخش خصوصی استان توانسته به آن دست پیدا کند که البته به دلیل نبود مشتری و رکود اقتصادی روند تولید آن تا حدودی زیادی متوقف شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه رکود در تولید لنج، ضربههای سنگینی به اشتغال و اقتصاد منطقه زده به گونهای که باعث شده تعداد زیادی از استادکارها و افراد وابسته به این صنعت بیکار شوند.
صفا با تاکید بر اینکه صنعت کشتیسازی در غرب بندرعباس از سالهای گذشته دارای رونق بسیار مطلوبی بوده است، ابراز کرد: با وجود تحریمها این صنعت بعد از انقلاب از رونق مناسبی در زمینه ایجاد اشتغال و ساخت کشتی برخوردار شد، به گونهای که با مدیریت منسجم و پیوستهای که هماکنون در مجموعه کشتیسازی استان وجود دارد این صنعت به عنوان یکی از صنایع پیشرو به شمار میرود.
این مقام مسئول در اتاق بازرگانی بندرعباس با بیان اینکه صنعت کشتیسازی از صنایع هزینهبر است، تصریح کرد: حمایت نکردن بانکها از صنایع کشتیسازی استان تا حدود زیادی باعث شده این صنعت دچار رکود شود. البته اگر بتوان صنعت کشتیسازی استان را با فناوری و صنعت روز دنیا مجهز و با نام تجاری صاحبان این صنایع (در سطح بینالملل) کشتیهای جدید تولید کرد، به طور حتم از صنعت کشتیسازی روز دنیا عقب نخواهیم ماند.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی استان در سالهای گذشته به دلیل حمایت بانکها از صنعت کشتیسازی فعالیت مناسبی داشت به گونهای که توانسته بود این صنعت را به شکوفایی برساند اما متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل وجود تحریمها و حمایت نکردن بانکها، صنعت کشتیسازی استان روند نزولی به خود گرفته است.
صفا با اشاره به اینکه برخی سیاستگذاریهای اشتباه در صنعت کشتیسازی باعث شد کشورهای همسایه (حاشیه خلیجفارس) در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند، ابراز کرد: متاسفانه این کشورها در بخش تولید و رونق گرفتن اقتصاد کشتیسازی به دنبال رقابت نیستند بلکه به دنبال ضربه زدن به صنعت، اقتصاد استان و سیاست بازرگانی کشور هستند که باید با برنامهریزی و بکارگیری نیروهای متخصص، دست آنها را از این صنعت کوتاه کرده و همچنان به عنوان قدرت نخست کشتیسازی در منطقه خود را مطرح کرد.
بنا بر این گزارش میتوان گفت؛ کشتیسازی نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به صنعت و اقتصاد استان ایفا میکند و در صورتی که از سوی مسئولان امر و بانکها مورد حمایت قرار بگیرد علاوه بر اینکه میتواند کشور را در زمینه تولید انواع کشتی خودکفا کند، توانایی صادرات محصول داخلی به سایر کشورها و بهدست آوردن بازارهای هدف جدیدی را ایجاد کرده تا ایران نیز در میان کشورهای صاحب این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد.
منبع : تین